Granskott?
Hur gick det med Lorelais gransirap? Eftersom tråden låstes fick vi ju inte se bilderna av det färdiga resultatet… :( Läste med spänning!

Jag blev jättenyfiken på hostsirapen. Tyvärr så tappade jag bort mig i inlägg-djugeln på förra tråden, det kan juh ha o göra med att jag är nybörjare inom området…
Hur gör man alltså den? Och vad är den bra för? 

Granskotts sirapen är fin mot hosta.. eller heter det för hosta?? :)
Nåja.. det går ut på att man med respekt för allemansrätten plockar en burk granskott.. Varvar lager med granskott och socker i en burk, citronskivor används med om man så vill.
Sedan skall detta stå i ett soligt fönster i två veckor så sockret löser upp sig och härjar med skotten.
Allt socker löste sig inte i någon av burkarna.. kanske skulle ha pressat ner skotten.. Nåja.
Efter två veckor.. eller mer. Så silar man med en il av eget val så alla skott och andra restenr inte följer med. Häll sirapen i en behållare och förvara mörkt ej varmskåp.
Doseringen är har jag glömt. *s*

det var väl en tesked-matsked? tror jag mig jag läste i nån annan tråd, var det Branduir som skrev kanske? Kunde man använda den i te och sånt också?
vad är det som är bra med sirapen.. funkar den bra? är den kanske lite som det här oleum-pepparmyntsoljan som man andas in när man är täpp i näsan.. (det är ju fantastiskt bra att sådant finns att köpa på apoteket, att allt inte behöver vara laboratorie-brygder som mixtrar med hjärnan, eller piller)
Är det så att sirapen är helt klar i färgen också? roligt att se hur det blev!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus