Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1383 ggr
Lindbygarden
0

höstplantering av medicinalväxter mm?

Ja, vi har tydligen bokat resa norröver imorgon så då tänkte jag passa på att handla lite till trädgården!

Så vilka härliga växter kan man höstplantera?

Hjälp vad jag skriver massor av trådar nuGenerad

Kram på er alla!

Jodrena
0

åh men det gör inget med många trådar kära du :) åtminstone tycker inte jag det då jag också periodvis är en flitig trådskapare *s* (kan inte mycket om plantering men ville ändå kommentera trådskapandet)

Lindbygarden
0

#1 Va skönt! Jag är en person som älskar att konversera, fråga och lära mig nytt. Sen är det så härligt att få träffa nya individer:o)

Bjornen
0

Det är inte höst nu utan sommar. Höstplantering gör man i oktober. De allra flesta växter kan planteras under den tjälfria perioden. Tveksamt härdiga växter bör planteras på våren eller sommaren. Höstanemon bör planteras på våren. Perenner som inte är fullrotade i krukorna bör inte planteras för sent och lämpligen inte i september och oktober.

Lindbygarden
0

# Ja jag tänkte på fröer etc att köpa.

Finns det fleråriga jag kan plantera nu eller är det höst el vår som gäller?

Bjornen
0

Året runt går det att plantera men är mindre arbete under den tjälfria perioden.

Coturnix
0

#5 hahaha. ;)

Skrattar så. Tänker på hur ofta planerna varit att sätta vårlökar i lagom tid på hösten…och hur det blivit.

lightseeker
0

men men, nysnö är väl inte svårt att gräva i, björnen

BiGavia
0

planterar man rotade växter sent på året, Bör de kollas extra nästa vår så int tjälen skutit upp dem så de förlorat jordkontakt.

Torka våren efter kan också ställa tll det.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lindbygarden
0

Så om jag tolkar er rätt så kan jag plantera det mesta from nu och framåt?

Tänkte nämligen leta lite lavendelKyss

Bjornen
0

I uppfrysningsjordar finns alltid risk med uppfrysning om de inte hinner rota sig utanför rotklumpen. Riktig sen höstplantering minskar risken för uppfrysning om marken är tjälad och plantan är otjälad eller till och med rumstemperatur.

Lindbygarden
0

#10 Oj nu får jag nog erkänna att jag inte riktigt förstår hur det fungerar? Vad är uppfrysning?

Coturnix
0

Ja jag tror ju att det menas att själva jordklumpen som växten har runt rötterna liksom "frusit upp" och står en decimeter ovanför gräsmattan eller var man nu har planterat.

BiGavia
0

Den behöver inte stå en dm ovanför jordytan, rotpaketet behöver bara ha lyfts så den förlorat kontakt med omgivande jord.

Därför är det bra att trampa till om våren och vattna, så kontakten återtas.

Lindbygarden
0

ahaa ok.. men jag vågar väl plantera lite nu? Vi har, vanligtvis, en väldigt lång och skön höst.. Bla så går våra hästar ute dygnet runt  nästan hela november såvida det inte regnar oerhört mycket..

BiGavia
0

Visst plantera du, men glöm ej att vattna. kollade var du bor och du har ett betydligt bättre klimat…Lycka till.

Lindbygarden
0