Häxans andakt och altare
Altare och andaktsplatser
Inte alla häxor har någon religiös/andlig tro, men många har det. Många tror på en Gud och en Gudinna, eller flera Gudar och Gudinnor, på förfäderna och förmödrarna, på Väktarna av de fyra väderstrecken och på allehanda naturväsen. De flesta häxor ser hela naturen, hela vår värld, som besjälad, så även jag. För att tillbe dessa krafter är det vanligt att man som häxa har ett altare hemma. Jag har två altare, ett vardagsaltare i sovrummet där jag dagligen tänder ljus och rökelse och utför böner och tacksägelser. Jag har också ett "hemligt" altare vilket jag bara använder vid de stora häxhögtiderna och vid komplicerade ritualer. Detta altare och dess tillhörigheter gör jag bara iordning vid behov, då det är så pass heligt för mig att jag inte vill att vem som helst som besöker vårt hem ska se och kanske röra vid föremålen. Mitt vardagsaltare är dock till öppen beskådan men i och med att jag har det i sovrummet får även det vara relativt ostört. På mitt altare har jag placerat föremål som har med de fyra elementen att göra; där finns stenar (jord), en skål med vatten, rökelse (luft) och ljus (eld). Jaghar även en staty av mångudinnan. Jag har ett skrin där jag förvarar kristaller och stenar, en älva och en ängel. Dessa föremål ger mig kraft, frid och harmoni i vardagen. Jag har även andaktsplatser i övriga rum i huset. Med det menar jag att jag gjort iordning så att jag har tillgång till ljus och rökelse i varje rum i huset, så att jag vid behov kan ta en paus från vardagslivets jäkt just där jag befinner mig för tillfället. Jag har en sådan plats i köket och en i vardagsrummet.
Mitt "hemliga" altare, som bara görs iordning vid speciella tillfällen, är av en annan karaktär än de övrigt. Där representerar min tveeggade dolk elementet luft, mitt pentagram elementet jord, min stav elementet eld och min dryckesbägare elementet vatten. Jag klär alltid det altaret i långa dukar, olika färger beroende på högtid eller ritual. Två ljus brinner alltid på altaret, deras färg varierar också efter ritens syfte. Övriga magiska föremål som kan finnas på det altaret är min Grimoire, mitt ormskinn, min örnfjäder, olika örter (hemodlad salvia och tobak är standard)…med mera med mera.
Krax Hias

Ormskinn ja.. så var det. Jag har glömt att berätta. Ormskinnet jag skulle sända dig var inte så vackert.. att du skall få ett annat. jag har ett nyskalat ett som jag skall plocka ur när som helst. Är det lika helt som det ser ut så skall du få det.
tillägg:
Det är väl bäst att jag förtydligar. Det är oftast ömsskinn jag menar. dem flesta ormar här har sin kappa på. ;P det är bra jag som slöar med språket…igen.

De kan jag tacka för syss och må din helg vara i frid och harmoni/Krax Hias

Putt
Jag anser hela mitt hem vara ett altare, visst har jag en platser som ser mer ut som ett "klassiskt" altare än andra men överlag så känner jag att hela mitt hem är "magiskt"
Alla föremål jag för in i mitt hem måste ha någon funktion för att ge kraft eller inspirera kraft, eller framana en specifik kraft/känsla.
Jag kan koppla tydligt perioder då jag mår dåligt/mår väldigt bra bara genom att kolla på renligheten i mitt hem. Är det rent och städat mår jag bra och tvärtom.
Jag känner mig som en del av altaret och ifall jag skulle ge någon "offergåva" så är det väl mig själv. Det jag ger världen och universum. Och mår jag och altaret inte bra och är i obalans så känns det som en skymf mot de högre makterna och energierna.
Andakt är viktigt för mig, jag är kanske mer "religiös" än normalt för en häxa, det vet jag inte, hur som haver så är både bön och tacksägelse en väldigt stor del i mitt kraftarbete och jag behöver bara tänka på det för att bli samlad och centrerad även i stressiga situationer.
Men i mitt hem.. hm.. Den jättestora spegeln i sovrummet är nog där jag samlar kraft till viss del, släcker ner och har möjligtvis ett litet värmeljus framför mig. Där sitter jag näck och tänker och tittar.
Badkaret - Där finner jag också till viss del en samhörighet med alltet. När jag badar och sjunker ner under ytan.. jo.. där har jag flytit ut i universum ett par ggr.
Mitt "altare" används inte mycket till andakt. Mer till annan sorts magi.
Nu råkar det ju vara så att jag mest går ut (oavsett väder) när jag känner ett behov att prata med högre makter än mig själv. Där finner jag personligen det mycket lättare att slappna av och inte distraheras.
Tack, för att ni delar med er.
Sätter upp altare vid högtidligare tillfällen eller vid behov. Med vad där tillhör. Men mitt finaste altare har jag inom mej…. och är till sinnet att SKOGen är min heliga plats.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag har heller inget speciellt altare. Jag tror det är lika olika som det är med människor den här frågan om man ska ha ett altare eller inte. Vissa känner att de absolut ska ha ett altare och alla redskap och symboler ska finnas där. Sen så trivs de jätte bra med det. Eller så är vissa som jag eller Endroppeihavet, vi sprider ut våra saker över hela hemmet.
Det säger ju inte att jag aldrig kommer att ha ett altare eller liknande. Bara att det inte känns rätt hittills.
Min åsikt är även den att de naturliga altaren är de vackraste och mest magiska. Kommer ihåg en bild som Trumman lade upp en gång för länge sedan på en stubbe med blommor på.
Egentligen behövs det inte mer än så. Dock har jag absolut ingenting INGENTING att säga till om när det gäller hur andra vill ha sina altaren. Hias altare är underbart vackert och det känns rätt för henne. Mer magiskt kan det inte bli där heller.
( Ni får ursäkta om jag svamlar, sitter på jobbet och klockan är snart 04.00 på morgonen och jag är på jobbet. Om en timme får jag gå hem och sova. Och det lär behövas kan ni tro.. När man stavar Pressbyrån som prästbyrån då är det snart bara gojs i hjärnan på mig ;) )