Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 4354 ggr
Jodrena
0

Övervattnade örter

Jag hade tänkt springa med detta ärende till vår kära Bjornen personligen, men det är ändå ett intressant ämne som kanske många kan ha nytta av men även besvara och ge tips.

För två dagar sedan gjorde jag en liten miniskörd av min rosmarin. Den såg fin ut. Till min förfäran såg jag idag att den är alldeles skrumpen. Här är dess historia:

För några veckor sedan upptäckte jag att jag hade övervattnat den, hällde raskt ur vattnet och lät den torka. Men sedan dess har den inte verkat vilja dricka alls, för vattnet går rätt igenom och den står åter igen i ett vattenbad utan att suga i sig något, som det verkar.

Så idag, när jag upptäckte detta, stod den alltså återigen i ganska djupt vatten. Jag hällde ut vattnet, kramade ur krukan som en svamp och det forsade ner vatten.

Finns det något hopp för att den här plantan skulle kunna överleva trots allt? om den får torka och vila sig i några veckor? Vad tror ni?

Coturnix
0

Så länge det finns liv finns det hopp:) Men drukningsdöden är inget bra…fler växter drunknar än torkar ihjäl tror jag bestämt. Sätt den i mycket sand kanske…rosmarin är rätt svåra att rehabilitera tycker jag.

BiGavia
0

#1 Instämmer  utom det med sanden den bevarar oftast fukten pilla bort så mycket jord som möjligt och ge den ny om du har tur och rötterna lever repar den sig .Jag skulle ta nya sticklingar, eller köpa ny planta, ledsen för din Rosmarin.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
0

tack. Ja, jag ska pilla bort jorden och lägga den i ny. varför har inte jag tänkt på det? Hoppas den överlever för jag är nyförälskad i den.

mod13
0

Jag tror det är bra om den får stå på en skuggig plats medan den återhämtar sig . noorfönster eller lånt inne i rumet. Stark sommarsol ger starka tillväxtsinaler och det tar kraft när det nu handlar om att överleva.

Jodrena
0

oj, nu har jag pillat bort den mesta jorden. där var det blött kan jag påstå, det rann vatten ur jorden fortfarande! Men jag har goda förhoppningar för det såg inte för illa ut än. hade det stått sådär i väntan på att få torka hade det helt säkert börjat mögla. så ett stort tack till dig BiGavia!

Den får stå sådär utan jord över natten, och halva dagen imorgon. Efter jobbet ska jag leta upp litet stenar att dränera jorden med, men jag ska även ta ett par sticklingar och hoppas på det bästa med dem allihop.

Men intet ont utan något gott, vilket imponerande rotsystem den hade! Jag hänfördes högljutt när jag såg den, lät nog som en köttslig njutning i grannarnas öron haha. Mycket lär man sig genom att se på det som döljs under jord.

Jodrena
0

#4 tack för tipset. Jag har visserligen enbart ungefär-norrfönster här men det kunde man inte tro så länge som solen gassar på och steker hela lägenheten till odräglig värme… långt in i rummet. tack!

Lorelai
0

ja det var sannerligen ett bra tips BiGavia. :D Hoppas det ordnar sig nu Jodrena. Berättar du efter hur det går?

Jodrena
0

ja självklart berättar jag :)

Bjornen
0

Övervattnade växter skadas oftast först i rotsystemet och de sugade rötterna förstörs. Först flera dagar eller veckor syns det på växten att den är skadad av väta och ofta kan det redan då saknas dugliga sugrötter. Rosmarin är en torrjordsväxt och ska planteras i väldränerad jord. Blanda vanlig planteringsjord med grus eller annnat grövre material. En växt som blivit övervattnad har tappat många sugrötter och avdunstingen blir ofta större än sugförmågan. Därför bör sådana växter ställas i skugga och lugnt läge.

louhi
0

När du sedan vattnar den, efter att du planterat om den, så vattna på fatet! Kolla att den dragit upp vattnet i krukan! Om det finns vatten kvar på fatet efter ca. en kvart häll bort det! Om växten är mycket torr kan det dröja lite längre.

Jodrena
0

tack igen. Fantastiskt bra tips. Nu ska jag resa iväg i ett par dagar, och har inte någonting att dränera jorden med, så jag blir nog tvungen att lägga den i vanlig jord den här gången (den förra var väl dränerad) Har tagit ett par sticklingar. Hoppas åtminstone något av detta ska rädda min rosmarin. Kanske slutar det med att jag har massor av rosmarinplantor - i allra bästa fall.

marinelady
0

Oh jag ska ta alla era tips och rädda min ryska dragon…den har också drabbats av hm aktivt vattnande pga av citronmelissens enorma behov..

Jodrena
0

Rosmarinen hann tyvärr aldrig i jord innan jag stack bort i några dagar, så den får jag nog begrava :( men jag tog sticklingar och hoppas på dem…

Jodrena
0

Det gick inte särskilt bra det här. Så idag köpte jag en ny rosmarin. Men det gjorde mig även fundersam. Den ser ju inte alls likadan ut som den första. Jag vet att det finns olika sorter av samma art inom örtriket, men de är ju bara ytterst litet lika varandra i det här fallet. Den gamla hade blad som såg ut och kändes som barr, medan den nya har "riktiga" blad, om än avlånga. Jag har sett det förut med, men jag blir ändå fundersam.

BiGavia
0

Den kan ha drivits för fort, och är nog ung, med len hud ännu, luktar den Rosmarin så är det Rosmarin.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
0

Många växter har ett särskilt utseende första året innan den fått uppleva en vinter. Rosmarin kan förökas med frö eller sticklingar. Fröplantorna ser lite annorlunda ut än sticklingförökade.

