Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6816 ggr
Blodeuwedd
2008-07-09 00:03
1

Doftgräs

En väninna frågade mej häromdagen om jag visste om något gräs som luktade gott och som man kunde ha i tex gaderober.
Det enda jag kunde komma på skulle vara älggräs eftersom man hade det för att sprida väldoft i husen förr i tiden, men det trodde hon inte att det var.
Är det någon som vet något annat gräs som doftar?

lightseeker
2008-07-09 00:10
0

myskmadra kanhända

BranDuir
2008-07-09 00:28
0

Gräset i fråga växer vilt hos oss, heter ängsmyskgräs. I Polen kallas det bisongräs. På latin Hierochloe odorata. Se här: http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/hiero/hierodo.html

Bisongräs innehåller kumarin, en glykosid med en speciell arom, den har antikoagulerande egenskaper. I Polen används den som krydda till Bison-vodka. Den är tillåten i bara mycket små mängder som polska hälsomyndigheter har bedömt som riskfria.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Isatis
2008-07-09 00:30
0

Vårbrodd Anthoxanthum odoratum, kanske? Doftar gott av kumarin då den torkat. Den är mycket vanlig, växer på torr mager mark. Ibland saluförs den under namnet vaniljgräs. Har använts som snapskrydda.

lightseeker
2008-07-09 00:32
1

det sades mig, när jag fick myskmadran som gåva, att det även skulle fungera bra, att elda för att få behålla de goda energierna i hemmet, ungefär som vit salvia.

Jag har redan testat att bränna det, det brann inte så bra, men det doftade underbart

Blodeuwedd
2008-07-09 00:37
0

Ååå tack alla.. det ska jag berätta för henne då och så får man väl hålla ögon och näsa öppen efter dessa gräs..

Bjornen
2008-07-09 00:45
0

Vi har tre arter av myskgräs som växer vild i vårt land men är ganska sällsynta. Vårbrodd är däremot vanlig eller mycket vanlig. Hässlebrodd är också väldoftande torkade.

Älggräs och myskmadra är inget gräs.

lightseeker
2008-07-09 00:47
0

åhå och vet björnen törhända, något om vilken ört/gräs/växt, som lämpar sig för att välkomna/behålla de goda energierna i hemmet, enligt gammal sed?

Bjornen
2008-07-09 02:00
0

Vi har ju alla Jungfru Marie blomster. Jag undrar om det är framemot hundra arter. Flygrönn. Alla blommor som plockats under midsommarnatten.