Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2094 ggr
solqvinna
2008-07-14 19:02
0

Kvanne

Jag har fått hur mycket kvanne som helst på min kolonilott, jag brukar gräva upp rötterna och använda till te efter torkning.

Någon som har fler tips på vad man kan använda den till, jag vet att samerna gjorde godis på stjälken förr men utöver det?

Tacksam och glad om någon har lust att delge sina tips, huskurer med mera på kvanne. Det är den nordiska kvannen jag menar den höga stolta som även finns uppe i fjällen.

Bjornen
2008-07-14 19:23
0

Kvanne kan ätas i sin helhet. Det var en stor exportprodukt från Norge till Europa under medeltiden och lite senare. Den är tvåårig (treårig) och dör efter blomningen.

BranDuir
2008-07-14 20:01
0

KAnderad kvanne är rena godiset!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

a-wise-woman
2008-07-15 01:59
0

Den stimulerar magsafterna och är bra vid aptitlöshet. Men några recept kan jag tyvärr inte. Den används vid likörtillverkning ( benediktin och chartreuse ) men i vilken dosering vet jag ej. Dess färska saft kan vara irriterande på huden så var lite försiktig när du exprimenterar….

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Bjornen
2008-07-15 12:38
0

Man anser att bara de närbesläktade arterna av släktet Hearcleum är hudirreterande. Särskilt Sibirisk jättebjörnloka är irretarande på huden för de flesta (dock inte mig).

Coturnix
2008-07-15 14:04
0

Angelica archangelica

"Bladen till rogivande bad" Står det i "vår örtabok"

I en annan bok finns det recept på inläggning skalas och kokas som rabarber. För att ätas som efterrätt.