Paracelsus dryck
Här skall jag dela med mig av något jag hittade i en bok.
"Tag lika delar torkade blommor och blad av rosmarin, ringblomma, sileshår och solvända. Helianthemum nummularium.
Gör ett vanligt extrakt. Dessa växter är beroende av mycket sol och styrs av solen. Drycken antogs därför ha en upplyftande, uppiggande effekt på alla kroppens system.
Norml dos var en kopp i samband med uppstigandet var morgon. "
Låter väl inte helt fel att prova.. istället för kaffe. :)
S.177 i Prismas stora örtabok

åh, det ligger en liten magisk slöja över Helianthemum nummularium. Låter som någon sorts "hokus pokus, filiokus" fast mer seriöst då. Skulle jag fått för mig att tillreda det här hade jag nog nynnat "hilianthemum nummularium" om och om igen hihi.

#1 *fnitter* Jaha.. är det därför de latinska namnen finns! :o Bra att du redde upp i det.
Sileshår kan vara lite svårt att hitta dock… Men sök vid lite gräsiga, eller vassade stränder…

Sileshår hittas oftast på myrar och mossar, det är en träskväxt. Vi har en variant bland våra krukväxter, just nu väldigt mätt då den har mängder med döda blomflugor i sitt klibbiga hår =)
Och Paracelsus var en läkare/alkemist/mystiker som levde på 1500-talet.
Ja, det är där den oftast växer, men det är svårt att finna den. Enklare att finna den vid gräsiga, vassade stränder…

#4 hihi, ja, jag tror snarare att det var du som viskade gallum verum i mitt öra och förtrollade mig för åh, jag vill ju plocka nya buketter varenda dag, gör ju inte saken bättre att de växer så nära där jag bor och ofta går ;)
hm, jag kommer nog ta till mig det här på allvar. Inte för att jag tror att det är någon förtrollande ramsa utan för att det låter så vackert med de latinska namnen, var gång jag använder mig av örter ska jag kalla dem vid sina latinska namn som i ett mantra medan jag arbetar, mest för att lära mig vad de heter. :)

Ja det är ingen dum idè !
Jag gör precis så numera efter påbackning från expertisen *s*
Kommer efter denna sommar vara en jä-el på det !!
Jag var nere i Hjärtum idag och hittade massor gallum verum.en hel äng full …så nu har jag fått bygga ut torkningen till vardagsrummet oxå *s'
För att inte prata om alla Achillea millefolium i alla tänkbara nyanser mellan Vitt och Rosa
Känner mig rik!
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ja det har vi väl fått lära oss nu, att inarbeta de latisnka namnen mer så det blir rätt skickat vidare. :)
det märker jag själv nu när jag samlar in. Använder min lilla bok att skriva ner namnen, lite bas info om växen och så sparar jag ett blad eller så i boken med. Inte för att att det inte finns böcker att köpa, utan för att det är ett sätt att lära sig.

#9 ja, det absolut bästa sättet tror jag, att själv studera, skriva, titta och känna, och inte bara läsa innantill. Duktigt av dig syster Lorelai!