Jodrena
0

okej, tack igen!

Jodrena
0

Jo förresten! Skillnaderna mellan den nya och gamla handlar om mer än bara löven. De växer inte alls på samma sätt. Den gamla var en enda planta, med massor av ganska grova stammar, den nya är mycket större till höjden (men det kan ju bero på att den vuxit mer :P ) och varje gren verkar vara en planta för sig. Den ser också mer .. örtig ut, än den gamla. Liksom litet mjuk både i löv och stam.

Ja, faktiskt så är skillnaden så stor att jag aldrig hade kunnat tro att de bär samma namn, om de inte doftade likadant och att etiketten berättade om saken för mig. Samt att jag sett båda varianterna bl.a. här då ni visat era örtagårdar.

Jodrena
0

Jag ger upp!!!!!

Jag köpte en ny rosmarin. Vattnat en gång, mycket sparsamt, ca vid senaste inlägget, och den är genomblöt! Avsöndrar den vatten på något sätt? Den ser inte ut att må bra :(

blodtopp
0

Hur har du den placerad? Soligt, dvs direkt sol, eller mer i skuggfönster?

Jodrena
0

soligt men inte i direkt sol. Visserligen inte söderfönster utan får sol mellan ca 13 och tills solen går ner.

blodtopp
0

Hej å hå. Nu har jag väntat i 8 timmar på att kunna svara dig idag =) Routern slutade funka imorse så jag har inte haft nåt internet på hela dan. Men här kommer svaret i alla fall:

Vad är det för jord i krukan? Har du planterat om den sen du fick hem den?
  Det låter i alla fall som att den står på rätt ställe med den mängden sol.

Jag kan säga hur jag har gjort med min. Den sitter på balkongen i full sol från ca halv 10 till 14. Planterade den med krukklumpen i en blandning av lite torv och mycket sand. Vattnar endast när den börjar sloka, just bara för att den klarar av torka väl.

Har du möjlighet att plantera den i sandjord (om du inte gjort det redan)? Oavsett. Se till att den verkligen har börjat torka innan du ger den vatten.

Jodrena
0

ja, det är ju det största felet och jag visste om det redan när jag planterade den, den står i vanlig blomjord, i brist på annat och jag ville plantera den innan den dog … =/ så det är ju det som är problemet. Men jag vattnade verkligen pyttelite och den är fortfarande väldigt blöt :( alltså osannolikt blöt då den lilla skvätten inte borde ha blött ner jorden så mycket ens om det inte var någon växt däri alls…

Dock hade jag den förra i väldränerad jord men det hjälpte ju tydligen inte det heller.

Tack för tipset ändå, och det är vad jag planerat att göra, både plantera om och låta den torka ordentligt.

blodtopp
0

Sand kan du sno från nån lekplats i närheten ;o)

Det kan ju bero på att du har blomman inne bakom fönster. Det blir ju inte samma luftrörelse inomhus som ute, för vinden gör att det dunstar snabbare både från jorden och bladen. Det kan vara det som gör det svårare. Det är ju en 'bergväxt' egentligen.

Jodrena
0

hm, ja, jag får åtgärda detta snarast. :)

blodtopp
0

*håller tummarna för att det går vägen* =)

Jodrena
0

Vad är det som händer? Häromdagen köpte jag två lavendelplantor, de stod där inne i affären inte ens i närheten av fönster och såg fina ut. De var litet fuktiga när jag kom hem med dem så jag har inte vattnat dem en enda gång sen jag kom hem - men de blir bara blötare och blötare.

Så jag undrar: vad är det som händer här egentligen!?!?!?

Sebastian
0

antingen har du ett sprinklersystem som spökar för dig o tjuvvattnar blommorna… Eller så är det nått annat. Jag sätter mina pengar på alt. nr2..

Jodrena
0

#28 haha, ja, eftersom jag bor i lägenhet och har mina örter inomhus är det nog ingen sprinkler, dessutom har jag inte någon brandsprinkler i taket heller (bara för att utesluta den teorin) ;)

Sebastian
0

Jäklar. Då måste det vara nr2 då:S

blodtopp
0

Har ingen aning om vad som händer med dem, men allvarligt så tycker jag du ska utgå från det Sebastian säger.

Oavsett om du ser de små eller ens tror att de är där, be dem låta bli dina plantor. Be dem istället hålla koll på blommorna istället för att förstöra dem. Ge en liten gåva eller nåt till de små så kanske de lugnar ner sig =)

Jodrena
0

Ja, det var väl någon månad sedan som jag uttalade mig om att jag inte tror på de små och fick mig snabbt en läxa. Så de gör sig nog påminda. Ja, jag får nog ge dem någon gåva och be dem ta hand om mina växter istället för att förstöra dem. Men det intressanta är att det nog finns någon lärdom bakom detta. Saker händer inte utan anledning.

blodtopp
0

Jag hade för mig det också, att du skrivit om det. Och lärdomar ja, de får man när man minst anar det =) Och minst vill ibland också… *S* Hoppas det går vägen för dig! *håller tummarna*

blodtopp
0

Hur går det för dig och dina örter Jodrena?

Jodrena
0

:( inte alls bra.

Men citronmelissen och mejramen verkar trivas någorlunda, men de har inte blivit särskilt stora än. Timjanen står förresten kvar också, fast det såg ut som att den också skulle ge sig, men verkar som att den håller ut hehe.

Salvian dog efter bad i vattnet i försöket att bli av med bladlössen.

Köpt en ny lavendel (den tredje nu och sista försöket) och den ser ju fin ut än men den kom hem hit igår så .. :P

Som tröst för all misslycka med örterna har jag dock fått plocka en hel del skatter utomhus så jag är inte alldeles modfälld :)