vilken växt?
Vandra runt upp ringvägen i Nynäshamn och snubblade över denna växten. Den såg spännande ut men jag har inte en susning om vad det är för något och äger dessvärre ingen flora så kan inte kolla upp det(det får det snart bli ändring på). Någon som vet vad det är för något? :)
Det är lundkovall som du har träffat på. Kallas även Natt och Dag samt Den svenske soldaten. Kul
Det är en Lundkovall, kallas även för Svenske soldaten.
Du kan läsa mer om den här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophularia/melam/melanem.html

Vilken fin!
MVH Isnornin
Lundkovallen, Melampyrum nemorosum. Har den i en friskäng och den har blivit något av en plåga. En halvparasit som sprider sig å det grymmaste. Skön, otroligt skön.
Svårt att bestämma utan tydlig bild på bladen. Blomman i sig har ju inte de karaktärer som man "tar" den på. En kaprifol är det dock.
Tack för svaren :D och länken :)
Brokenfether den där känner jag igen. Undra om inte mamma hade en sådan, eller åtminstonde en liknande, i trädgården innan. Minns dock inte vad den hette.
#7 Spännande..*L Roligt att veta vad det är för mysko, vackra blommor man hittar i skogen….*L Härligt att det finns folk som gärna svarar oxå..*L
Jag hittade en som liknar din bild, men det är ju det där med bladen. Här kan du titta lite om vildkaprifolen i alla fall:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/lonic/loniper.html
#10 Tack så hjärtligt! BB/B
Grattis! Ett fint fynd du har gjort. Förmodligen en vildkaprifol. Den doftar otroligt gott på kvällen och under nattimmarna. Vacker även efter blomningen då den får röda bär. Kan slingra sig upp till 8 meter i ett träd.
Titta på blomsamlingens stödblad, de är inte sammanväxta vid basen. Kaprifol Lonicera caprifolium har sammanväxta blad som en skål. Bären hos den arten är orangefärgade.
#15 Ja den liknar faktiskt den jag hittade..*L Kände ingen doft från kaprifolen dock så det stämmer nog att den doftar under natten…typiskt ju..*S
Ser att mitt fynd har mera åt det röda hållet på stjälkarna dock…
men hursom helst,Tack…det var intressant att få veta..*L

Lundkovall eller natt och dag är ettåriga och jag har tidigare haft den i min visningsträdgård. Halvparasit och möjligen även beroende av mykohiza.
Nästan säkert är det vildskaprifol eller svensk kaprifol som är den enda vilda kaprifolart i vårt land. Teoretisk skulle det också kunna vara någon annan art (t.ex. Lonicera americana) men alternativen är så sällsynta i odling att det nästan är uteslutet.
Kan man använda Lundkovallen till något?
Ååå jag har en massa Natt och Dag i trädgården.. :)
Å så blommar äntligen Johannesörten..
#22 Tackar..*L men det står i länken du gav att det är ett barrträd. Planteras för sitt virkes skull..hm där fick jag svar om det oxå…*L Tack!

Lärkträd är ett barrfällande barrträd av klassen Coniferosida. Troligen är det europeisk lärk som är vanligast och äldst i odling i vårt land. Därutöver odlas också sibirisk lärk, men det är omöjligt att artbestämma dem på bara en bild. I trädgårdar kan också japansk lärk finnas.
Inga lövträd har barr medan barrträd kan ha löv (Ginko biloba).

Att artbestämma olika lärkarter är svåra. Det krävs närbilder på kottarnas kottefjäll och eventuellt närbilder på undersidan av barren. Det enklaste är att kalla dem lärkträd och troligast europesisk lärk särskilt söderut.

Hmmm… blandade visst ihop det lite *S* Jo, det är ett barrträd, det enda som tappar sina barr om hösten. Ungefär som att alen är det enda lövträdet med kottar. SÅ jag var lite för snabb för mig själv där uppe ;o)