Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2434 ggr
Jodrena
0

Är det viktigt med källkritik?

Jag vill nu lägga in en tråd om källkritik. I en tråd här inne diskuteras för tillfället litet källor, och självklart är det den tråden som är upphovet och inspirationen till att jag skriver den här tråden nu, däremot är det absolut inte menat som kritik mot er som pratar om källor i just den tråden, det hoppas jag att ni förstår. Detta är menat som en liten tankenöt till oss alla.

Många är nog redan medvetna om vad källkritik handlar om. Först och främst handlar det om att kunna hänvisa till varifrån den fakta man lägger ut kommer. Men ska man gå djupare, så räcker det ju inte att säga till exempel: "Jag har läst detta i Cassandra Easons 'Stora boken om magi' - därför är det sant som jag säger." Hur vet du att Cassandra Eason vet vad hon pratar om? Vad har hon använt sig av för källor?

Vem som helst kan skriva en bok. Jag skulle kunna skriva en bok och hitta på vartenda ord och forma det som fakta. Sedan kanske någon läser det, som i sin tur skriver en bok och hänvisar till mig som källa o.s.v. Plötsligt har alltså mitt påhitt blivit "fakta" för den som är en oförsiktig källkritiker. Det kan gå så långt att låt säga tre stycken skribenter skriver böcker och använder sig av det jag hittat på. Och de i sin tur inspirerar till 3 nya skribenter var. Då är det plötsligt 13 böcker och författare som säger samma sak, därför kan läsaren som försöker vara källkritisk luras att tro att mina påhitt faktiskt är sanning - därför att h*n kan hitta 13 olika källor som säger exakt samma sak.

Därför är det viktigt att veta varifrån källan kommer ursprungligen. Om det nu är viktigt att informationen är sann.

Jag för min del bryr mig inte så mycket om vad som är sant eller inte när det handlar "vårat" ämne. Självklart beror det på vad det handlar om för slags information, men när det kommer till andliga saker, t.ex. redskap eller sätt att förhålla sig till vissa saker, så spelar det för mig ingen roll om det är en uråldrig kunskap, eller om det faktiskt är rent påhitt (oftast hittar jag också det mesta i mig själv och inte i böcker). För i det andliga gäller alltid regeln att känna efter själv. Vad fungerar för mig? Att utföra en ritual till exempel, enligt konstens alla regler, en ritual som härstammar från flera hundra år bakåt i tiden eller ännu mer, kan vara mycket effektfull - för den som det fungerar för. Men om man bara står och läser rakt av från ett papper och egentligen inte känner att man själv är delaktig i skapandet av ritualen så lär förmodligen ritualen heller inte leda till någonting alls.

Av den anledningen tycker jag att det inte alltid är så viktigt med källkritik. Men det beror som sagt självklart på vad för slags information det handlar om. Men ha huvudet med er när ni läser och är ute efter sanningar, allt som ser ut som fakta kanske inte alls är sant.

Mvh Jodrena

Jodrena
0

Jag vill tillägga att jag verkligen hoppas på att den här tråden inte ses som en negativ tråd. Det finns inte ett uns negativitet i den från min del, jag vill bara uppmärksamma saken, för den som behöver ha sanna källor i något syfte.

BranDuir
0

Kort svar…ja det är viktigt med källkritiken!….mycket viktigt!

Samtidigt så kan det ju vara subjektivt om någon hittar en bok med något som passar den personen som hand i handske, men inte alls nästa person…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
0

Visst är det viktigt med källkritik. Ett ofta missförstått ord.
Men visst är det tråkigt att behöva upprepa att den här tråden inte skall ses på som ett påhopp?

LailaBaba
0

Jag tycker det är självklart att man vill komma så nära källan som möjligt, så att man kan bilda sig en egen uppfattning. Jättebra tråd Jodrena och skitbra =) skrivet! Och jag uppfattar den som helt och hållet positiv.

Vekka
0

Jätteintressant tråd Jodrena. Skulle vilja disskutera mera egentligen, men avstår just nu.
Säkra källor är inte lätta att hitta!
Ärligt talat kan man vara helt säker på något?
Kramar till alla.

Anco
0

Tack för en bra tråd!! Detta är ju något som man kanske inte alltid tänker på (iaf inte jag).
Inte mer än när jag söker information och källor i släktforskningen, där är man ju väldigt noga med källan.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

karinf
0

Generad

spindelfot
0

När man läser om källkritik är det även viktigt att tänka på objektivitet och tyckande.. Tex; 'vad kan upphovsmannen till den här informationen få ut av detta?'

i new age världen, så är det ju oftast inte bara rosa moln och höga makters välvilja som man kan räkna med att få ut.. utan även massor med massvis med stålar. (köp inte bara boken, köp även en pendel, ett set kristallkort, en delfinplanch, och förstås en helg på mitt seminarium om valsång för 6000, mat och boende inte inräknat)

Det personliga egenintresset är nog den viktigaste aspekten, när man ska tänka på källkritik i fakta/religion/magi! För ofta så finns det ju inga skriftliga källor, utan erfarenheter, känslor, saker man fått sig berättat för i en dröm är ju svåra att redovisa ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Lady-Oona]
0

Jag tycker det är jätteviktigt med källor….hittade vid ett tillfälle information/kunskap som jag själv hade skrivit i en bok där författaren kallde det för sitt eget….och materialet var av sådan art att mer info behövdes för att kunskapen skulle fungera i en ceremoni och det hade författaren inte tillgång till.

Läser just nu en bok där kännanvisningarna är på 16 sidor…inte dåligt…här kan man inte missa nåt.

Själv gillar jag att "plocka inifrån mig själv"