wiccanska högtider
Jag inser att det förmodligen finns flera trådar med samma ämne som detta. Jag har faktist försökt leta. Men varje gång jag gör det Så kruppar min dator ihop. Den är lite känslig när det kommer till massor av grafik
som Ifokus har. Men nu är jag så förvirrad att jag behöver ert råd här.
Jag har aldrig följt några högtider särsklit hårt så jag noterar heller inte när de infaller. Julafton har man ju koll på sedan barnaden.. midsommar för att min pappa fyller år i närheten. Påsk då ser man runt om när det närmar sig och så vidare.. men annars är jag ganska blanco..
Så nu tänkte jag att jag faktist skulle kolla upp hur dem egentligen låg till. är det någon här som är villig och hjälpa mig och se hur jag själv kan
anpassa den svenska kalendern till högtiderna?
Efter den jag följer så ser det ut som följande:
Samhain okt 31
Yle dec 19-22
Imbolc feb 1
Ostara mars 19-22
Beltane maj 1
Litha ju 19-22
skördefest aug 1
mabon sep 19-22
Utöver det så följer jag vad folk runtom säger. Det är ju trevligt och fira när man vet att fler firar. Känns mer gemenskap då.
Så.. hur kan jag förenkla det här? Ja okej ingenting i min kalender är enkelt att minnas. Som de där högtiderna som är 19-22.. det är ju inte direkt att firas flera dagar utan det handlar om att en av dessas dagar förmodligen innehåller det som skall firas. Eller har jag fel?

Yule infaller på vintersolståndet. (Solbarnets födelse)
Ostara infaller på vårdagjämningen. (Övergång från vinterhalvåret till sommarhalvåret).
Litha infaller på sommarsolståndet. (Guden/solen är som starkast, efter denna dag avtar hans krafter alltmer vilket syns i dagarnas mörker och växters nedvissnande).
Mabon infaller på höstdagjämningen. (Övergång från sommarhalvår till vinterhalvår).
Jag firar Imbolc 2 februari och Lughnassadh/skördefest 2 augusti, de är motpoler. Vid imbolc firas ffa gudinnan, vid Lughnassadh ffa guden, jag gör så i varje fall.
Samhain infaller vid skymning 31 okt och firas till skymning 1 nov, Beltaine infaller vid skymning 30 april och firas till skymning 1 maj. I mitt tycke. :)

Likt i druidismen, bortsett från att Belatinne börjar kl 12.00 d. 30 april till skymningen 1 maj….likadant med samhain kl. 12.oo till skymningen den 1 november…sedan följs den högtiden av tre dagars Icketid, för att avslutas helt den 5 november med en god middag för att fira in det nya året…
Dessa tre dagars icketid skulle jag tro motsvarar vår tideräknings märkliga skottdag, eftersom året var baserat på mån varven och därmed hade tretton månader…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Lite off topic men jag fyller år den 29/2

Grattis i efterskott Vän!
Jag tackar så mycket! Och förlåter samtidigt det här med delfinerna :)

haha!

Astrin jag får gratulera så mycket i efterskott! :D
Alvljus det där ser mer ut som jag vil ha det. Där det följer året. För visst är det ju ändå vad högtiderna handlar om.. markera
årets förändringar, bland annat.
Aaaarrrgh! Dom är överallt!! :)
*springer omkring och sliter sitt hår i vilda cirklar*

Hihi…..första och sista gången ….jag lovar!
*phew*
Ok… pust, stånk, stön… ;)

#8 Mmm precis. :)
Jag tror att man förr, när man firade sabbat, egentligen firade på den fullmåne som låg närmast de här datumen. Någon som har mer koll på det? Tycker mig minnas att jag läst det någonstans.

#12 Alvljus, jag har också läst det någonstans, tror jag… Hm, nu måste jag kolla runt lite på internet, haha. :D

Hmm. Det låter rimligt att följa månvarv och årscyklar mer än datum. En del har ju turen att infalla på samma datum.
Känner mig lika förvirrad som någonsin.. kan vara dessa delfiner osm bara hoppar upp överallt. ;P

#12 det stämmer alldeles utmärkt….och det är ju egentligen så vi borde fira också…*S*

#14 *ler* Gör det som känns bäst och enklast för dig. Jag firar ju vid fullmåne också, så jag firar sabbat vid de datum jag nämnde ovan. Då får jag ju fler tillfällen att fira! ;)

En blir helt överväldigad av alla högtider att fira. tills jag insåg att egentligen är ju alla dagar hägtider värda att fira.
Ja jag tror faktist att det får bli en omfunderarre här över när saker skall firas. Men det får bli när världen säger att Nu händer det här.
Tack alla ni för era svar.. det är kul och se hur folk väljer att fira.
Jag har aldrig firat (i min shamanska praksis alltså) nå särskilda högtider. Jag firar därimot Första tussilagon tex, eller Första Snön. Sommar och vintersolstånd, fullmånar, mörkermånar, halvmånar kontemplerar jag mest under… och lite så.
Första Humlan är alltid en yster firning! :D Jag gillar humlor.
Jag är nyfiken på högtiderna men jag är inte mycket för att fira vissa saker.
Säger som #17 att alla dagar är värda att fira.
Firar varje dag på olika sätt och vissa dagar mer och andra mindre typ.
Men som sagt så är jag mycket nyfiken på att lära mig mer om de högtider som firas och vill göra en egen kalender så jag kan ha lite mer koll *S*
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se