Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 2755 ggr
Waara
0

Runsten med Häx historia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*HÄX HISTORIA*                        

Idag passerade vi en runsten som min dotter berättade en historia om…den var så intressant så vi fick vända bilen för att ta kort…

Hon har varit på guidad tur med skolan…och till min förvåning säger barnet när vi passerar runstenen att det där mamma…är en häx runsten!

Klart jag reagerar…ja stenen har väl stått där minst 400 år tror vi…5 km hemifrån oss…men jag hade aldrig hört häx historien tidigare…

Nåväl,vi tog kort och hon berättade vad som sagts på turen…

Enligt sägen så blev en häxa jagad och skulle brännas på bål… Hon gömde sej bakom runstenen (se bild) för att komma undan…då slöt stenen in henne i sej och hon kom undan.

En underbar berättelse..och jag fann det märkligt att hon berättar detta nu…några veckor efter jag själv hittat hit…hittat hem till häxor.

Enligt sägen sägs oxå att den som är synsk kan se häxans ögon om man tittar på stenen…vi tittade..men vi såg inga ögon…

Stenen ligger 2 mil från Enköping och vill någon av er åka och titta på den,så ger jag er gärna en vägbeskrivning…bara å kontakta …kanske ser ni ögonen…kanske ser jag dom vid senare tillfälle …? kan ju hoppas .. :-)

Be Blessed!//Waara

spindelfot
0

åh vilken fin historia..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

Vilken underbar historia, Hela stenen är helt magiskt vriden. Nu vill man på häxsemester. ;) se alla övernaturliga och häxiga platser i Sverige. Roastrip?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Moonchild
0

Håller med spindelfot! Väldigt fin.

Waara
0

"1-3…jaa,kom..jag kommer med fika…?

BB//W

_RS_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen sten, men… men men… 

På tal om roadtrip… Här i krokarna har vi en fin trollskog. Rena John Bauer-stuket… Det är en minst sagt klurig plats.

Jag kallar den trollskog, för att träden växer skumt, myrorna bygger sina stackar lite hur som helst och tidigare fanns det en myrstack som såg ut precis som en hatt. En massa mossa överallt och stenar… Man kan hitta ametister och kristaller rätt i stenarna ibland. Gläntor som omfamnar, vattendrag och sjöar direkt utanför dörren.

Det gör att man inte har bråttom att flytta.

Jodrena
0

Hela min stad lämpar sig väl för trollpackor ;) (Trollhättan) Namnet har en intressant historia om ett troll, som faktiskt finns på riktigt, som sitter i vattenfallet och snor åt sig en förbipasserande mans hatt. Dock finns det också berättelser om näcken i fallet också, och jag antar att trollet och näcken är en och samma figur mitt i fallet.

_RS_
0

I den byn har man varit mycket… fast det var ganska länge sedan nu. Väldigt fint dock, vad jag minns.

Jodrena
0

#7 haha, ja just nu är det inte särskilt fint. De gräver och gör fult överallt tycker jag. En typisk stad som är fantastisk på sommaren och gräslig annars. Men men. Hur kommer det sig att du vart här så mycket? låter inte som du bott här dock.

_RS_
0

Dessa flickor som drar, du vet… ,-)

Jodrena
0

#9 tjah, det ante mig och tyckte nästan det var onödigt att ställa frågan. Men nu slipper jag ju undra om jag hade rätt ;)

_RS_
0

hehehe… så sant så…

Bjornen
0

Runstenrn är ju en riktig runsten om än under den kristna perioden och är sannolikt omkring tusen år gammal. Leta reda på stenen i fornminnesregistret (finns troligen på nätet) eller i förteckningar om runstenar. Där finns troligen den bedömda åldern angiven och troligen utskriven text och ev. ytterligare berättelser kring stenen.

Waara
0

#5 Fin "trollskog" 

#11,Ja,det ska jag göra! tack för det…åker tillbaka idag igen o läser på den lilla skylten brevid oxå…där finns säkert beteckningen på runstenen,så bra du sa det,ska kolla nätet oxå..uppdaterar här sedan.. :-)

BB//W

BiGavia
0

Tack, skulle vilja se runstenen.. men det kanske kommer tillfälle …Trollskog härligt vi har sådana här uppe också.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

_RS_
0

Vid en plats är det tre stycken björkar som har växt lite konstigt. De står på ca 5 meter från varandra och en halvmeter över marken har de växt i en i det närmaste perfekt halvcirkel, innan de växt rakt upp igen. De är väl runt 8-10 meter höga nu. På en annan plats är det en björk på 15 meter ca som grott på ett "jättekast" så man ser rötterna som sprängt genom stenen för att nå marken. Det är ung tre meter från mark till björk.

Bilden jag lade upp över skogen är tagen typ 800 meter härifrån, där jag sitter nu.

BiGavia
0

#16 Det där lät som en inbjudan… men jag blir stollig i sådana skogar.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

lightseeker
0

ååh, waara, det ÄR ju häxan, som står där, i fysisk mening

Waara
0

#18…jaa…visst e det det!   :-)

BB//W

Hias
0

Puttar upp /Krax