Skallran talar andarnas språk
Först lite bakgrund, sen verkstad ;)
Lång historia kort: Då allting började var jag rätt ung och visste inget om hedningar, andar, shamanism eller sånt. Min första lärotid gick så till att jag ibland blev "utdragen" i skogen där, efter våldsamma konvulsioner eller spasmer, kroppen stängdes av och frisjälen stack iväg. Det var så jag blev upplärd på den tiden.
Jag vaknade ofta blåslagen från att t.ex. ha rullat runt och slagit skallen i sten, eller så vakna jag till i en myrstack! Innan jag fick fason och vana på det gick det alltså rätt våldsamt till och var väldigt skrämmande.
Det som till sist gjorde att jag kunde behålla kroppen medan frisjälen reste var en lövruska. En slags inproviserad skallra kanske man kan beskriva dess funktion idag.
Jag vet inte hur jag kom på det, eller vem som måhända viskade det i mitt öra, men en kväll då spasmerna satte igång grep jag paniskt tag i en knippe torrgrenar och då kroppen började skaka och fara så slog grenarna i marken (och mig!) och det blev ett slags rytm: swiish-dunk, swiish-dunk, swiish-dunk. Rytmen, och kopplingen kropp - ljud, gjorde att jag stannade kvar i kroppen fast frisjälen reste! Vilken lättnad det var att få lite kontroll.
Efter det använde jag lövruskor ett par gånger, men då det hände att jag inte hann samla ihop grenar innan spasmerna kom skaffade jag till slut en mer beständig lövruska: en skallra. Det var en liten blå plastmaraccas som jag köpte på Lek & Hobby och den hade jag alltid med mig. Det var så jag lärde mig om skallrans kraft.
Där låter jag historien ta slut, för om mig är det sagt nog, men om kraften i skallran kan det sägas mycket mer.
Nu tror jag mer på handling än på ord och vill att du själv upptäcker skallrans kraft i dett eget andliga arbete.
Skallran talar andarnas språk på det sättet att den bär din röst. Den är ett otumordentligt redskap för att kalla på, väcka till liv, och kommunicera. Kanske är det därför vi ger bäbisar en skallra så tidigt. En skallra eller två är också riktigt häftiga att dansa med ;)
En skallra är det första jag ber folk ta med sig till mina kurser i shamanism också. Det är ett av de mest kraft-fulla verktygen i "shaman-väskan" plus att det är behändigt: rätt litet, man kan ha med sig den överallt. Man behöver inte kånka på en stor tung trumma som folk i mataffären kollar snett på, och man KAN jobba med skallran utan att väcka hustru, barn och grannens hund! Mycket bra tycker jag som har allt det där att ta hänsyn till ;)
En skallra är rätt lätt att göra, egentligen räcker det med en igentejpad toapappersrulle halvfull med ris… men hur snyggt är det? Känns inte vidare kraft-fullt heller men kniper det så kan man göra en skallra av vad som helst, det vill jag att du minns. En gång hämtade jag tillbaka en stackars människas kraftdjur med hjälp av en tom blomspruta med kikärtor i! Nöden är uppfinningarnas moder.
Nu är jag ju lite av en traditionalist så även om den blå plastskallran från lek & Hobby funkade jättebra, har jag på senare tid börjat uppskatta levande material mycket mer. Det bor helt enkelt mer kraft i en råhudsskallra med trähandtag än en i én av plast.
Därför vill jag lära dig att tillverka en skallra i råhud. Håll tungan rätt i mun och lycka till!
