Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 7106 ggr
EJLVGG
1

Medicin Växter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
(hoppas jag lägger in min fråga på rätt plats:))

jag älskar att samla in olika växter och örter som ska va bra för olika saker. men vill också hela tiden lära mig om nya örter. Jag har bara en liten pocket på 93sidor, den rymer inte så mycket.

Så tänkte fråga om ni har lust att skriva om någon ört/växt. vad den är bra för, kännetecken och när den blommar? så skulle jag va jätte tacksam och glad!Skrattande

Tänkte börja skriva om en ört själv:)

Älgört Kännetecken: Älgörten, ibland kallad mjödört, har brutet flikiga blad med 3 till 11 stora, sågade blad och stort, flikigt uddblad. De små, doftande blommorna bildar ett gräddfärgat ulligt gytter.
Förekomst: Fuktig ängsmark, bäck- och dikeskanter.
Blommar: juni - augusti.
Användning: För svettkurer, som med fördel kan användas vid begynnande förkylningssjukdomar, och som har en urindrivande medel. I folkmedicinen har älgörten använts också vid reumatiska sjukdomar, då den har en inflammationsdämpande verkan.

Hittade en bild på nätet:)

Wargmane
0

Brännässla

Ja den går ju inte att ta miste på…*s* Använd den dock helst efter att den varit torkad då förstörs de irriterande ämnena!

Den är den största universalörten tycker jag….bra mot det mesta !!

Den är först o främst en energispruta …rik på både vitaminer och mineraler!

Bra vid Urinvägsinfektioner,allmänt utrensande, samt utvärtes för problemhy, den är oxå ett fantastiskt hårsköljningsmedal !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

EJLVGG
0

TackSkrattande!!!
lite nytt om brännässlanSkrattande

Hadina
0

Så den ska torkas först?

Wargmane
0

Ja den funkar bäst då, om man inte är snabb det första på våren när den är nysprungen ur backen…då har den inte bildat de irriterande ämnena ….så uppvuxna nässlor torkas med fördel !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Outrageous
0

Vilken bra tråd, tyvärr kan jag inte bidra själv men jag kommer med nöje läsa och lära mig.

Bjornen
0

Älgörten innehåller salicylsyra och knopp eller blommor fungerar bra mot huvudvärk.

Brännässlan kan som småplanta förväxlas med den ettåriga etternässlan.

EJLVGG
0

Det kan va bra och veta medSkrattande Tack!!

gryning
0

Om brännässlor: om man bränner sig på nässlor kan man gnida in hudområdet med salt, det tar bort svedan! Funkar jättebra, det var dotra som tipsade mig - de fick lära sig det på fritids. :)

pyromanen
0

Älgörtens blommor har även i Värmland använts att strö på dansgolvet… ska ha gynnsam verkan på kärlekslivet efter dansen. (afrodisiakum heter det väl).

Wargmane
0

MJÖLKÖRT

i Juli - augusti är bästa tiden att skörda!
Eller rallorros som den oxå kallas ! En underbart vacker men underskattad växt ….

Jag använder den inte så mycket längre för medicinskt bruk, men är en underbar bas i Örtteèr…Man torkar blad och blommor och använder som vanligt thè.

Under Kriget var detta det som fanns tillgängligt.
Jag brukar plocka rejält utav den och använder i blandningar för att rensa kroppen eller urinvägsinfektioner.

i Juli - augusti är bästa tiden att skörda!
Mjölkört

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

chik
0

Detta var en intresant tråd..Jag hoppas att det går bra att fråga? Nässlan.Vad är det "iretterande ämnena " Jag dricker nässel te varje dag, Nässler som jag plockar innan samma dag,O jag har inte märkt något.Så jag skall ta in o torka dom.? Vad händer om jag inte torkar dom. Har inte märkt något..Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

EJLVGG
0

Brännässlan brukar ge blåsliknade iritation på huden. för vissa bar vita prickar som kliar och svider.
på mig så kliar det bara en liten stund sen försvinner detFundersam

EJLVGG
0

Citronmeliss

Förekomst: inte vanligt den växer vilt i sverige, utan den går att köpa eller odla själv.
Användning: vid sömnstörningar och nervösa magbesvär.
Användbara delar: Citronmelissbladen ger drogen Melisse folium som används till te.

Tips: Om citronmelissbladen ska användas dom tedrog bör de skördas strax före blomningen. Vid senare skörd förlorar de i både doft och smak. bladen kan användas färska eller torkas vid 40grader. förvaras lufttätt.

EJLVGG
0

tack för inlägget om MJÖLKÖRT.

Det viste jag inget om:) hadde fått för mig den blomman var giftig:D

Så tack!!!

Bjornen
0

Några underarter av brännässla saknar helt eller delvis brännhår.

Mjölkörtens hårpenslar har använts i textila sammanhang. Rötterna är mycket stärkelserika och är en viktig nödproviant. Djuren äter plantorna mycket begärligt

EJLVGG
0

Skrattande

a-wise-woman
0

Gullris ´Solidago virgaurea L´  växer allmänt över hela landet. Upp till 1 m hög, stjälk upprätt, först i övre delen förgrenad. Blad elliptiska till lansettliknande. Blokkorgar gula i förgrenade upprätta klasar ( juli-okt).  Man använder blommande grenspetsar. Verkar sammandragde och är bra mot diareer, urindrivande, antiinflammatorisk och påskyndar sårläkning.  Andvändning Invärtes vid akut njurinflammation som leder till minskad urinavsöndring;   vid reumatiska besvär; vid diarré   Utvärtes till baddning och omslag av svårläkta sår.   Tyvärr har jag ännu inte lärt mig infoga bilder här ( pinfärsk medlem ) men du kan säkert hitta bild på nätet.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

EJLVGG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande Hoppas jag hittade rätt bild nuGlad

Tack!!!!

Ska någ ut och kolla om jag kan få syn på den ute senGlad

Vekka
0

Hej. Tänkte fråga om någon använder sig av Kungsljus?
& om ni har några bra tips som den är bra till, utöver förkylning/hosta.

Kramar

ljung
0

groddblad mot insektsbett och solsveda, finns det gott om i markerna.

Bjornen
0

#20 observera namnet groblad som kommer av att den använts som läkande av sår. Gro i betydelse att gro igen sår. Gro = läka.