Fredagen den 13:e
Nu på fredag är det den 13:e - är ni skrockfulla och håller er inne, bepansrade med madrasser och en god kopp te, eller är det bara ett vanligt datum som vilket som helst?
Har datumet kanske ngn häxig betydelse för er - isf vilken? vad? hur gör ni?
Berätta gärna!

Nej för mig är den 13 en dag me glädje och inge skrockfullt här int. Tvärtom jag brukar ha mer tur Fredagar den 13 när så väl gäller någe så för min del så är de en bra dager ..

brukar vara en bra dag för mig med…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Fredagen den 13 är en bra dag för mig. Gudinnans dag, Gudinnans tal. :-)
bara en helt vanlig dag 

Turdag här också. Men jag väntar den alltid med skräckblandad förtjusning!

För mig är det också en mera turdag än otursdag. 13 har dessutom varit mitt turnummer sen jag var liten =)
Oh är det Gudinnans tal :)
Snyggt, jag föddes (ons) den 13, i sal 13, rum 13!
I alla år har 13 följt efter mig på ett eller annat sätt - på ett bra sätt då alltså.
Mvh, T

Vi träffades en fredag den 13:e, jag och min älskade. :) För oss är det en magisk dag av den anledningen, dessutom är det ju Frejs och Frejas dag och siffran 13 är en märklig siffra som verkar återkomma lite här och var. Exempelvis i mayafolkets kalender, där sifforna 13 och 20 tycks ha varit viktiga. Jag ser den som en magisk siffra, inte som en oturs-siffra.
Vi valde att gifta oss den 26:e juni (13+13. :) )
För oss är alltså fredag den 13:e verkligen en kärlekens magiska högtid, varje gång den dyker upp.

Det kanske betyder att du är en gudinna då Trumman, hihi! (En skäggig gudinna)

Ojdå, blir lite avundsjuk på alla 13 du har Trumman. Själv är jag född 2 augusti så jag är väl mer Lammas jag då…
Jag hade ingen aning om alla dessa 13-betydelser O_O
Mvh, T

#11 Luska runt lite på nätet om siffran 13 och frimurarorden… :)
(http://www.freemasons-freemasonry.com/masonic_dollar.html bland annat, det är en sida som kan göra en lätt paranoid :P)

Jag måste få grunna vidare. Talet 13 är ju så märkligt. Beror dess status på otursnummer kanske på att det har oturen (hihi) att komma efter det lyckosamma talet 12?… Eller?
Fler nr 13:
I det gamla Egypten trodde man att trappan/stegen upp till evigheten hade 12 steg. Det sista, trettonde steget tar man när man dör och alltså stiger in i evigheten. (Kort nr 13 i tarotleken är just Döden.)
Det var 12 lärjungar, med Jesus blir det 13 personer.
(Det var förövrigt 12 grekiska gudar som besteg Olympen och fick tillhöra den innersta kretsen, ledda av Zeus - kanske något liknade Egyptens trappa till evigheten? )

Vi är ute och reser på fredag. :) Är borta nära på hela dagen. 2/h dit, 3-4/h och sedan 2/h hem.. Jag ser inte fram emot det. Och funderar p att ställa in. 4 timmar buss i denna värmen är inte bra.
Men annars är den fredagen en helt okej dag även på detta hållet.
En helt vanlig dag, varken mer oturs- eller tur benägen.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Varit observant på det förr om åren,men upptäckte att det alltid visat sej varit gott i dagen…