Du behöver råhud (köp ett tuggben för hundar till å börja med så du kan träna utan att det kostar för mycket), sax, nål och tråd (vanlig tandtråd (ej elastisk!) fungerar jättebra) + en skarp kniv. Utöver det behöver man sand, snöre, en pinne till handtag och en liten klump bivax.
Lägg råhuden i blöt en par timmar innan du skrider till verks.
1. (se bild) Klipp ut två lika former av den blöta råhuden. Storlek och form bestämmer du helt själv. Det kan t.ex. vara cirklar, ovaler, halvmånar eller stjärnor. Viktigt är att du alltid har med en liten "snipp" längst ned bara.
2. Om du använder björntråd kan du underlätta arbetet genom att dra den genom bivaxet för att den ska glida bättre. Börja sy halvägs upp på "snippen" (bild 2). Fortsätt sedan att sy hela vägen runt.
Korsstygn, eller tråkla t.ex. det är som du vill och kan.
3. (se bild) Fyll med sand för att forma huden till en "boll" - det går i mycket sand för att forma den så när du tror den är full, packa på.
Packa ganska hårt (meningen är ju att du skall få den så rund och fin som du kan) men var vaksam så inte tråden går av eller skär genom huden. Skulle den göra det är det bara sy mer för att täppa till. Ser det inte snyggt ut så har den iaf charm!
Stoppa in en provesorisk pinne och bind snöre runt. Häng upp & ned att torka i solen, eller på annan varm torr plats.
(Medan skallran torkar kan man arbeta med handtaget. Snid och dekorera efter behag.)
4. När skallran torkat tar man ur pinnen och häller ut sanden. Blås skallran fri från sand som fastnat och/eller peta runt med en liten pinne så du får ut all sand.
5. Efter konstens alla regler väljer du nu vad som ska vara rasslet i skallran och häll i det. Testa ljudet tills du hittar ett ljud som suger in dig i skallran, eller som skjuter iväg dig ut i rymden. Sätt sedan i handtaget. Handtaget skall träs in genom hela snippen och surras fast med remsor av råhud.
Du kan ha vad som helst i skallran, några är väldigt noga med att ha kraft-fulla saker i skallran som t.ex. kristallkross, sitt första barns första mjölktand, handplockade speciella stenar från sin kraftplats etc etc medan andra slänger i en näve småsten, vilket som helst, och nöjer sig med det. Allt är bra och OK bara det funkar!! Det är det viktigaste att komma ihåg.
6. Klipp tunna remsor av blöt råhud och linda + knyt hårt runt skallrans bas (snippen) låt torka så remsan krymper och håller skallran på plats.
Har man en tung, stor skallra kan man borra ett hål rätt igenom skinn och handtag och fästa en tändsticka, eller annan pinna genom hålet med lim eller liknande.
7. Skallran kan nu dekoreras efter tycke och smak.
Du är nu redo att inviga din skallra under allsköns heliga former och/eller jublande fest och börja skallra!
Lycka till! :)
Mvh, T
Hmm, det vill jag nog prova, undrar bara hur liten den kan vara och ändå ge ett tillfredställande ljud?
Vandra i Ljus å Skönhet
De kan vara ganska små faktiskt, men jag tycker en snusdosestor diameter blir riktigt bra, både i storlek och ljud. Det är så vi mätt upp de skallror vi gjort (se nedan) och sedan improviserat utifrån det.
De krymper ju alltid ngt då de torkat, det får man komma ihåg. Jag bifogar några bilder från våra "Norrlandsträffar" - shamanska sammankomster då ett stående inslag brukar vara att göra skallror.
Här hänger de på tork. Som ni ser kan de se ut hur man vill:

Så här såg några ut efter att de var klara:

De ser inte så komplicerade att göra, men jag förstår att det är pillrigt. Den gula är väl en pumpa av något slag. Talande bilder/tack
Vandra i Ljus å Skönhet
Nej det är jättelätt! Och kul :) Verkligen ett värdefullt arbete.
Ja den gula var en pumpa, för han var vegan han som gjorde den. Den blev inge bra för den formligen exploderade under transarbetet senare på natten.. höll inte för nåt. Kalebass (flaskkurbits) är isf ett bättre val.

Det där verkar jätteroligt, jag måste verkligen ta och testa. Kanske ska börja med ett hundtuggben som du föreslår, det är åtminstone lätt att få tag i. Var kan man få tag i råhud annars, förresten?
/M
Mojärvs skinn säljer finfina renskinn.
Annars får man hitta ett garveri i närheten och förhöra sig. Är dom riktigt snälla kan man få, eller köpa billigt, spillbitar. Dom lämpar sig bra till att klippa ut skallror i.
Mvh, T
Ska ta en bild på min nya skallra o lägga upp här.
Blev rätt nöjd med honom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kul att läsa! :) Skriv gärna mer om hur man kan använda skallran till olika saker. Vore kul att veta. ;)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Intressant och givande inlägg!;)
#8 Skallran kan användas till många saker. Åkallan t.ex. - den för röst och böner till andevärlden. Intentionen ser skallran som en fyr, eller radiomast. Rösten "fastnar" op skallrans skaller och sänder det avgårde.
Den kan väcka upp - skaka skallran med Intention att väcka det som slumrar. Den agerar katalysator åt Intentionen, förstärker upplevelsen och "förminskar" rummet runt dig genom ljudet så du fokuserar lättare. Bra om man jobbar mycket utomhus t.ex.
Botande - man kan använda skallran till att känna av blockeringar eller felströmmningar i kroppen. Detta är ngt jag lär ut på en del botar-kurser. Kort sagt får skallran fara först, och den Känsliga Handen kommer efter. Kan också göras med t.ex. en fjäder.
Sångkraft - förstärker allt som har med röst att göra. Sjung i samma ton som skallran och ngt händer. Ngt starkt.
Bindande - skallran far runt den som nyss fått bot, binder ihop, täpper igen. 4 ggr runt runt, kanske fler, kanske inte. Läker och försluter.
Förändrar medvetandet - som trumman, fast viskande. Rytmen, ca 220 bpm, eller din egen, möjliggör skiftet i medvetandet som behövs för att resa och jobba i andevärlden. Kan fortsätta djuapre om man vill, tills man tappar skallra och kropp i samma veva. Djup trans.
Kommunikation - den håller takten och styr trummaren. Med skallran kan jag signalera till trummaren hur jag vill ha det då jag arbetar. Olika tecken, olika taker kan förmedlas effektivt och utan snack. Stop - Fortsätt - Saktare - Snabbare - Hårdare _ Den Här takten - NU! etc. Olika kommandon.
Mer kanske? Börja jobba så lär du (som i vem som helst) dig.
Mvh, T

Det borde finnas shamanism iFokus.. Det är jättespännande med sådant, men jag vågar inte riktigt.. känner mig väldigt trygg i min stadsmiljö här, men samtidigt som att man missar något.. Fast å andra sidan kan jag säkert börja engagera mig i något sådant lite senare i livet, jag har alltid en 30 års kris att se fram emot..
#11 det finns redan en väl fungerande sida på nätet som heter www.trolltrumman.net där hittar du bland anant mig coh en massa annat vettigt folk :D

ååå vad sugen jag blir .. i sommras när jag var i indianbyn i strängnes så köpte jag ett hundben och den ligger där jag har inte börjat en åååå , jag måste göra klart mina mokasiner åxå ja och andra kläder .. jag ve ju hur jag vill ha det som men jag gör ju inget näää. give me insperation.
gud vad kul det hadde varit att sitta på en marknad i iett tält fixa och grejja och det går besökare förbi. och tittar och man sitter där och arbetar. och ja sedan kanske man sjönger en sång eller något sådant .. åå det är något som skulle få upp insperationen .. vill ut i skogen nu
ååååå så tråkit själv
Om man vill lära sig mer om skallran o dess användningsområden så rekommenderar jag kursen som ska hållas i Vänersborg den 11-13 april.
Då kommer vi lära oss mer om skallrans funktion och användande, och förutom det blir de en del god mat och samkväme.
anmälan (bindande) kan göras till mig. kursen kostar 1500kr inkl frukost, lunch o mellanmål/tilltugg.
caija (understreck) altari (snigelhus) hotmail (punkt) com

