Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 8307 ggr
fairytindra
2008-07-07 22:22
1

pilbark

Jag har hört att man kan tugga på pilbark när man har tex huvudvärk för att bota den. Dock undrar jag om det gäller alla sorters pilträd? Vi har silverpilar här utanför huset…går det bra med dem? Sedan undrar jag oxå om man kan torka barken för att ha till vintern samt om det är särskilda delar som är bättre att användra ..många frågor kram tindra

Airamya
2008-07-07 22:54
0

Pilbark - naturlig magnecyl. Innehåller acetylsalicylsyra.

Skala inte av barken på dina pilar…. de mår inte så bra av det. Men barken är mycket effektiv. Pilträd frodas ju inte precis i våra skogar, men sälg finns det gott om och är lika bra :)

Eller älgört, finns det också massor av.

fairytindra
2008-07-08 12:37
0

jag tänkte att ibland så klipper de och sågar lite i dem och då kunde man passa på att ta några avsågace grenar och skala bark från dem. Men är torkad bark lika effektiv som färsk? Om man ska använda sig av älggräs…hur gör man bäst då? Jag har inte sett älggräs växa här nere i Halmstadtrakten men jag vet att det finns massor av den varan lite uppåt landet..sist plockade jag i Boråstrakten. Så jag får väl samla nu när jag ska till mora kram tindra

ljung
2008-07-08 13:10
0

Om du trots allt vill använda pilbark och inte vill riskera att skada trädet finns det särskild pasta att köpa för att stryka på ändträet eller ytan du tagit bark från, denna skyddar trädet mot angrepp av svampar och liknande. Har själv provar älggräste, smakar ganska vidrigt faktiskt så blanda i så fall ut det med något annat med god smak. eller smula sönder och skölj ner med ett glas vatten. jag vet en guldgruva med älggräs om du behöver…Barkmedicin är stark medicin.

Airamya
2008-07-08 13:26
0

Jag vet inte om pilbark är lika effektiv torkad. Men det borde den vara, eftersom man kan torka älgört utan att förlora salicylsyre-effekten. Det kanske inte räcker att tugga den när den är torkad dock? Älgört gör man infusion av, så det kanske krävs lite extra för att dra ut syrorna. Älgört kan man göra te, infusion och saft på. Infusionen har kraftigast effekt. Somliga gillar smaken, andra inte. Påminner lite om fläder tycker jag. Gillar man lakrits så kan man med fördel blanda i anis i teet, är slemlösande.

Bjornen
2008-07-09 01:21
1

Sälg och även pil heter Salix och är i betydelsen innehåller salicylsyra. Låt bli att kleta på någon massa där man eventuellt tagit bark. Oavsett vad man smetar på så skadar det trädet mycket mera än det skyddar. Men man behöver ju inte ta bark från stammen när det finns grenar att ta av. Jag tror också att den yngre barken har mycket större effekt än gammal bark. Älgörts blommor och knopp har samma verkan som sälgbarken. Smaken är ganska lika mellan sälgbark (innerbarken) och älgörtsknoppar. Jag tycker de har ungefär samma verkan mot huvudvärk.