Häxhalsband
Jag har läst om att av häxor använder ett halsband av kombinationen bärnsten + jet.
Är det nån som har hört nåt mer om denna kombination? Är det bara ett säljtrick?
Vet ni varifrån man kan få billigt och lätt stenar av dessa med hål i?
(Kan juh nämnas att jag inte har kreditkort).
www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/Flygerfeldt.pdf. På sidan 7 hitta du lite om bärnsten och lit.
Vandra i Ljus å Skönhet
#1 Tack för länken, intressant läsning om båda "stenarna". =0)

hm, jag har inte hört talas om kombinationen, men jag har sällan brytt mig om vad det talas om när det kommer till just information av det här slaget … om häxor använder just den kombinationen kan visserligen hända men inte tror jag att det är något som kännetecknar häxan.
Jag skulle ta det som försäljningstrick men se du på vad stenarna kan säga dig, känn efter, och kanske kommer du fram till att den kombinationen tillför dig något - i så fall är det ju helt rätt att du ska ha ett sådant halsband. Men gör det inte bara för att någon annan har skrivit att du ska göra det ;)

Jag har hört att dessa stenar läggs på den centrala delen av ex altaret. Centrum = ande. Jet sägs vara en gudinnesten som kan placeras vid ex en gudinnestaty i centrum av..altaret..