ja nu har jag klippt ut den första .. men ja jag har ju ingen nål det är ju så typiskt.. alltså jag kan inte trä i tråd i en liten öggla märkte jag .. så nu måste jag skaffa en större det tar ju evigheer att bli klar man ska någ skaffa alla verktyg först innan
Vanlig synål funkar fint Kalle!
Dubbelvik tandtråden (om det är det du använder?) till en ögla och sug på den så den blir stel och våt, då går det lättare att trycka trä den.
Man behöver ju inte så många verktyg, sax och nål är det enda egentligen. Eller vad tänkte du på?

ja jag har testat med tandtråd och vanlig tråd, men nålen har aldeles för liten öggla, så jag måste skaffa en större, i allafall har nyss kommit ifrån skogen med några pinnar så
tack för insperationen trumman jag får prova igen med den lilla nålen

HURRA HURRA åååååå vad underbart nu vart jag super glad jag fick in tråden i nålen tilstut åååå vad glad nu ska det sys *ler * glatt*
Kör med tandtråd, vanlig tråd kommer inte hålla!
Köper man den vaxade tandtråden är det dessutom mycket lättare att sy.
Tänk på att inte sy för nära kanten!
Tänk på att inte dra sömmarna för hårt! (då skär de sönder skallran då skinnet torkar = sträcks)

ja jag har ju hittills dragit för hårt och för nära kanten såå typiskt , man man lär sig ju inget om man inte provar *ler glatt*
men jag tänker när man ska stoppa in pinnen ska man stoppa in den bara i flikarna eller ska man stoppa in den en bit in i hålet, jag tror jag har gjort flikarna för små till pinnen jag hittade
har du någon närbild på din skallra så man kan gämföra

Nålen gick av hm….
#20 Kan fixa bilder ikväll. På jobbet nu.
Jag för in mina "pinnar" en bit in genom flikarna, så sitter det stadigare sen när ma nväl surrar fast saker o ting.
jag använder vaxad lintråd när jag syr mina skallror. Funkar finfint! :)
Sorry Kalle! Glömde helt av det där med bilderna igår :(
Men försöker förklara det med en teckning istället (se bifogad bild) hoppas det var vad du ville ha svar på.
1. Stick in den så den når ända in till "rundeln" börjar.
2. Linda (rätt tight) med blöt råhud och knyt. Vänta med att klippa av eller "snygga till" knuten eftersom skinnet kommer dra och krympa då det torkar.

Tack så mycket för spännande läsning och ett bra tips på hur man kan göra en personlig skallra. Jag ska sätta igång att leta material på en gång :o)
Bra bra! Kreativitet är en ENORM källa för kraft och ngt som verkligen danar ens "andliga" sida.
Sen hoppas jag alla postar bilder på resultaten!? :D

i dag var jag ute i skogen med intentionen av att hitta rätt pinne , så jag hadde min lila poncho och trumman i handen och *skrattar* det var så roligt för kronprinsessan satt inne på härrgården och käkade och tittade ut , jag undrar vad hon tänkte då hon såg mej gå där i solen .. så då trummade jag lite på trumman lite extra bara för kronprinsessan viktoria snacka om två olika världar igentligen jag skulle alldrig ha råd att käka där inne
iallafall så hittade jag den perfäkta skallra pinnen så det går sakta men säkert framm med min skallra
jag måste ägga huden i blöt igen och sy lite extra man ser vart man fuskat med stygnen så den blir helt tät … det är sååå himmla kul detta
Kanon att höra Kalle :) och en kunglig trum fick du till också! Så roligt. Där satt hon, prinsessan på ärten och bligade ned på pöbeln som gick i skogen med trumma :) ja si di där fotfolket, tänkte prinsessan :D
*lol*
Men du, lova att du nu lägger ut en bild på underverket så fort du är klar, ok?!

#2 Härliga och talande bilder Trumman.
Vacker trumma, den stora på första bilden vid elden.
Får jag fråga hur du färgat skinnet i den färgen, alltså jag menar vad för färg har du använt?
Gillade verkligen den!
Skallrorna var också fina.
Hur låter dom andra trummorna som ligger till vänster sidan om den bruna trumman?
Har varken sett eller hört sådana i verkligheten.
Nyfiken 
#29 Det är Day Feyne som gjort den (det är han som kommit på designen bakom dessa trummor, som numer Klouve och shamantrommer.dk lär ut hur man gör) och han har färgat hjortskinnet med innerbarken på ett träd vars namn jag glömt. Kan vara al?
Det är min flygtrumma, en verkligen magisk trumma. En trumma som Dey var mest nöjd med själv, och efter att jag "provat" henne så var han övertygad: den skulle jag ha!!
Det är många som hört kvinnorna sjunga i den, eller prata, samtalen mellan lärare och elev hörs tydligt, och någon skrev faktiskt ned en lång konversation den hade med trumman - i ORD alltså.
Alla tre trummorna är mina. 2 av dom är vanliga ramtrummor (så jag är säker på att du sett sådana förr, men kanske inte identiska i utseende ;) och en är dubbelskinnad.
Den lilla, med ljust skinn, som ligger närmast väggen är faktiskt min första trumma! Den köpte jag av en sydamerikans indian som stod och sålde på en gatan i Sundsvall. Den har dubbelt skinn och sjunger bra (men väldigt högt/ljust) om den är riktigt varm. Den har inga direkta sjungande övertoner, men det går att modulera tonen genom att trycka på det bakomliggande skinnet och därmed skapa riktigt intressanta variationer i den vanliga dunka-dunken.
Den svarta trumman är min farfarstrumma, över 85 år gammal, det är en alldeles speciell individ så därför säger jag inget mer om den.
Mvh, T

Så sant så sant, jag har sett sådana trummor 
Full förståelse för att du inte berättar, vissa saker är personliga och skall så förbli!
Skulle hemskt gärna vilja höra hur en sådan dubbelskinnad trumma låter! 
Varför sätter man dubbelt skinn förresten? *nyfiken*
Jag har en egen "Kluve" trumma och jag bara älskar den.
Min lilla trumma låter enormt mycket och bra.
Trummar du på den svarta trumman något?
Mvh Megin
#31 Dubbelt skinn = tradition och kultur antar jag. Vet faktiskt inte HUR de spelar på en sån där men kan tänka mig att de spelar den som en handtrumma och varierar tonen som jag "kom på" man kunde.
Ja Kluves Daydrums (för jag tycker vi ska minnas vem som skapat dom) är riktigt fina, och de två jag hört har låtit riktigt bra. Har väntat på en VIP-inbjudan länge nu men den verkar dröja ;) så så fort jag får råd skall jag också uppsöka Kluve för en kurs. Definitivt!
"Trummar du på den svarta trumman något?"
Farfarstrumman är den jag använder mest, för det är den som är min personoliga trumma.
Farfarstrumman!
*lyrisk*
om en trumma kan ha pondus så är det Farfarstrumman! Ja jisses sicken trumma. Jag har bara hört ett "legendariskt" prat om trumman. När jag sedan såg den första gången så bidde ajg alldeles till mig i trasorna ^^
När sedan Trumman hivar över Farfarstrumman i min omvårdnad medan han tuttar fyr på en brasa, jag glömde nästan andas…. De ndär trumman är något speciellt… minst sagt ^^
*mej älska farfarstrumman*
El putto grande!
HÄR är den vännen! :)

Hmm det här leder till trubbel. Nu har jag en grej till att trixa med. ;P Vädligt bra tråd Trumman.. här skall göras en skallra, kanske imorgon. Hinner nog inte ikväll.
Dom som vill kan ju ta med hundben, tandtråd, nål och sax på träffen också så kan vi göra skallror allihop gemensamt!? :D

Vilket hundben som helst? Tycker det känns otroligt att man kan få det stenhårda tjocka att bli en skallra. Eller är det nån särskilt variant du rekommenderar?
#37 Låter som en förträfflig idé, tycker jag!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#38 Nej ingen särskild variant. De blir mjuka och medgörliga i vatten :)
Det är sån där vanligt hundtuggben av NÖTDJURSHUD, inte svinhud. Viktig detalj. Jag brukar kolla ytterkanten på tuggbenet och välja den tunnaste jag kan hitta.
Lägg dom i ljummet vatten i diskhon t.ex. och låt dom mjukna till, sen "knyter man upp" dom och vecklar ut. Det är ofta en par lager, varav det yttersta är finast, sen är det VÄLDIGT varierande kvalitet, innerst i tuggbenet är det bara nå äckligt slafs som man slänger. Små spillbitar klipper man i spiraler och använder som remmar.
På två bra tuggben blir det kanske 2 eller 3 skallror i tennisbollsstorlek.
Mvh, T

..roligt det där…var på granngården/ lantmännen för att handla foder…och står för första gången någonsin och studerar de olika sorternas" hundben"…en del var gjorda med ett inlindat stort kex…förkastligt… sen fanns det en binge med torkade svinöron…

# 40 hur ser man vilka som är av nöt och vilka som är av svin? Jag frågade i affärn och de hade iingen aning. Och varför ska man inte använda svinhud?
#42 Det står på paketen!
Svin är sämre att jobba med, tjockare, mer porer och skit… åsså äre svin! Mindre kraft-fullt.
Jag gjorde en..
Det var kul och den blev bra. :)

läckert värre syster! Bravo. :D
#45 Tack söta du.. nåja det är den första och kanske vad man kan kalla en prototyp men det kommer med stor övertygelse att bli fler. Nu vet jag ju hur man gör..
Jag skulle vilja ha ett alternativ till tandtråd.. det känns lite fel liksom..
#46 Köp dyr sentråddå? Annars är vaxad bomullstråd ett alternativ.
Mvh, T
#47 Dyr sentråd köper man var?? och hur mycket kostar det när det är dyrt?
Jag tycker ju det "känns" bättre när det är naturliga grejor liksom.. men det är ju i min värld.. mitt tycke..

Vaxad lintråd då? Lin är ju verkligen naturligt.

putt
jag gör en idag, i alla fall nära.

Det blir verkligen bra ljud i dom alldeles lagom högt. sen om man blandar i ett par småpinnar i rasslett så kan man få ett mycket mjukare ljud än bara med sten.

Vilket bra tips.. småpinnar. ;D Det skall jag testa.
Nu hänger vår skallra och torkar. Det var en smula geggigt att greja med huden då. Efter ett tag kändes det som om det var råa ägg jag stod med som höll på att torka.
Men det gick utan problem att sy. Jag hade en trubbig stor nål med vanlig bomulstråd, färgad. Svårare var det att klippa, alla saxar var puts väck. Kniven bara slant så..
Men allt det gick över när vi fylld med sand.. en tratt skall jag komma ihåg att ha med till nästa gång. ;P
Fortsättningen följer.

Grym tråd och så klart läser man den på kvällen när alla affärer har stängt så att man måste vänta tills man kan komma igång:(
Man kan också undvika att sy ihop helavägen, då fyller man den lätt första hälften.
Sen är det till att stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa… tills den blir så rund som möjligt.
Man vill ha dom rund, inte "platt" - det blir bättre ljud med en rund = rymlig skallra.
Och då man tror man inte kan få in mer sand i skiten så är det bara att fortsätta stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa & stoppa ännu mer :)
Mvh, T

Jag funderar på en sak angående skallra.. Jag är vegetarian och det känns lite fel att använda djurhud då jag inte äter kött.. Finns det något icke-animaliskt sätt som man kan göra skallra på men att den ändå är fin som de exempel som finns ovan, kokkosnöt känns lite stort och det är den mest kreativa idén jag hört hittils. Någon som har tips? Jag vill helst göra den själv också..

