Fråga om gråbo, tistlar etc
Jo gott folk, i våra vinterhästhagar frodas diverse olika växter med borrar på.
Det är stoooora växter med mkt stora tjocka rätt runda blad och med mkt stora borrar.. Sen har vi tistlarna och en normalstor med normalstora borrar och en liten liten med pluttborrar på och nässlorna.. Som grädde på moset så finns det även mängder av gråbo.
Jag måste ha bort alla dessa borrar då mina hästar ser ut som puknare hela bunten på hösten, manarna står bokstavligen rakt upp på dem:o)
MEN kan man göra något med dessa växter så de slipper förfaras?

tyvärr har jag inget svar på din fråga men:
Hahaha! vore kul med en bild på en punkarhäst minsann *fniss*
hehe ska se om jag hittar ngn bild.. tror dock bara jag har bilder med plockade manar:o)
läste någon stans att det är bra att gräva upp dom…djupt ner finns rötterna med grenar till andra tistlar…hua.. eller kanske plocka bort blommorna så det inte blir fler frö. Prata med Åskguden Tor, det är hans växt, be honom ta bort dem från din hästhage.
Annars finns det väldigt mycket Magi att utföra med just Tistel, bl.a skyddar den mot negativa energier .
Hoppas du får bukt med dina stickiga vänner.

Förstår att det inte är kul att ha dem hos hästarna men personligen tycker jag tistlar är jättevackra! Häromveckan såg jag en som var stor som ett litet träd, otroligt ståtlig. Gråbo har jag inte plockat än men ska endera dagen.
Ahaaa…Jag tänkte faktiskt göra ett hörn med alla dessa växter såsom nässlor och maskrosor mfl.. Men gråbo är min sambo mkt allergisk mot så den får gärna flytta liiite längre bort!

Kardborrar är en gammal grönsak och rötterna, bladen och späda blomknoppar (kronärtskocka!) är ätbara. Kardborren är tvåårig (treårig) och dör efter blomningen. Jag gissar också att du har den tvååriga vägtisteln.

Slå av dem med en lie eller liknande… om man följer upp detta i några år så försvinner dom..det är faktiskt hästarna som sprider dem..speciellt på nya betesmarker..
Men som sagt slå av dem innan de blommat klart…och följ upp så utarmas dom långsamt.
tack för information och tips:o)

Gråbo är inte den en väldigt magisk ört som man kan använda till lite av varje, släkt med malört har jag för mig att den är ochså. Har för mig att den skulle vara bra som rökelse vid vissa ceremonier men kan minnas fel.
Jo, det stämmer om Gråbo. Jag är ingen örtexpert men vad jag vet så använder många den gärna i ritualer. Den ska bland annat vara effektiv för att mota undan negativitet. De som använder sig av spåkulor eller spådomsspeglar brukar putsa dem med Gråbo.
#9 o 10 ahaaa.. det hade jag ingen aning om! Tack för att ni delar med er:o)