Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3730 ggr
Outrageous
0

Vad är detta i jorden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte små konstiga högar i min humle kruka, någon som vet vad det är för något? (markerat nr 1)
Jag har även noterat små gulvita bollar, som ser ut som något slags ägg. Det fanns fler i krukan förut men bara någon enstaka kvar nu. Syns kanske dåligt på bilden, men har markerat ett som nr 2.

BranDuir
0

maskbajs!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Outrageous
0

#1 Är det verkligen det? Så mycket? För det är flera högar. :S Vad kom då masken ifrån, krukan står ju inomhus.

Alwyn
0

Det bor mask i din kruka  :P kan jag lova dig.

Kanske skulle byta jord i den…

Outrageous
0

Jag förstår ingenting. Hur tog den sig dit? :S Har inte dykt upp några högar förrän nu, och krukan har stått här inne (på 4e våningen) sen över en månad tillbaka. Den lär väl inte skada växten? Så då kan jag väl låta den vara kvar? För det är ju inte lätt att omplantera en klättrande humle mitt under sommarsäsongen.

Ingen som vet något om "äggen"?

Coturnix
0

-Får skaffa en liten mullvad! :D

Outrageous
0

#5 Haha, det vore sött. ^^ Men då behöver jag nog en större kruka.

BiGavia
0

Ser ut som daggmaskbajs, och daggmasken gör jorden gott, Humlens rötter äter den om dom är döda eller skadade.Tycker du att de är för många och kan lyfta på krukan har du  dem där under  när det är varmt. Äggen är nog maskens de är tvåkönade individer.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

blodtopp
0

Daggmaskar är bra djur, så plantera inte om/bort. De gör jorden luckrare och hjälper till. Ett nyttodjur av klass =)

Outrageous
0

#7 Lägger verkligen masken sina ägg ovan jord? Skulle väl iofs förklara varför avföringshögarna dykt upp i ungefär samma tid som äggen försvunnit.

Jag kan inte lyfta på krukan då det är en självbevattningskruka.  Enda sättet att komma åt i botten är att gräva ur all jord.

Sebastian
1

Ursäkta ordvalen. Men det var då en jävla mask o skita stora högar…

Outrageous
0

#10 Det var precis min tanke också så. ;)

miffo
0

Outrageous, jag hoppade till av glädje när jag såg den här tråden. Odlar du humle inomhus!?! Fungerar det bra? Har du en honplanta eller hanplanta? Jag vill så gärna odla humlekottar, men är bosatt i en lägenhet sen ett år tillbaka på 3:e våningen. Jag saknar min fina trädgård som jag hadde, där jag planterade en fin humle för tre år sedan.

Jodrena
0

Jag har faschinerat följt den här tråden. Konstigt med mask inomhus, hur kan den ha hamnat där? Undrar om man borde ge sig ut en regnig dag och fråga några maskar om de vill ta hand om mina plantor här hemma. Hihi.

miffo
0

#13 Varför inte, de håller jorden fin. Har en ganska stor lerkruka ute på balkongen, ska nog höra om nån daggmask vill flytta dit. Glad

Outrageous
0

#12 Ja den växer för fullt. Hon eller hanplanta? Eeeh sådant vet jag inget om. :P Den har inga kottar. Kan ta en bild och lägga upp i morgon kanske eller så.

#13 den har visst stått ute lite under vintern fick jag veta. Dock har jag inte sett mer av masken eller högarna sen jag startade tråden. :S

miffo
0

#15 skulle tro att det är en honplanta om den inte får kottar. Så den har haft vintevila då. Försöker lära mig livet utan trädgård på backen.

blodtopp
0

#16 Näe, tvärtom är det. Finns det inga kottar är det en hanplanta. "Den blommar under högsommaren, honblomsamlingarna liknar små gröna kottar, men är i själva verket kompakta knippen av honblommor som tillväxer vid mognaden. Hanblommorna är små, ljusgula och sitter i yviga samlingar. Ståndarknapparna är längre än strängarna och producerar stora mängder pollen som med vindens hjälp sprids till honblommorna." (Virtuella Floran)

miffo
0

#17 Ok, det var ett tag sen jag kollade in humlen. Tack för att du såg min groda.

Ska ut och se om jag få tag på en planta. Det ser ut som jag kan få tag på en odlingslott i närheten. Hoppas hoppas jag saknar verkligen att borra ner fingrarna i jorden.

miffo
0

#17 Tack för länken, den var fin