Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 808 ggr
Blodeuwedd
0

Tänkvärt!

En gammal man berättar för sitt barnbarn om ett gräl som pågår inom honom.
Han säger att konflikten står mellan två vargar.

Den ena vargen är full av avundsjuka, sorg, ånger, girighet, högmod, självömkan, skuld, bitterhet, mindervärdighet, lögner, falsk stolthet, överlägsenhet och egoism.

Den andra vargen är full av glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, medkännande, generositet, sanning, medlidande och tro.

Barnet tänker efter en liten stund och frågar sedan sin morfar:
"Vilken varg vinner?"

Den gamle mannen svarar honom: "Den varg jag matar."

Vilken Varg matar Vi? :)
Jag vill mata den som är full av glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, medkännande, generositet, sanning, medlidande och tro.
Det är inte alltid jag lyckas men jag gör mitt bästa.

BW Kram till er alla och en önskan om en vacker dag

Ianna
0

Åh, den tar jag till mig! Jag är förmodligen expert på att mata fel varg fast jag inte vill. Kopierar och sätter upp på kyldörren.

Kram!

Jodrena
0

Av någon anledning blir jag upprörd trots att jag förstår meningen i den här berättelsen. Kanske är det för att jag har en försvarsinstinkt som alltid vill hjälpa de svaga och den första vargens egenskaper talar om svaghet. Vad har jag för rätt att välja bort det ena eller det andra?

Konstigt att jag känner såhär, då jag som sagt fullständigt förstår vad texten handlar om.

Ianna
0

Men kära du, det är väl ingen svaghet! Det tycker jag är verklig styrka. Det skulle finnas fler som du här i världen!

Jodrena
0

#3 jag antar att du syftar på mig. Ja hur ska jag nu förklara det här? Om man jämför vargarna i texten så kan man lätt och snabbt dela in dem i "god/ond" (vilket i min värld ter sig litet felaktigt och därför som jag reagerade som jag gjorde i #2)

Men det som förmodligen är tanken, och det är en mycket bra tanke, att man väljer vilket man matar, det onda eller det goda. Klart man som god människa vill förstärka det goda i den mån man kan.

Att mata det onda förstärker det onda, det handlar ju inte om att vårda och heala det onda, utan mata och förstärka. Så det är ju skillnad.

Men ska man filosofera över saken så håller jag fortfarande, den här gången litet mer medveten om varför, fast vid att man inte kan välja det ena eller det andra. Det goda kan inte existera utan det onda, så som ljuset inte finns utan mörkret. För att kunna verka för det goda måste man acceptera och förstå det onda.

Blodeuwedd
0

Självklart så måste det onda finnas för att man ska kunna veta vad som inte är det, men det är ju inte det saken handlar om.. och visst kan man välja bort det negativa för att må bättre..

Om jag matar glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, medkännande, generositet, sanning, medlidande och tro, får det mej att må bättre än om jag ger föda åt den andra sidan. Det är ju hela tiden ett val jag har att göra.
Jag kan VÄLJA vem som vinner i MEJ för det är ju där striden står.
Svårare än så ÄR det egentligen inte, det är vi själva som gör det svårt!

Lindbygarden
0

Kommer också ta med mig den.

Jodrena
0

#5 ja, det är så jag menar att jag förstår vad texten handlar om, därför blir jag så förbryllad över mina egna känslor hehe.

Eiyra
0

Tack för denna. Har fått den berättad för mig tidigare och just nu behövde jag en påminnelse. Har matat Hopplösheten alldeles för mkt på sista tiden. Ska ta och mata Hälsa, Livslust och Styrka istället.