Kalebass?
#56 jag har samma tanke…
#57 var får man tag på en sådan? Finns ju inte på ica direkt 

nej …jag odlade sådana en gång och de blev kanske inte så jättestora men fina ändå. Extra sport att börja från frö …;)
#59 ah ja, så långt tänkte jag inte ens som att man kan odla dom själv ^^ Det där ska jag ta o gräva djupare i :P
#58 De finns visst på ICA! :) Iaf på Halloween. Då finns det prydnadspumpor också man kan håla ur och torka. Flaskkurbits heter iaf kalebasserna på svenska, om man vill beställa från blomsteraffärer.
Kokosnöt funkar också med lite slit. Och det finns MINDRE k-nötter också. Se då till att handtaget går rätt igenom och fäst i topp såväl som botten. Samma gäller kalebasskallrorna.
Man kan göra dom i trä också, men då ska man ha tillgång till grejer och kunnande. Jag har aldrig gjort en sån.
Papiermache funkar, men blir inte helt 100 hållbart i längden.
Lycka till!
Mvh, T
#61 aaaah hahaha jaha men okej då ^^ Får kolla efter de till halloween då om jag inte fått tag på en innan. Eller smita in i en blomsteraffär och beställa.
Tack trummelman =D

Trumman en vän berättade en sak som hon gör med sina skallror (i hud) när allt är klart och du har en fin skallra så om den blir fuktig igen *om man råkar bli kvar över natten en sensommarnatt kanske?;)* så blir den ju självklart mjuk igen och kan buckla sig.
så vad hon gör är att hon kokar upp vatten till 82'c och stoppar ner skallran X antal sekunder och sen tar upp den. för tydligen vid den temperaturen så startar en omvandliingsprocess i råhuden till lim (förut använde man hudar och sånt när man kokade lim) och då när det yttersta skinnet torkar igen så har det blivit "limmat" och med det lite glansiga men främst av allt vattentäta;) är det här något du känner igen trumman??
#63 Japp, så kan man göra! Då blir huden stenhård.
Har aldrig gjort det själv dock, men det skulle ha vart fint - för min starkaste skallra, den första jag byggde själv, satt sonen med och sög på utan att jag visste det så den är numera helt bucklig :)
Som tur var, var det ju han som gjorde den bucklig med sin bäbismagi så det gör ingenting, men esteten i mig grämer mig för att den nästan helt runda formen är borta, och ljudet blev sämre.
Mvh, T

Nu gjorde jag och en kamrat slag i saken och köpte ett hundben, hon äter kött och jag tyckte att det skulle vara så roligt så det går alltid att kompromissa med sina övertygelser. Idag så var den torkad och bara 4 småhål som vi börjar lista ut hur vi ska bli av med, vi sitter som bäst och funderar vad man kan ha I den så än på ett tag lär det ju inte börja skallra :D
Tack alla underbara för tips, så fort den är klar så lägger jag upp en bild eller två :D

Du kan täta hålen med bivax har jag hört. Stoppa i sten vanlig plain gråsten. Kommer från Modern de med. Den absolut starkaste skallran jag har är det gråsten och någon Svart sten från en grushög i, (och lite småpinnar förstås). It is not the sise it is the motion. dök upp i tankebanorna nu.
Mvh Sebastian

#64 bäbismagi! var det det finaste ordet jag hört idag eller!?
bäbisarnas trolleri-troll, fräsch och oförvanskad magi direkt från moderlivet och underjorden, han välsignade din skallra med sin sugreflex! som ju också är en trolleriinstinkt;)
När jag var på nordiska museet för ett par år sedan hade de en utställning om samer, och där fick jag se något alldeles fantastiskt, ben-euntusiast som jag ju är, nämligen en babyskallra av två stycken små knotor.. urgröpta och fyllda, ihopbundna, och visst hade de en fin form, passade utmärkt i babyhanden..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus