Meditation
Hejhopp.
Jag har ögnat igenom tidigare inlägg och inte hittat ett direkt svar på mitt problem.
Jag skulle villa veta mera hur jag ska, som nybörjare, kunna börja meditera (och hitta min koncentration) och min energi.
Jag vill hellre ha råd av er än att sätta mig ner och läsa böcker, det blir mera personligt så här. Jag har ingen erfarenhet från tidigare.
Kan ni hjälpa mig?

Den enklaste varianten är ju att du sätter dig ner och andas djupt. I början kan det vara bra att du får vara tyst och ostörd, oftast är det lättare så, och många föredrar att ha det just så jämt. Att kunna meditera när det är bökigt runtomkring kan vara svårt, men inte omöjligt.
Du sätter dig alltså och koncentrerar dig på andningen, andas djupt ända från magen men utan att överdriva, du kommer att hitta din naturliga andning ganska snart. Slappna av i alla muskler, det rekommenderas ofta att gå igenom hela kroppen med början från tårna. Det här kan ta väldigt lång tid och något man får öva sig i. Sen låter du tankarna vara, tänk inte på något speciellt, tankarna kommer och går som de vill och dem kan man inte riktigt styra över, om en tanke tar överhanden återgår du till uppmärksamheten på andningen.
När du börjar känna dig färdig så rör du sakta på fingrar och fötter och väcker kroppen till liv. Sen kan man ju göra en del annat medvetet genom meditation, och det finns många sätt att meditera på, men det är väl grunden, och det kan vara bra att behärska den innan du börjar försöka dig på att resa i sinnet.

det var minsann en aktiv dam det här …hehe..det gillas !
Nyfiken ska man vara annars får man inget veta !
Jodu det där med meditaion är Väldigt individuellt …hur man lär sig det….
En god början är att hitta sin plats där man känner sig trygg och avslappnad! Samt att man inte blir störd….
Sen är en teknik att börja med andningen…djupa andetag lååångt ner så att magen höjer sig…alltså ingen kvinnoandning *ler* högt upp i bröstkorgen… det gäller att fylla systemet!
helst sitter man upp med rotchakrat i kontakt med "jord"
Andas först så djupt och ljudligt man kan in genom näsan, ut genom munnen….och succesivt lugnare och lugnare andning.
sen focus på dina tankar….jag brukade visualisera att jag blåste undan tankarna som moln…så fort en tanke dök upp gjorde jag ett moln av den och andades ut tanken….om och om igen…tills det inte kom några flera …då är man i meditativt tillstånd….
det är en bra början…som ändock kräver tid och träning, börka med en sådär 10-15 minuter om dagen ..och öka på som det känns bra …så ska du se att det funkar så småningom…
Kramixen
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
#Tackar och bockar.
#3 *skrattar och ler*Joo visst har jag nåt att ta tag i nu… TACKAR!
Mjoo… det är väl det att när jag nu äntligen har hittat ett forum som är som skapat för mig så blir det lite så… har varit på andra men de har inte känts rätt. *myser*
Som du säger, är man nyfiken och frågar så får man juh veta, och så kommer man vidare på sin väg.
Vad göra när man har ett sånt problem att jag har svårt att få axel- och nackpartiet att slappna av då, vet inte om jag nånsin lyckats
? Tror iaf. att övriga kroppen är avslappnad. *tihi*
Kram på er.

Jag gör ofta avslappningsövningar innan jag börjar med själva meditationen, övningen jag gör går mer eller mindre ut på att spänna en kroppsdel, sedan slappna av, spänna och släppna av tills jag gått igenom hela kroppen och slappnar av. Du kanske skulle testa någonting liknande med nacken/axlarna? Hur sitter du förresten? Du kanske spänner dig onödigt om du sitter på ett sätt som inte passar dig. Eller så kanske du har lite dålig hållning och på så sätt spänner dig?
Hoppas det löser sig =)

Jag har också problem med det området ibland, eller åtminstone hade jag det förr. Då viftar jag litet med armarna, cirklar i vida cirklar och ser till att axlarna rör på sig, sen försöker jag sätta dem i rätt läge där de känns bra, då brukar nacken också bli bra. Sen kan du försöka med meditationen igen.
För övrigt så är nog yoga rätt bra om man är litet stel :)
#5 Jag både sitter i "lotusställningen" och ligger på rygg. För det svårt att slappna av i nackområdet, speciellt just vid huvudfästen. Och jo, jag har dålig hållning, men håller på att träna upp detta.
Prövade din teknik igår och det gick för allt annat skitbra utom för nackfästena.
Menmen… Det löser sig säkert.
#6 Tack för dina förslag, ska ikväll testa dem… Jag har bara så svårt att få mig att fara nånstans, och att anmäla mig nånstans är rätt omöjligt, därför blir det svårt med yoga - om jag inte gör det hemma. Har aldrig gått på yoga, så ingen kunskap…

när jag ska konsentrera mej och få tankarna väck, så tänker jag mig att mitt huvud är ett tomt skal med en massa saker i, typ skräp som ja vill ha bort (!), också plockar ut en efter en i en svart sopsäck som jag tar hand om en annan gång=P. Tillslut är mitt huvve tomt från skräp, och är jag konsentrerad och i ett lugnt och meditativt tillstånd^^
Blesses!

#7 Det finns både böcker och videos med yoga som du kan testa hemma, de brukar nog inte vara allt för dyra. Sen kan man ju också få ner dom till datorn på det mer eller mindre lagliga sättet 

Enkel chakrameditation:
Lägg eller sätt dig bekvämt
tag nio djupa andetag
slappna av
föreställ dig att du tittar in i solen låt ljuset fylla dig i nio andetag djupa
föreställ dig nu ett fält med blommande vallmo…."andas" in den röda färgen tills du känner det pulsera i rotchakrat….
byt bilden till en stor rabatt med ringblommor och andas in denna färg…tills du känner navelchakrat pulsera…
se nu ett blommande Rapsfält gult vackert och lysande och låt denna färg fylla dig i ditt solarplexus…
nu går du in i en nyutslagen bokskog, färgen är skirt ljusgrön, hjärtats färg…andas in den …känn hur hjärtchakrat aktiveras…
du kommer ut ur skogen och ser havet i solsken, djupblått, glittrande…andas in i halschakrat fyll det med energi ocg böj dig nu fram och titta på de blommande tistlarna…se in i blomman…andas in den violetta färgen fyll ditt pannchakra med den….och låt den verka…
nu kommer vi till kronchakrat….ditt översta….mitt oppe på huvudet…..titta ner och se de små mörklila blommorna som växer vid dina fötter….andas in dem och låt kronchakrat fyllas av dess skimrande färg..
titta opp mot solen igen….andas in djupa andetag….och bara slappna av ….känn hur väl din kropp och ditt sinne mår….nu är du klar och redo för nya tag!
BD
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus