På tal om taskiga mail...
"LailaBaba säger:
Jag behöver varken mer kött på benen eller skinn på näsan för att bli förbannad, rent ut sagt, när nån har den överlägsna ton som du har. Att dela ut välsignelser och skriva långa utläggningar och sen avsluta med "mer har jag bestämt att inte lära er" uppfattas av fler än mej som rent oförskämt. Om nån ber dej om råd eller upplysningar föreslår jag att du ger dom till den personen direkt. Du vet lika lite om oss som vi om dej, och om du tror att jag skriver för att jag är Medarbetare, då är du verkligen ute och cyklar. Jag tycker att en hel del av det du skriver är bra, kanske vi står närmare varann än du tror när det gäller vissa ideologiska frågor, men din "high almighty" attityd retar mej så in i …
Skriv gärna om magi, högre eller lägre, mörk eller ljus men släpp föreställningen att det bara är du som vet nånting här.
Laila"
Mitt svar på detta blev då:
#Det är inte din plats att bli förbannad.
Jag har ingen överlägsen ton, med mindre man är otrevlig mot mig, och så citerar du mig fel dessutom. Att skriva något som inte blivit skrivet, inom citationstecken är aldrig rätt. Jag har nämligen aldrig någonsin sagt att mer har jag bestämt att inte lära er.
Visst… reta dig på mig du. Jag retar mig så inni H, på vissa av er andra här med, men inte tar jag och skäller ut dem för det eller skriver taskiga PM. Då är jag tyst istället som sig bör.
Lessen LailaBaba, men denna gången klev du verkligen i soppan."

Vad är det där för försök till diktatur!? *arg* Beordra dig till ett uppförande?
Sedan tycker jag inte om detta offentliga som du gjorde aris_eile, detta skall till Iram och hennes ögon.

btw.. sa inte Lailababa upp sitt medlemskap?
Jag har för mig att man inte får lägga ut privata mail/pm o dylikt.
Tycker det är för jävligt rent ut sagt att du ens tänker tanken att lägga ut mail mellan dig och en annan person.
Jag har inte ens brytt mig om att läsa det, jag bara skakade på huvudet.
Hyser du agg mot någon på forum ska det inte gå ut över resten av forumet.
Om du tycker att någon skriver något dumt till dig ja då ska du kontakta personen ifråga ELLER forumvärden!
Slutar bara med att man förstör för alla andra när man gör som du gjorde.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag förstår att du inte tycker om offentliggörandet, men jag har ju själv gett det rådet och Iram sade då att hon inte kunde be medlemmar att skriva ut dem offentligt, utan att det var upp till den enskilde medlemmen att avgöra. Eftersom så löd mitt råd, är det också mitt avgörande.
Som vanligt är jag ledsen om det sticker i ögonen på vissa, men det är nog det enda sättet att bli av med denna typ av mail till medlemmar, från andra medlemmar.
Jag kan faktiskt inte tåla detta, ens om jag verkligen försöker.
Det var ett otroligt klantigt tilltag detta.
Klart man får lägga ut en konversation… Fast jag kunde ha skrivit inom citationstecken, vilket jag nu ändrar till, för att det skall bli rätt och riktigt.
Men hyser agg mot någon, gör jag icke… Inte personligen.

Ja.. det där känns som en väldigt privat diskussion, och du får inte mer rätt genom att straffa personen på det här sättet.
Att lägga ut sådana här mail som antagligen är skrivna i ilska och otänksamhet känns lite som.. att peta i såret med smutsiga pinnar, röra om i ett getingbo :( Vad för gott kan komma av det här, skam och elaka känslor?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Och jag säger fortfarande som "Dale Carnegie"
: "Det bästa sättet att vinna en dispyt är att undvika den"
Vidhåller bestämt att det är den bästa lösningen.
Stämningen här på hif den senaste tiden har förbättrats avsevärt!
Låt det stanna så.
Tack
Jag sade till i forumet att jag gärna för en öppen diskussion. Den sker inte öppet om hon flyger på mig i PM.
Ja, visst verkar den bättre, men tydligen får ju fler mail av denna karaktären privat, så var ligger då bättringen?

Målet helgar medlen, eller? Men vad är målet, och är det verkligen värt alla man sårar och skämmer ut på vägen?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#4 Ja är det efter Irams råd så är det ju i sin ordning. Sedan tror jag att det var kanske innehåll och utsatt som skulle visa sig och behålla den andres nick för Irams ögon.
Men jo jag minns nog något sådant ja..
Men är det vad s.k avslutade medlemmar pysslar med? Är det vad alla som sa Hejdå, men inte avslutade sina konton sitter och gör?
Oh.. vad anonym jag då måste vara som aldrig får hatbrev.
För det är väl inte bara i mitt minne som den medlemen sa att den skulle avsluta?
Nja… ändamålen helgar inte alltid medlen, men för att bli av med mobbing och framför allt den dolda, krävs det vidtagande av åtgärder.
Sårar jag en som skriver till mig privat, med mail av denna karaktären, må det vara hänt. Men är det bara de som skadar, som skadas, så må vara skett.
Övriga behöver ju inte såras av att jag skriver ut ett klantigt formulerat skällsbrev.
Nej, jag har för mig samma sak som du…
Kan du dessutom dra dig till minnes en enda gång, under tiden du känt mig att jag skulle ha välsignat någon :S… Nej, det sker nog inte… däremot kan jag önska välsignelse till andra som jag tror kan behöva.

