Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 2347 ggr
Mayline
2008-07-06 00:12
0

häxa

Att kalla sig häxa är det mycket prat om.

När får man göra det egentligen?

Min egna uppfattning är att du föds som häxa och du helt enkelt inser att du är det.

Hur är er uppfattning?

Föds man som det eller är det en titel man skaffar sig?

Mimmi89
2008-07-06 03:10
0

Tror nog också man kan födas till det men också bli det. tror att om du tex va häxa i ditt förra liv så kanske det hänger kvar i dig även i detta. som ett stort tomrum om du försöker undika det som du egenteligen vill saknar och längtar efter.

tror också det är en titel som man skaffar sig själv känner jag mig inte tillräckligt värdig/kunnig den titlen och jag har ingen magi i min vardag samt är under upplärning så jag kallar mig för just det om något. "häxa under upplärning" :P

Ioma
2008-07-06 17:02
0

#0 håller med TS helt.

Jag tror oxå att man föds till häxa och att man antingen tidigt i livet upptäcker det eller sent i livet.

Jag har så länge jag kan minnas vetat att något varit annorlunda med mig men det är på senare år som jag fattat vad.

;-)

Jag tror inte att man kan "utbilda" sig till häxa utan man plockar iså fall bara fram det som redan finns inom sig.

Så tror jag det är i varje relegion och troende.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Wargmane
2008-07-06 17:34
0

Jag tror att det är ett kall från start, som man efterhand plockar fram mer och mer ju äldre man blir…

Sen skadar aldrig kunskap…romantiseringen…att man bara blir…nope det köper jag inte …att kalla sig för häxa är både ett kall och en drivkraft till att lära sig det man behöver…OBS! min åsikt!!

Ungefär samma som att kalla sig schaman, präst, läkare ..utan att ha lärt sig något…same same !

Tror däremot inte att driften att lära infinner sig om man inte har det i sig från början…
Vissa saker Kan man inte plocka fram på egen hand…..

Så visst kan man utbilda sig till att bli Häxa i sin fulla kraft !!

Sen vilken nivå man väljer att lägga sig på är ju upp till var och en …Hobbyhäxa …eller Häxa, två helt skilda saker…

Men båda lika bra på sitt sätt…..Huvudsaken är att man mår bra och har roligt !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[trumman]
2008-07-06 17:42
0

"Hobbyhäxa …eller Häxa, två helt skilda saker…"

Förklaring / definition tack! :D

Mvh, T

Wargmane
2008-07-06 18:06
0

#4 Jag räknar ju även häxa som ett yrke, och många fler med mig!

Det är många som genom allt de har lärt sig KAN arbeta proffesionellt med det…är inget fel i det såvitt jag kan se…så att säga att man är full lärd bara genom att ha det i sig…nope…det är en lång lång väg dit. det handlar om att ha lärdomar om både Läkekonst, Divination, Tidsresor, och mycket mer än det.

precis som att kalla sig schaman…utan att ha en susning om vad det innebär …eller hur!?

Tiills man kommit till den punkten att man behärskar några eller fler saker av dessa….kallar vi det för nybörjare med god intention att bli…Häxa !

Nu är det säkert många som blir irriterade över mina påståenden *s' Men det bjussar jag på !!!!

Och glöm inte… var och ens sanning är dens egen !

// Wargmåne

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Jodrena
2008-07-06 18:51
0

#3 ja, där kan jag hålla med dig, man måste ju på något sätt utbilda sig för att kunna någonting. Sen är det ju individuellt på vilket sätt man utbildar sig, genom egna studier i böcker/internet och annat, eller genom kurser, det skiljer sig ju hur man vill göra, men inte kan man kunna allt utan att ha sökt efter kunskapen och utbildat sig själv. annat har jag svårt att tro.

Ioma
2008-07-06 18:59
0

Med att utbilda sig menar jag inte att man inte kan göra det när man väl har det i sig utan mer att man inte kan utbilda sig till häxa som vilken skola som helst utan man måste ha det i sig för att kunna *S*

Jag klassar in även fakehäxa. Ni vet sånadär som försöker tjäna pengar på andra genom att läsa tarot och liknande. Typisk sådana som har reklam i tidningar och liknande.

En häxa vill inte tjäna pengar på folk, kanske på sin höjd få tillbaka det som hon lagt ut typ.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Wargmane
2008-07-06 19:09
0

Japp helt sant Ioma ….att ha betalt för sin tid är helt rätt…så ingen blir rik på det ..det kan jag lova *s'

Och det är många som sett att man kan tjäna pengar i den här changern…men de som inte är helt seriösa med det …försvinner snabbt!!

Kramixen// Kristina

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Jodrena
2008-07-06 19:09
0

ja, vem som helst kan ju gå en utbildning men inte vem som helst får examen. Det svåra inom den här genren är ju att det inte riktigt går att få examen :P Visst finns det olika diplomer m.m. men de .. tjah, ehh, jag har litet svårt för det där så jag försöker låta bli att säga någonting alls ;)

Searchingmoonwolf
2008-07-06 19:33
0

Vet int om detta passar just in här, försöker i alla fall…Räcka ut tungan

Vad anser ni då om en person som känner att allting häxor gör och står för är rätt väg, men har inga sk. färdigheter (att se älvor, troll, kunna spå,etc.).? Kan de nånsin bli häxor, med eller utan examen?

Wargmane
2008-07-06 19:44
0

jo …jag är av den övertygelsen att ALLA kan…

det gäller bara att tillåta sig till det….där är rädslor förutfattade meningar och att vi oftast blivit "uppfostrade" till att allt sånt är fantasier…som gör att vi inta "kan"

Så snälla alla rara ni…var int rädd för att utvecklas…det är en gåva i sig…

Jag kan se en fara med att tycka sånt är "onödigt" som att lära sig nåt när man redan tycker att man är…

Man behöver inte gå några kurser heller..kan räcka med en mentor eller WG, som hjälper en att sortera och förstå…

Det fräna ärr ju när man blir ifrågasatt av människor som inte tror på detta …att man har så mycket kunskap att de till slut inte kan motargumentera (tack jehovas som lärt mig att söka ännu mera kunskap *s*) med en …bara just för att man har samlat på sig en massa kunskap……Då blir man trygg Häxa *ler*

jag kavlar upp ärmarna och säger "make my day *fnissar*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Jodrena
2008-07-06 19:47
0

#10 ja. känns vägen rätt är det ju din väg, så enkelt är det. Du har ju resten av livet på dig att lära dig det du kan komma över, ingen är fullärd, alla har inte färdigheter av det slaget heller. Öva och läs, så har du snart en utbildning. Men tro inte på allt som sägs eller allt du läser, det som är sanning för dig hittar du innerst inne, läsandet är till för att inspirera till eget kunnande. (min åsikt)

Searchingmoonwolf
2008-07-06 20:20
0

#11 Jo jag håller med, det är att tillåta sig själv. Det är lättare sagt än gjort, när man hela sitt liv hållit igen och nu mitt i allt tillåter sig att känna efter.

Jag har ingen i min vänskapskrets som jag kan prata med om häxor och allt det omkring. Känns ensamt och de vänner jag har så tror man är "galen" eller att det är nåt övergående.

#11 Det är svårt att hitta nån mentor eller WG, vad betyder det sista?

TACK för ert stöd och era råd här på forumet, har ren hjälpt och då är jag bara en dryga vecka gammal här. Annars bara cirka halvt år (och hela livet haft en känsla…). Har lärt mig massor om mycket under denna tid och suger åt mig all information jag kan få.

#12 jo jag har märkt det och inser för varje dag mer och mer att det är upp till mig hurdan jag vill att min väg ska gå. Det är det att jag tycker mig vara för gammal ren att börja lära mig… Men, som sagt, så är man aldrig för gammal för nåt!Skrattande

Hias
2008-07-06 21:18
0

#11 Ja du har så rätt om WG sådan hade jag själv då jag va ung och ostabil idag så är jag själv WG till just i nuläget 5st som är på sin vandring(WG=witchesguide/mentor) de är ganska så givande att kunna få va en pelare på deras väg och se deras steg i utvecklandets faser.

#13 Jag är sedan en tid tillbaka WG och har just nu 5st som jag leder och stöttar då de känner sig osäkra och behöver råd mm. Vi är kanske inte så många som lyser upp med detta vet att jag tvekade i många år innan jag tog steget ut och meddelade mig.

/KRAX Hias

Searchingmoonwolf
2008-07-06 21:34
0

#14 Det är juh därför det är jättesvårt, och jag kan säga det är ännu svårare för mig att hitta nån, på svenska menar jag…Räcka ut tungan För visst är det alltid lättare att ha en mentor (el dyl) som stöttar och muntrar upp en både i svårigheter och när det går bra.

Frågan är bara då att hur hittar man en sån när ni är så blyga av er (förstår dock varför)…? Flört

Wargmane
2008-07-06 21:38
0

# 15 Här har du en till …WG alltså….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-06 21:44
0

#16 *fnissar* Ok, jag frågar direkt då… Annars får man juh inte direkta svar heller… Flört Om man då hittat personer som är WG, hur vet man om de just är villiga att ta an en som lärling..? Räcka ut tungan
Hur väljer man en? *tihi*

Wargmane
2008-07-06 22:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att det är bra att lära känna varandra först för att se om kemin stämmer….oftast är det ju människor i ens omgivning som ställer förfrågan…ibland har det kommit en kontakt via nätet som här tex…jag vill dock gärna att personen finns tillgänglig IRL, det blir en annan grej då…

Så de jag är WG för finns här i Västra Götaland….sen hör ju mina kursare automatiskt dit oxå..vi håller den kontakt som behövs mellan kurstillfällena !

Den här kullen häxor som är i utbildning  just nu är lite unik..för jag känner dem alla sen ganska länge ..ja förutom en …men det känns ändå som vi har hittat varandra igen!*ler'

Här kommer en liten bild på oss !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-06 22:26
0

#18 Jo jag förstår det helt bra. Det är självklart egentligen. Tack för att du svarade så direkt på frågan. (Det är det som är allmänt sagt så svårt med detta, det är juh nu i början man behöver mest stöd, och det är nu som det är svårast att hitta nån…) Det var juh meningen. Räcka ut tungan

Va kul att få se bild, och se att ni är i alla åldrar.

Wargmane
2008-07-06 22:40
0

ja vi är mellan 19 och ja en sådär 50 tror jag …..*ler'

Det är det som är så fränt….att när det gäller intresse för sånt här ..finns det ingen ålder….gränserna upphör!

Jag har många i 20 årsåldern omkring mig ..en del yngre än mina barn….men det märks då inte speciellt *ler*…Ofta gamla kloka själar som börjar söka…

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Searchingmoonwolf
2008-07-06 22:43
0

joo… det är det jag har märkt att det är så skönt att inte behöva tänka på att man måste vara ung… Jag börjar sakta med säkert inse det och ta det till mig… *ler* Har dock märkt att jag känner mig lite som i en "mellangrupp" (när det gäller ålder)…

Endroppeihavet
2008-07-06 22:54
0

HOHO, den där frågan e ju så individuell. Först måste man nästan veta vad personen anser vara en häxa, innan man försöker fråga när denne tycker man ska kalla sig en.. 

Det e nog olika för alla…

Vissa föds och bara vet, andra upptäcker sig själva tidigt eller sent.

Det finns så många sorters häxor och häxinriktningar så man blir snurrig i huvudet. Lika många inriktningar och sorter som det finns häxor kanske? :)

Jag tror nog att ALLA skulle kunna bli häxor, det är ju på sitt sätt ett val och en väg men ALLA vill helt enkelt inte välja den vägen och det tycker jag ioförsig är ganska skönt. Annars vore ju vägen så himla nött. *garv*

(grubblar) frågan är väldigt intressant eftersom alla har så olika referenser till en häxa.. Man ska kunna ditt och datt eller ha ditt och datt.. göra vissa saker.. lärt sig vissa saker osv.

Hm.. personligen så kände jag nog att jag var en häxa redan när jag var liten, höll kraftritualer och cirklar och pratade med naturväsen. Men jag kallade mig nog inte för en häxa förrän jag fick se/läsa om ordet i det sammanhanget som jag uppfattade mig själv..

Flummar - Man är en häxa när man känner sig som en häxa och då tycker jag att man kalla sig för en också.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Hias
2008-07-06 23:26
0

Ja du är go systrami vargmane / jag arbetar som WG i Stockholm och just nu har jag 5st mellan 18 -50 som jag bär upp och hjälper då de har sina undringar och frågor . Sedan så givetvis så hjälper jag mina barn som har lite olika tycke och tänkande kring allt. Jag har även haft föreläsningar om oss dagens häxor om våran örtlära,ritualler och givetivs vår historia då och nu.

Jag är lärd av mig själv sedan barnsben med en klok och vis mormor vi min sida,unga tonåren så kom jag i kontakt me min WG som stod vi min sida i många år och skulle genast backa upp mig än idag om så behövdes./Krax Hias

Searchingmoonwolf
2008-07-06 23:34
0

Jag må säga att det är kul att ni berättar om att ni är WG. Och det är jättefint av er att ta er an andra och stötta dem. Ni är kämpegoa!