Kristallkulan
Jag har kikat litet på tidigare trådar om kristallkulor, men de har handlat om annat än det jag vill veta. Så här kommer en ny tråd i ämnet.
Finns det någon här som har en kristallkula till mer än enbart dekor? Hur använder ni den och hur behandlar ni den? Vissa har ju strikta regler när det gäller kristallkulan, att den ska täckas över med sammetsduk m.m.
Jag köpte en kristallkula i väldigt unga år, hur jag hade råd med det då förstår jag inte, men dyr var den och visst köpte jag den för den skrek verkligen på mig. Men någonting hände som gjorde mig litet rädd, minns inte riktigt vad. Jag minns att jag tänkte att jag nog inte var redo för det där än. Nu har den fått vara framme litet periodvis, som dekor men nu väntar den på mig, kallar på mig. Så jag ska nog ta fram den i mer magiskt syfte än som dekor snart. :)

Att se i en kristallkula är ett ganska så krävande jobb som behöver mörker och tystnad.jag fick i råd av min gammelhäxa att i början skulle jag inte sitta me den själv eftersom de finns de som kommit i trans och haft svårt att ta sig ur detta. Nu är jag inte allt för duktig i att se i min kula men visst har jag fått en del svar genom åren och de är ett av mina redskap som jag dock tyvärr använder allt för sällan me tanke på att jag har barn omkring mig allt som oftast men visst händer det att man tittar i den lite då och då kan tilläggas att de finns säkert andra sätt att se i kulan för att jag tror att vi alla lärs upp på olika vis och sätt men att i slutändan så når vi samma syfte/BB Hias
Nu använder ju inte jag kristallkula iofs, men det har varit en fascination hos mig det här med spåkonster och sånt så jag har läst på, och experimenterat en hel del. Dessutom jobbar jag ju ofta själv med att just "spå" med olika medel, och tro mig iaf ha lite kött på benen i det här.
Det här är det lilla jag vet iaf…
I gamla tider satt man mörkt med ett stearinljus bakom kulan. Själva verktyget för att Se är oviktig egentligen, det är ju i stort sett samma teknik, eller medvetande, man vill åt, och använder sig av, vare sig man använder te-sump, svart spegel, sand på trumskinnet, löv som man kastar, spåstenar, majs eller vad som helst.
Tekniken ligger i att förändra sitt medvetandetillstånd så att de abstrakta mönster och "bilder" man ser, i vad det nu än är man använder, kan börja kommunicera med en över den fråga, den intention, man ställt och vill ha svar på.
Man lyssnar också till Viskningarna; med det menar jag inspirationen, intuitionen, andeviskningarna m.m. De där orden och idéerna som "bara kommer" ni vet, kunskapen som man inte hade men som man helt plötsligt bara har.
Som Hias så sant säger så skiljer sig metoderna något, transen går olika djup men syftet är detsamma: att finna svar!
Så så länge man gör det, så har man lyckats. Hur man än gör.
Mvh, T

#2 Bra inlägg!
Jag använder min kristallkula till att skåda i. Jag brukar "se" (ha visioner, eller vad man nu ska beskriva det som) ändå, utan att använda hjälpmedel, men jag tycker den är en god hjälp som fokus. Precis som trumman säger kan man använda vilket fokus som helst, det som passar en bäst. Jag använder oftast stenar, men ibland känns det lite speciellt att ta fram kristallkulan. :)
Jag förvarar min kristallkula i en sammetspåse, och tar fram den när jag vill använda den. Då ställer jag den på en liten ljusstake där den ligger perfekt. :)
Anledningen till att jag förvarar den i påse är att den inte ska bli dammig och solkig.
När jag använder den ser jag in i den och sitter en stund och djupandas (jag har ägnat mig åt yoga ett antal år och har god hjälp av andnings- och meditationstekniker därifrån). För varje andetag andas jag ut oro och "surr" som finns inom mig, och andas in frid. Ibland tar det lång tid, ibland inte. Efter ett tag blommar färger upp i mitt sinne, ungefär som sjörök eller dansande dimmor. Ur dimmorna dyker bilder och scener upp. Jag tittar på det som jag blir visad men försöker inte analysera det, det gör jag senare i så fall.

Tack för era svar! Ja, det är som gryning beskriver det som jag skulle börja arbeta med den, när det blir tid för den att komma fram.
Jag har sett att det finns massor av tolkningar typ: "Ser du ett lila moln så betyder det blabla.." *fniss* jag hoppas jag inte förolämpar någon nu, men stackars dom som går på det där. Det är alltid den inre rösten och intuitionen som gäller när det gäller spådom. Därför har jag litet svårt för tarotkort, runor och andra liknande redskap som är mer bundna (ja jag vet att de också visar en vid värld men de är ändå bundna till det kort man drar fram), kristallkulan är väl i så fall i jämförelse direktsyn med det inre ögat medan tarotkorten är mer olika synvinklar. Men då gäller det också att man är duktig om man kan tolka det som det inre ögat ser. Förstår ni skillnaden?
Och visst tror jag att man kan använda precis vad som helst för att fokusera det inre ögat. Men jag tror att känslan av att se in i en "riktig" spåkula kan öka det fokuset än mer. (självklart är det olika för olika människor)

