Häxor iFokus

Häxor

Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 6385 ggr
Mayline
0

Te Te Te!!

Hej hallo

Jag ska göra eget te till sommaren då blomningen sätter igång.

Jag vet att man kan använda sig av hallonblad och svartvinbärsblad som en bra bas. men… vad finns det mer?

Gjorde det stora misstaget att prova körsbärsblad för några somrar sedan.

Det resulterade i en förgiftning då jag låg i sängen i två dagar efteråt.

man lär av sina misstag :)

Om någon vet några bra bassmaker så snälla säg till!

Det ska bli så roligt att göra eget te. Dedikerat en hel skåpsavdelning till bara just te i köket hemma. Nu ska det fyllas på med hemmakok! 

kram på alla!

[Hana]
0

Vad kul!! Ska också göra eget te. Funderar över att blanda smultron och jordgubbsblad??? Glad

Coturnix
0

Blad från svarta vinbär och blad från pepparmynta är rätt juste tycker jag.

fridelfina
0

Håller med Coturnix i valet av teblad!

#0, läskigt med körsbärsbladen, hade ingen aning om att de är giftiga! Kanske det finns några fler vanliga blad som är giftiga? Bjornen verkar kunna sånt, vad säger du?

Mayline
0

Låter mumsigt! Har ett hordgubbsland så. Det är nysådda plantor i olika sorter. Måste det vara någon speciell sort för att man ska kunna ta bladen ? Är någon speciell sort giftig?

#2 Pepparmynta har provat mig på. Det är mycket gott! Vet Nu något som kanske passar att blanda med mynta? Hade varit kul att experimentera.

Mayline
0

#3 Jo..blev väldigt förvånad när magen började krampa.

Det är därför jag inte längre är så vild när jag väljer mina blad. Är väldigt noga på att ta reda på att de inte är giftiga först.

velvetmyrrah
0

Lite tips på blad jag druckit gott té av: Daggkåpa,Rölleka, Björk, Rönn, Hallon, Mjölkört, Svarta Vinbär, Ringblomma och Rödklöver. Man får väl prova sig fram om man gillar alla i samma blandning….

Bappho_
0

Jag brukar blanda lavendelblommor till myntan.

karinf
0

Läkande the: Salviablad smaksatt med honung.
Antibakteriellt, stark antioxidant, virus & svampdödande.
Och dessutom gott!

Kramizar/Karin

Wargmane
1

Här kommer ett förslag på min absoluta favorit!

Kallar det Änglathè:

Från nu och långt in på hösten plockar jag alla sorters blomblad…som jag torkar eftersom…och fyller på en jätteburk jag har ståendes mörkt, men först efter att det är riktigt torrt…

Exempel på blomblad:

• Styvmorsviol Maskros Johannesört Ringblommor alla sorters Rosor Gurkört Lavendel Rosmarin Ljung GullRis Gulmåra Vitmåra

Och då endast blomblad !
    En kopp torkad ört av varje sort
    +2koppar Torkad mynta
    +2 koppar torkad Citronmeliss

Sen blandar jag samman alltihopa och skakar burken ordentligt…Voila…ett strålande vackert och välsmakande thè!!

ja det är ungefär så jag delar upp det…eller hitta på egna blandningar…eftersom  det är olika verkningar på alla dessa blir resulaatet en balansering på hela systemet…Jag mår finfint!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Bjornen
0

Körsbärsblad är inte alls giftiga så förgiftningen beror nog på något annat. Alla ranunkelväxter (smörblomor, sippor osv) ska undvikas i färskt tillstånd. Stormhatt, riddarsporre, tibast får man ovillkorligen inte använda eftersom de är dödligt giftiga. Flockblommiga växter bör man också vara försiktiga med och endast använda helt kända växter, då det finns några väldigt giftiga (sprängört, odört och vildpersilja).

[Hana]
0

#6 Hmmm… Björk… Det ska jag nog också testa. I björk finns det ju också ett ämne som är bra för tänderna. Det ämnet brukar man hitta i tuggummin. (Jag har glömt bort vad ämnet hette?)

blodtopp
0

#11 Xylitol är det tror jag =)

Nåt som är lätt att komma ihåg tycker jag är att inom Rosfamiljen så finns det inga gifttiga växter. I alla fall är det det jag har lärt mig (så rätta mig om jag har fel Björnen, så jag inte lurar nån eller mig själv).

[Hana]
0

Åh, tack blodtop. Hmmm… Jag tror också det var Xyletol… ?

Mayline
0

Är det den vanliga hängbjörken vi talar om?

isnornin
0

är det inte vanlig björk bara? är det någon viss sort!?

Tack Wargmane för ditt recept! Ska man hacka de btorkade bladen?

