Torktålig perenn sökes!
Ja har ni några tips på perenn som kan tänkas trivas under ett äppelträd?
Vi gjorde efter konstens regler här igår och tog fram en rondell under äppelträdet.. Men det visade sig att det inte var så bra.. Så nu försöker jag hitta trevliga och eller nyttiga plantor som kan trivas där..
Har inte hjärta att lägga igen och ta bort all sten som lilljäntan hjälpt till med då blir hon förkrossad..
Smutlron i framkant är en given kamrat:o)
Har även hittat dagkåpan men vet inte vilka vattenanspråk den har..
Tack och kram!:o)

Hej ;)
Daggkåpan trivs helst där det är lite skuggigt med hyffsad jord. Jag har haft i stenparti där har den fungerat men inte hållit sig så fräsch hela säsongen. Lavendel tål ju torka *blink* eller myntor som har rötter som ligger på ytan nästan men de sprider sig hysteriskt…
Kanske en kattmynta eller en kant nepeta? blommar länge från maj till oktober. Kan även klippas ner i juli om de blir allt för risiga, då blommar de om igen. De älskas såklart av bin o humlor..
Kärleksört tål ju torka bra den är ju en fetisväxt…. Kanske härlig timjan?? Finns i flera olika sorter blir inte så höga kanske topp 25cm på backtimjan medans ulltimjan kryyyper längs marken som en ullig matta. Lammöron är ursöta o mina barn älskar dem.
Tja, jag måste lyfta på ändan nu å gå ut med vovven… *hehe* Jag har liite svårt för att sluta när jag kommer igång … *hihih*
Kram o kvällsljus Kalcit

*visslar*
Ja, jag måsste bara få säga detta…
Satsar du på en sort runt trädet får du en härlig effekt när det blommar…
Eller om du låter smultronen härja fritt, som en grön sko för trädet!
Kram Kalcit

Jag har satt vildvin nedanför ett av mina äppelträd. Trivs, klättrar uppför stammen på trädet, är riktigt vackert. När äppelträdet börjar se lite sömnigt ut inför vintern så sprakar vildvinet i rödaste rött.
Ganska effektfullt.

Åh, vildvinsrött…en härlig färg! Mina föräldrar har låtit vildvinet klättra upp och in på insidan av uterummet så det täcker nu hela innertaket. På hösten är det magiskt!
#1 & 2 Då har jag isf en självklart plats för daggkåpan! ngn mynta låter också spännande.. Pepparmynta, går det eller vill de ha soooligt?
Tänkte då att jag skulle ha en enda sort under trädet eller mixat med smultron?
Men jag har tydligen månadssmultron och de ska inte reva sig så tyvärr verkar det inte som de revar sig??
Lavendel ska jag ha mot stenlängan, dit kommer också våra jordgubbsplantor få flytta:o) Ska köpa ännu mer plantjord och blanda med hästadyngan. Sen kommer vi nog ha lavendel i terassen och på innergården *vissel* Nämde jag att vi ska vinna på lotto?
Grannarna har mängder av sten de lagt ute på flisen efter att de plockat från åkrarna så jag har mkt fin sten att lägga kring kanter etc.. Sand har jag i massor och dynga också:O)
Så om ngn av er bor i närheten så får ni gärna komma och hämta om ni behöver gödsel:o)
#3 Låter otroligt vackert!! Hur bred "rabatt" behöver de? Tänkte ifall det gick att sätta den närmast trädet och ngr lägre växter i framkant?
Hur påverkas trädet av att ha en klättrare på sig? Hon blir inte ledsen då?
Tack för alla tips!
Kram på er!

Pepparmynta liksom alla myntor vill ha lite fuktigt, men tål skugga rätt bra.
Köp inte plantjord och blanda hästgödseln med. Använd gödslad och kalkad torv istället det blir billigare och även bättre. Plantjorden är också ett försäljningstrix. Torven är oftast billigare och 3 gånger bättre. Om torven blir för grov blanda in lite barkmull och sand istället.
#6 Hahaha.. jag har nog gått på all de där "lätta" tror jag:o) Vad ska jag göra av plantjorden då? Ska jag spara den till vårens pyssel? Har ju lite men inte alls den mängden som krväs för att det ska kännas bra..
Behöver jag kalkad torv här på ön eller är torven i sig mkt "sur"?

Den dyrare plantjorden fungerar skapligt i balkonglådor och dylikt. Jag brukar nästa alltid rekommendera den kalkade torven och har infört samma pris på den kalkade och okalkade bara för att inte olk av snålhet ska köpa den okalkade. Du har lite speciellt men jag tror ändå mera på den kalkade. Kalkad torv håller ofta ett pH-värde på ca 6 medan den oklkade ligger ofta på 4.

Hahaha! Hohoho! Ursäkta, jag läste "Toktålig perenn sökes" trots att jag varit inne tidigare också och läst…
*fnittrar vidare*
#8 då kör vi på kalkad!
#9 Ja toktålig bör den också vara när den ska leva med mig *fniss*