Jag tror man kan läsa i precis allting intuitivt. Använder Tarotkort sen flera år och läser korten på ett intuitivt sätt. Inte efter några regler eller böcker. Att använda intuitionen har jag lärt mig genom de mediala kurser och cirklar jag gått. Det öppnade en helt ny värld för mig. Tidigare var jag alltid tvungen att läsa mig till precis allting.
Köpte en kristallkula i höstas, den är i bergskristall och har tänkt använda den när jag känner mig redo för det. Vacker är den och den finns med när jag tolkar Tarot via telefon, obs inte spålinje. Så jag tackar för alla råd här. För att lära mig använda den kommer jag att göra det på vänner som ställer upp som försökspersoner. Det brukar inte vara svårt att hitta frivilliga,
Rose

#5 åh, ja självklart.. jag uttryckte mig nog litet dumt. Men jag menar, varför inte bara ha ett kort i så fall? De olika korten står för olika saker, oavsett om det är intuitivt eller lästa ur böcker. Ett enda objekt som kan ge lika många svar som 78 kort känns bara litet mer öppet än de 78 korten, även om de också förhoppningsvis så gott som alltid läses intuitivt.
(ditt inlägg kanske inte ens hade så mycket med min kommentar att göra, om det inre ögat och dess olika synvinklar, men jag svarar på detta viset ändå, för kanske hade ditt inlägg delvis med det att göra ändå)

nu låter jag ju hemskt negativ mot tarot märker jag. Det är inte alls min mening eller känsla, att tarot skulle vara på något sätt dåligt. Helt klart gillar jag tarot, jag håller på att bekanta mig med dem själv nu. Kände bara att jag behövde förklara att jag inte alls smutskastar tarot, oh nej verkligen inte! :)

Jo jag fastnade på det du skrev om lila moln i kulan. Alltså att man inte ska gå efter fasställda regler, även om de kanske är bra i början. Det räcker bra med ett kort, eller egentligen inga redskap alls. Redskapen är som stödhjulen när man börjar cykla. Man har nånting framför sig eller i handen när man öppnar sig och börjar läsa….det kan kännas tryggt och så även för den man läser av.

Som jag ser på det med de där 78 korten.
Min intuition kan ge dem svar jag vill ha utan korten. Men ibland händer det att intuitionen talar snabbare, enklare och framför allt tydligare med hjälp av korten. Därför är det bra med så många olika kort, processen kan kortas av på det viset.
Som så med ett medel som kristalkulan, är samma som att arbeta helt utan något verktyg. Skillnaden som jag ser den är att synen kan få hintar i kristalkulan och inte hos en själv.
Men nu har jag inte fått till ett lyckat samarbete med kristalkulan heller. :P Eller seendet med en skål med vatten. .Jag är för rastlös för sådana medel. Det skall gå fort. :D

Jag har lite zigenskt blod i mig så jag tror det är därför jag dras både till kristallkulan och Tarotkorten. Men jag har fått höra att man ser bilder i kristallkulan och tolkar de, så då är det ju ingen större skilnad mot korten egentligen.
Intressant Lorelai, jag har i flera år tänkt börja läsa i en skål med vatten. Beror nog på att jag är Sagan om ringen fantast egentligen. Frodo fick ju testa Galdriels spegel som var en skål med vatten…
Jag läste nånstans att man ska gnida sin kristallkula med malört innan man sätter igång. Är det något ni känner igen?

#10 Ja det är en mytomspunnen metod för siandet.
I min mening.. har man hittat sin syn, vägen till den och bruket så borde det gå att applicera på allt. Det är nog mer vana och föreställningarna som gör att vi stannar upp vid ett medel eller tvärvägrar medel alls. Men jag kan verkligen inte se hinder för att man inte kan använda synen med allt möjligt. Det är ju egentligen inte ögonen vi ser med.. Det är ju allt annat som manifisterar sig som en syn.
Ja kör igång och testa efter vart du står.. :) Du kan ju behöva lång tid att bearbeta det arbetssättet på så det är väl lika gott att börja? :D
Mor min var hos en dekl "kuckelgubbar" då hon var liten. Till en av dom skulle man ta med en liter sprit.
Han hällde upp hälften i en kristallskål, resten stoppade han bakom bordet, och rörde i skålen med en kniv av stål samtidigt som han tittade på ytan via en spegel.
Han såg allt. Allt!
Mvh, T

#11 jag har aldrig under min tid som aktiv häxa hört att man skall gnida in kristall kulan(????) men säkert oxå olika från häxa till häxa de är ju dock så att vi alla lärs upp på olika sätt och nivåer men vi strävar mot samma mål i slutändan så att säga/BB Hias

trumman: du är säker på att han inte blev förgiftad av spritångorna?
Med tanke på att man kan spå i lite vad som så kanske man borde prova dendär äverblivna pizzabiten.. Se om man kan få ut något av det.. Hmm.. Man vet aldrig.
#14 Jag har försökt hitta något om det på fler ställen men utan att lyckas.
http://hem.bredband.net/tinbys/register.htm#M
Nej det är ju klart sant, alla har sina ritualer och tillvägagångs sätt.

