Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 661 ggr
aris-eile
0

Högre - lägre, igen... snälla versionen

Jag lovade blodtopp att försöka räta ut en del frågetecken rörande skillnaden mellan den högre och lägre magin, som det så kallas i folkmun.

Eftersom inlägget helt magiskt försvann, skriver jag det igen, med färre taggar som sticker.

Den lägre sker här på jorden och i dessa lägre medvetandetillstånd och den sfär vi besitter att verka i.
Den högre sker i de högre sfärerna i högre medvetandetillstånd och med högre kunskap.

Till att börja med kan jag säga att alla former av häxkonster och formler, wiccanska eller liknande ritualer och verktygsinducerad trolldom med dolkar och stickor tillhör den lägre skolan… i vilken resultatet i det långa loppet är en nollfunktion. Det man förflyttar från en plats, hamnar på en annan, så på det stora hela har man inte uträttat någonting.
Paganism i all ära, men den är bunden av Jord och Sol i ett slutet system. Exempel på kända personer som utövat arbete inom de lägre skolorna, som de flesta här vet vilka det är, är: Alex Sanders, Gardner, Valiente, Saida, och de vi kallade kloka gummor. Eller andra häxor.

Sedan fortsätter vi då med den högre skolan, för vilken man behöver ha en tro på, även om man inte följer, en högre skapande kraft. Samt den hierarkin som är inrättad i de högre sfärerna. De krafterna som genomsyrar alla religioner är de samma, oavsett vad man kallar krafterna och makterna, men det finns väsen i de sfärerna som korsar alla religioner och lever för att verka även hos oss ibland. Dessa har namn. Den högre skolan har således dels mer komplexa ceremoniella inslag (vilka människors förstånd, oftast är för klent för att greppa)
och en direkt kontakt med det som vissa kallar änglar.
Man arbetar direkt med skapande och/eller förgörande krafter som ligger utanför de lagar och naturlagar som är
instiftade på jorden.
Några som höll på med den högre skolan, nämnvärda, är Edward Alexander Crowley, Benjamin Rowe, John Dee,
Broder Achad och Arthur Edward Waite.

Detta är inte magi, inget är egentligen magi… bara olika nivåer om kunskap och hur saker hänger samman.
Man slipper ta till sig de kunskaperna i de lägre skolorna där man som sagt var mer ändrar en bild, som är målad genom att smeta ut färgen.
Det är otroligt svårt att måla en tavla.
Så, jag hoppas att det  rätar ut lite om var skillnaderna ligger.
Vilket också var syftet.