Ska bara säga att om någon stuckit och kommit tillbaka här så är det INTE Lailababa! Hon är Medarbetare här på HiF och jag har dessutom full förståelse för att hon regaerat som hon gör!
Dessutom håller jag med Ioma, detta var fult gjort att publicera såhär!

#3 Det diskuterades i en annan tråd om man skulle göra elaka mail offentliga på det här viset och då var det ingen som sa att man inte skulle få göra det. Därmed inte sagt att jag tycker om den idén.
Att citera fel är också ett bevis på att det lätt sker missförstånd oavsett vad man skriver. Men när, och om man citerar någon är det faktiskt väldigt viktigt att man citerar rätt, för annars blir missförstånden än värre.
Men jag förstår varför LailaBaba och säkert fler reagerar på det viset. Jag tror mig veta att du aris_eile inte har något ont i sinnet och menar inte att ta dig någon översittarattityd, förmodligen långt därifrån, du vill bara dela med dig av det du ser och uppfattar och hoppas på att fler ska förstå vad du förstår, tyvärr blir det lätt en känsla av "besserwisser" i dina texter åtminstone för dem som inte känner dig.

Dessutom har du, aris_eile faktiskt klargjort att du inte vill ha särskilt mycket med oss att göra, så varför återvända under annat nick och börja om?
*oförstående**
Som jag svarat dig i PM.
Skillnad på IRL och i forum. Det finns folk som jag vill umgås med IRL också, men de skulle nu ändå inte till träffen.

Kan inte ens se något i Lailababas PM som är speciellt elakt. Lite konstruktiv kritik bara, men det kanske inte alla ska behöva ta. Bara vissa?

#15 inte är det något särskilt snällt pm heller om jag får säga mitt. Kanske inte alla ska få vara elaka, bara vissa? Som jag sa, visst kan jag förstå varför dessa känslor bubblar upp, men att skriva sådär i ren ilska som i ett försök att få en medlem att ge upp och lämna forumet (så uppfattar jag det som) eller åtminstone läxa upp någons personlighet, känns inte helt snällt nej.

Nåja, uppläxningar har vi ju haft ifrån flera håll ganska frekvent.
Lailababa tänkte skriva detta på forumet först, men sedan tyckte hon att det vore att förorena för oss andra då detta gäller mellan två personer. Synd att inte andra är av samma åsikt. Fast det kanske kittlar lite att få dra igång ett tjaffs igen?
Jag har minsann aldrig uppmuntrat till att man publicerar andras brev, SÄRSKILT inte när brevet är seriöst menat. Det är både barnsligt och taskigt tycker jag. Det hade räckt att skicka det till mig, man behöver inte dra in hela forumet i sina egna dispyter. Visst är det upp till mottagaren att publicera eller ej, men det är onödigt och det ger ABSOLUT ingenting till resten av forumet. Bara grogrund till bråk och missämja.
Oseriösa skitbrev från ickeexisterande ailas kan dock publiceras hur som helst, det spelar ju ingen roll.
Dessutom får jag ALLS inga vibbar av att Lailababa vill få herrn ifråga att lämna forumet. Väldigt konstig tolkning tycker jag, men man läser väl in vad man vill mellan raderna.
När det blåser, skall kappan vara knäppt så den inte vänder sig för hastigt i vindbyarna.
När skall man kunna avgöra när en sak är seriös eller inte, om det nu är det som skall ligga till grund för publikation?
Jag förstår den delen om att man kan göra det med icke existerande medlemmar… men sedan tar det slut för min del.
Jag har heller aldrig påstått, Iram, att du uppmuntrat till att publicera, bara att du sagt att du inte kan be medlemmarna om det och att det är upp till var och en.
Sedan att någon av er tar bort ett inlägg jag skrivit, utan att ens förklara det eller tala om det för mig är rent eländigt. Du kan ju tala om för mig här annars, varför det försvann. Var det irrelevant, felaktigt eller kränkande på något vis?

#17 där kan jag helt hålla med dig, trist att fläcka ner hela forumet när det skulle kunna hanteras på en mer personlig nivå. Tanken var väl att utrota de elaka PM:en och om denna metod skulle vara den bästa vet jag inte om jag kan hålla med aris_eile. Men det frågas ju gång på gång vad det är för slags PM som drar ner stämningen och kanske var detta ett försök i att klargöra saken. Men detta skapar helt klart inte någon bättre stämmning.
Angående sista stycket, återigen ett bevis på hur olika man kan tolka en text. Så inte konstigt att missförstånd skapas titt som tätt.

Gudars, va ni bråkar!