#16 Ja som sagt va jag har aldrig tidigare hört detta men som jag brukar säga man få lära sig någe nytt var dag man vandrar på sin stig och ja nu har även jag fått se en ny detalj av de hela men vem vet kanske någe som stärker men jag kommer dock inte prova på det nöjd som jag är redan lärd men den dagen min dottra vill pröva så kanske någe för henne att pröva på då.

hmm. jag har faktist en kristallkula men jag har aldrig prövat den.. den har legat i lådan jag fick den i i kanske sex eller sju år. :/ det är en liten spricka i den.. då kanske den funkar sämre?
Men jag tycker det är intressant… det här Jodrena skriver blandannat - att det är ett seende som bara är ett klart seende, jag har på sista tiden haft svårt att relatera till tarotkorten - jag får jämt lägga en massa hjälpkort, först när jag försöker att se istället, se in i kortet så får jag fram rätt svar. När jag försöker tyda med hjälp av kortens symbolik kan det bli sisådär men när man ser i korten så blir det mer personligt och rakt på sak.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#18 systrami /hur stor är din kula? jag vet faktiskt inte riktigt om den kan ge dig svar eller ej (på grund av sin skada)de tog lång tid innan jag och kulan vart enes krävde mycke mörker och tystnad innan vi va överens *L* men idag så kan jag se en hel del om jag få lugnet och kan ge den mitt fokus/BB Hias

Inte Malört men, det står i Häxans handbok av Dannie Druehyld om Gråbo:
"Speglar o kristallkulor putsas med gråbo som förhöjer kraften o gör det lättare att se in i framtiden"
funderar om jag har läst någon annanstans? kommer jag på något så skriver jag.
kramar

Den är jätteliten.. kanske fem-tio cm.
man kanske skulle pröva med en vattenspegel.. kristallskål bör väl finnas någonstans i någon släktings skåp (jo jag är lite snål, men jag vill inte gå och köpa svindyr magi-kuriosa som sedan inte funkar för mig) Kanske skulle man kunna hälla vatten i en vanlig skål med några kristaller i botten?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#20 aaah =) tack Vekka

Med tanke på de effekter gråbo har på sinnet är det ju föga förvånande om det förhöjer ens förmåga att se saker. Varning är ju att många är allergiska mot gråbo och den är väldigt asmatisk (eller vilken term man använder) när det är dags för pollen…

#23 ja den kan framkalla hösnuva är man allergiker ska man nog ta det lugnt med den. annars är den användbar till väldigt mkt. ritualer, amuletter osv.
kramar o god natt på er alla/BB
Vissa växter är mer visionära än andra… men jag vet inte hur långt jag kan gå, för jag vet inte riktigt vad Iram tillåter då det gäller plantlärare och visionsinducerande växter ;)
Mvh, T
inväntar svar

#21 prova me lite saltkristalleri vatten Kram
#13 Du dricker för mycket sprit.

#21 Ja det är klart att det skulle gå. Allt går, du kan faktiskt, som någon här skämtade om, till och med se i resterna av pizzan om det är så, det handlar ju mer om att öppna det inre ögat, föremålet i sig är inte så viktigt, därför kan det säkert funka med din spruckna kula också.
Men jag tror att det man tittar på ska vara så rent som möjligt, från sprickor och skavanker. Eller, det är säkert också skillnad från person till person vad som fungerar bäst.
Min kristallkula är stor och tung, det har många gånger varit nära att jag tappat den då den är (eller åtminstone var då jag köpte den) för stor för mitt grepp, och tung som sagt, men jag har inte tappat den ännu :)

När man ser i kristall(som är Odins öga)förskjuter man fokus tills formerna börjar upplösas och det man söker börjar framträda.Att begränsa blickfånget till en avgränsad form som en kristallkula är ett sätt att höja koncentrationen och gå in i en lätt trans.
Ett annat sätt att se är att först rikta blicken på kristallkulan.Sen blundar man och koncentrerar sin synkraft till hugaugat,som alltså ligger mittemellan ögonen.Så småningom kan man förnimma (på ett översinnligt sätt)vad kristallkulan visar.Då kan man öppna ögonen och se om denna förnimmelse framträder även i den "vanliga" verkligheten.Den lagras i så fall"ovanpå"eller "bortom"den matriella formen.Växla mellan dessa två tillstånd för att öva upp förmågan.
#29.Varför kallar du tredje ögat för hugaugat?

Pch varför skulle en kristallkula vara Odins öga?

Hugen.I den folkliga traditionen talas det om ond och god hug en slags karaktär som man inte kunde rå över.Karaktären avgjorde magin och det magiska ögat är huga ugat. Nordisk tradition att kalla det tredje ögat huga uga.
#31.Odins öga! Ja .Genom att se in i kristallen kan man se lika mycket som Odin och han såg ju ut över alla världarna från sitt högsäte.Shamaner har alltid betraktat kristaller som förbundna med de högsta Gudarna
Tack för förtydligandet,Maxi.Min mor kallade det synska ögat för uggleöga.