Ohh en sak till.
Enligt myten om Isis och Osiris (som är mycket lång, jag tar bara med en bit av den) blev Osiris osams med sin bror Seth. Konung Osiris var älskad av folket, Seth var maktlysten - det slutade illa för Osiris del. Seth lurade hem Osiris under falska förespeglingar, överföll och mördade honom. Han lade kroppen i en kista och förseglade den, slängde den i Nilen - men Isis, Osiris hustru, sökte länge och återfann kistan. Seth blev rasande, stal kistan och styckade Osiris kropp i 13 delar som han spred över hela världen.
Återigen gav sig Isis ut, och med hjälp av list och magi återfann hon 12 delar. Tyvärr fann hon inte den trettonde delen som var könsorganet, så hon skapade ett av guld (en obelisk, som alltså är en fallos) och fogade samman alla delarna med magi, läkekonst och mumifiering.
Jag trotsar skrocken att 13 betyder otur. När jag var utomlands (längesen 1980 Sri Lanka) de hade inte rum nr 13, jag vet inte om de var skrockfulla eller varför de inte hade det. men en annan läskig sak hände där när min dåvarande man ooch jag var in i en butik och jag minns att jag var rädd för geccoödlorna som sprang i taket, men ägaren lugnade mig och sa att de var ingen fara det hände inte så ofta, men om de gjorde det så betydde det orur, rätt som det var så ramlade en ödla ner framför mina fötter. När jag var på väg hem till Sverige så kände jag bara att min mamma var död. Och det var hon.
Älskade mamma jag saknar dig just nu!!
Häftigt Trumman. Själv är jag född fredagen den 13, min mamma åkte i taxi 113, sal 1 och säng 3 och ännu mer relaterat till siffran 13 som jag inte minns just nu. Så för mej är det inte en otursiffra. Men min mor som skulle föda blev orolig av alla dessa 13:tal som dök upp hela tiden, men när jag föddes med segerhuva blev hon något mindre oroligare, så min födelse fick jag berättad för mej många gånger.

För mig har också fredagen den 13 alltid varit en bra dag, hoppas att det blir så nu också!

En turdag, eller iallafall ingen otursdag. Som jag tidigare har skrivit i någon "skrocktråd" att jag är lite motvalls till skrock…

:D härligt att se att fredagen den 13:e är god mot så många. Jag undrar just varför det skulle vara en otursdag. Någon som vet historian bakom? För det känns ju snarare som en turdag, själv har jag alltid känt att den dagen är extra bra och uppenbarligen är jag inte ensam.

Det har med Nya Testamentet att göra. Tror det har att göra med att Jesus blev förrådd av Judas fredagen den 13. Kommer inte riktigt ihåg, men är rätt så säker.

#23 ah där ser man. :P jag kan inte mycket om kristendomen, har jag blivit mer och mer medveten om här på HiF. På gott och ont.
Finns tydligen en hel tjock bok om olycsktalet 13. Såg den idag när jag tog en runda på biblioteket. Men tyvärr var det inte den av dom som fick följa med mej hem idag…:D

13 är ett tal, som rimmar bra med mig, en mysig dag som jag alltid har njutit extra mycket av, undras vad det kan bero på.
Har oftast haft mycket tur och glädje på fredag den 13:e. Har många gånger även haft mycket mysiga skräckfilmskvällar med goda vänner, så oftast ser jag faktiskt fram emot dessa dagar. ^^
Min man fyller år på fredag! =) Annars är fredag den 13de inte olik andra dagar…
!3 är ett mycket gott tal och fredag den trettonde har jag alltid sett fram mot.
Vandra i Ljus å Skönhet

Nu till avdelningen för krångliga och outtalbara ord ;o) Vad sägs om:
Paraskevedekatriafobi?
= en stark rädsla för datumet fredagen den trettonde.
Ok. Letade runt lite om varför det anses vara en otursdag.
För det första så är det en fredag. Jesus blev korsfäst på en fredag. Sedan har det att göra med att fredagen är Gudinnans dag, och Gudinnor var hemska varelser enligt Bibeln… ;o)
För det andra då. Den 13.e. Siffran 13 har tydligen (av vad jag hittade) varit ett otursnummer länge innan kristendomen. Året har tolv månader, zodiaken tolv tecken etc etc. Sen har vi kristendomen igen: 12 var apostlarna, 12 var Israels stammar, tolv anses vara ett komplett tal jämnt delbart osv.
13 är i det fallet ett odelbart och okomplett tal. Dessutom sägs det att just den dagen som Jesus blev förrådd var de 13 runt bordet, just för att Judas satt med.
Så. Sammanslaget blev mitt förra svar nästan rätt. Det hade med Judas och Jesus att göra, men inte samma dag ;o)
Fast samtidigt har det inte med kristendomen att göra, utan mycket ligger bakom från tiden innan.

Eller så har det något att göra med PÅven i rom under vilket år det nu var, hade blivit väldigt rädd för tempelriddarna som varit nere i Jerusalem så länge och blivit både populära, rika och mäktiga.
Myten om Fredag den 13'e har sin början med ett påbud som den påven skickade ut. Överallt i hela Europa blev tempelriddarna överfallna i sömnen och dräpta just denna dag.
Det var endast ett fåtal va dem som lyckades överleva.
#31. har också hört den versionen.
Vandra i Ljus å Skönhet
En helt vanlig dag för mig.