MVH Isnornin

blodtopp
0

#14 Du kan ta vilken björk du vill =) Det är ingen större skillnad på hur de fungerar även om de inte ser riktigt likadana ut.

Bjornen
0

Ingen svensk rosväxt är giftig på något sätt (möjligen allergi). Däremot har jag för mig att det finns någon ovanlig utländsk rosart som är svagt giftig.

Bäst är vårtbjörk i alla sammanhang. Hängbjörk är en form av vårtbjörk. Glasbjörk är inte lika bra. De flesta björkar är korsning i någon form mellan dessa två arter. På fuktig mark är glasbjörk vanligast och på torrare mark är vårtbjörk vanligast.

CarolineO
0

Kan man använda stjälken/bladen av lavendel också, eller är det bara blomman?

Isatis
0

Försök med äppelmyntate. Blanda torkad grönmynta och torkade äppelringar/skal. Koka upp och låt dra 8-10 minuter, söta gärna med 1 tsk honung.

Citron och mynta är gott.

Torkade äppelringar eller skal, torkade hela nypon och en bit kanelstång som får koka upp och dra i 10 minuter.

Brännässla, hallon eller björnbärsblad, mynta och blad av mjölkört. Använd färska örter. Låt dra 10 minuter. Sägs vara ett stärkande te.

Spansk körvel, citronmeliss, blommor av älgört och lite grön- och pepparmynta lindrar muskel- och ledsmärtor.

Jordgubbsblad, malva, rosor, rödklöver och kamomill är ett smakligt te.

Citronskal, riven ingefära, nejlikor, kanel och svarta vinbärsblad.

Citronmeliss, daggkåpa, körvel, lavendel och ljung ger ett gott te. Använd det som lugnande kvällste.

blodtopp
0

#18 Du kan använda hela örten. Blad och blommor är vanligast, men du kan slänga i stjälken också om du vill =)

spindelfot
0

Jag funderar på att fixa lite svartvinbärste, tänker då ta bladen.. men skulle gärna blanda ut med torkade svartvinbär - vet ni något bra sätt att torka bär på`?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

LailaBaba
0

#9 Menar du kronbladen eller bladen?

Vekka
0

"putt" vill gärna ha fler tips!

Jodrena
0

#21 jag har aldrig torkat bär visserligen, men jag har för mig att det är en ganska lång och smått krånglig process. Då man måste se till att saften som utsöndras inte blir kvar runt bären för att motverka bakteriebildning och mögling. var läste jag om det? *tänk, tänk*

MoonFairy
0

Hejsan!

Finns det nåt bra Te mot PMS? -har ooooont =(

Blessed Be´s

Mist
0

#0 Citronmiliss , mynta , nässlor , ingefära , kamomill ,
blåbär :) är några bra örter / bär mm som kan göras te på :)

**
# 25**
Du kan ju dricka lite kvanne ( avslappnande ) myskmadra ( lindrar magont ) _P.s du kan väl göra avkok va ? D.s 

man kan även lägga blad + blomma av örter i en tehållare ( i järn ) och lägga / sänka ner i varmt vatten .

_Temynta = bra mot menssmärtor , illamående mm
Kan kolla efter mer , men kom på dessa nu :)

MoonFairy
0

okej tack Mist =)

Avkok..hmm..nej, de kan jag inte…suckar…vill lära mig allt =)

Myskmadra? -va "fasen" e det? har aldrig hört talas om…

Mayline - sorry att jag "snodde" din tråd…

Blessed Be

Lorelai
0

http://www.shenet.se/ravaror/dekokt.html är en bra sida jag rekomenderar

Mist
0

Kolla völva trådarna :)
Avkok är när man kokar upp snabbt och sen låter det dra en stund :) och sen kan du både anv örter / blomma i en te hållare eller sila allt och värma igen ( vattnet ) och lägga i lite honung och dricka det då .
* lägg i lite extra vatten innan …annars smakar det pyton *

# 28
Åhh , vilken bra sida..hehe dock har jag sådana saker i huvudet redan ju ..hehe bra med kurser ibland som sagt . Inte så lätt att lära sig sådana finesser i huvudet . Mycket bra sida som sagt :)

Mayline
0

Inga problem! Ärbara glad att den kom till nytta för någon annan än bara mig!

puss och kram!

marinelady
0

Tycker nästan alla ni som plockar och samlar kan skapa en liten inofficiell internetbutik för sådana som jag som inte har kunskapen eller tiden :)… jag kanske kan skapa något vi kan byta med…men ja som sagt te av alla dess slag samt allt annat underbart ni skriver om är ju sådant jag önskade jag kunde men inte kan…

Vekka
0

putt putt