Ja nu tycker jag att detta börjar att likna ett trotsigt utspel,Jag har legat i bakhåll en lång tid och försökt att hålla mig kall men kan bara inte förstå va man kan få ut av att gnata och hugga på varandra (trodde allt neggo va utraderat sen tidigare?)
Och den Lailababa jag lärt känna här inne är en sann och go Häxa som är uppriktig och ärlig lite av de som jag tycker är ärlighet i sig. Och att hon skulle lämmna de kan jag inte minnas att de varit tal om.
Jag tycker att man skall få ha sina egna åsikter om allt och de som man inte kan hantera låt de då vara så slipper man mycke tjafs …Att ha energi för att tjafsa när den kan läggas på så mycket annat och är de så att man vill inte ha me visa här inne att göra med så låt dem då vara för sig man kan ju inte reta upp sig på allt som sker jämt för då skulle man alltid få gå och vara arg och ilsken.
Vi är väl VUXNA och kan sotera ut va som är ok eller inte och känner man att något retar än så låt de va och sök de man mår bra av …
Leds av ljus,värme och Harmoni /Krax Hias
Nej sök ljuset ,friden och harmonin eller låt gå …/Krax Hias

#21 Att aris_eile postar detta kan jag mycket väl förstå.. det ar inte många dagar sedan vi uppmanade att konfrontera de pm som uppfattades otrevliga.
Det enda jag ser här är att när en person väl gör det så får han käft.
Nej jag tycker inte metoden var smidig, mn varför skall vi ena stunden ropa på rättvisa för att i nästa kväva den som förösker svara på ropen?
Alla ser olika på vad som är onödiga och otrevliga pm's. Men hugg gärna inte på den som försöker rätta sig efter de uttalade önskningarna.

Det här liknar mer en pajkastning som spårat ur å det grövsta än ett forum där vuxna personer har ett utbyte av varandras kunskaper och erfarenheter samt behandlar varandra med respekt.
Illa.

#22 Visst är ingen värd att få massa förtret för man är ärlig av sig men samtidigt så kan jag inte rå mig på att de skall löpa ut i massa olika groll som sedan ses som att detta Häxforum är mer en brotta arena än ett läroforum. Tycker att man skall försöka hålla sig inom de rimliga ramar som forumet är skapat för och sedan låta de som känns orelevat eller att man retar upp sig på vara och lära sig att blåsade över sin högra axel.
Som sagt va alla har vi en valmöjlighet och då är det upp till var och en att göra de bästa av de som sker. Jag tycker vi alla bär på någon go egenskap på ett eller flera sätt men för det så är de inte så att man kan älska alla visa har man mer för än andra men jag respekterar alla och vill ingen någe ont utan alla får välja sin väg.
Jag tar och ger där jag kan foga in mig i annat fall så låter jag de passe mig och leder mig i ljus och harmoni.
Krax Hias

#22 väl formulerat syster. Det enda aris_eile gjorde var ju att göra som det alldeles nyligen diskuterats att man skulle göra. Uppenbarligen råder inte lika regler och lika acceptans för alla. Det har jag sett bevisat många gånger nu. Själv tillhör jag sällan den som blir kritiserad hårt, men det gör mig inte blind för hur andra behandlas. Vem som säger vad har tydligen stor betydelse här inne. Det kan åtminstone inte jag blunda för.

#22 väl formulerat syster. Det enda aris_eile gjorde var ju att göra som det alldeles nyligen diskuterats att man skulle göra. Uppenbarligen råder inte lika regler och lika acceptans för alla. Det har jag sett bevisat många gånger nu. Själv tillhör jag sällan den som blir kritiserad hårt, men det gör mig inte blind för hur andra behandlas. Vem som säger vad har tydligen stor betydelse här inne. Det kan åtminstone inte jag blunda för.
Vattna inte ogräset folk, låt skiten vittra till jord igen.
#0 Och du, _RS_, du kan bättre än att dumma dig så här bara för att du fått för dig att du är bättre än oss :) eller hur?
Mvh, T

Nej nu räcker det!
MVH Isnornin

Tack och väl talat Broder Trumman jag tycker att nu räcker det /Dagens ros till dig broder Trumman./Krax Hias

Kanske dags att starta ett nytt Forum…Pajkastning i Fokus *L*

Vi får hoppas att det är slut på elendet!
MVH Isnornin

Dra inte hela forumet över en kam…dom som vill får gärna bråka men jag tänker inte ta del av det här och är inte intresserad av denna typ av läsning…som trumman sa, nu räcker det..

Bra ide från nr 30.. Kan man inte bara respektera varandras olkiheter???

Nu har jag letat i ett par timmar efter den tråden jag hade i tanken. Den är visst borttagen. mn det är iaf inte LailaBaba som var den medarbeteran jag tänkte på. Hade blandat ihop Lailababa och den förre.
Bara så det var klargjort.. ;)

Förra medarbetaren heter Bappho och Skogsgubben…
MVH Isnornin

#35 Ja just.. På något vis fick jag Bapphos dubbel pp'n till att bli likt LailaBabas namn!?? Undrar hur. :P
Men där har ni det.. jag är en virrpanna.