Att rena en cirkel!
Skulle behöva lite tips på örter, stenar och färger att använda till att rena en cirkel. Har du någrs tips?
Blessed be
Gaia
Det enklaste är väl att använda vanligt vatten, naturens egna gråstenar. Örter här i norden är väl Pors den mest heliga från förr, porsen användens av våra förmödrar så som indianderna använder salvia.
Om du vill följa elementen i de olika väderstrecken så är väl svart i norr, gul i öster, röd i söder, blå i väster och vitt i mitten.
Stenar kan du gå ut och plocka i naturen själv, be Moder Jord eller någon speciell Gudinna som du tycker om vägleda dig. Det går alldeles utmärkt att fråga stenar vad de kan och hur du kan använda dem…..kanske att du kan gör ett s.k sök för att hitta det du behöver, kanske sitta ute en natt och fråga platsen Rådare om hjälp.
Lycka till och det är alltid bra att fråga sitt eget inre….kram Lady O
Håller med Lady Oona, vatten är bra. Att öht använda sig av elementen fungerar bra. T ex genom att strö lite havssalt i en skål/bägare med vatten (för jord och vatten) och stänka ut över området. Sedan använda rökelse (för luft och eld). Allt medan man förstås intensivt fokuserar på att området renas.
Själv så renar jag gärna området för cirkeln med t ex vit salvia (som jag själv tycker är jättebra i renande syfte), eller med en fjäder, eller kombinerat. Andra renande örter är lavendel t ex..
Men jag tror att även om varje ört/växt visserligen har sina särskilda energier, så ska man också lita till sin egen intuition och instinkt. Lavendel kanske fungerar bra för någon annan men inte lika bra för dig t ex. Känn efter…
Man kan ju också rena med hjälp av toner eller ord, genom att nynna eller uttala/sjunga en ramsa. Eller använda ett instrument, som en klocka, bjällra eller flöjt osv…eller kombinera dessa.
Huvudsaken att man känner att det är rätt för en själv, så att det är något som kommer från hjärtat om man så säger. :-)
Fast man kan ju egentligen rena utan några yttre redskap alls, med hjälp av visualiseringar, klar fokus och intention. Det är ju i det inre som allt börjar, det är där magin finns. :-)

Hur är det med våra egna hedniska växter och örter, brukade man tex använda vanlig svensk salvia för att rena från dåliga energier, Har nämligen ett sådant projekt på gång, och det är väldigt turbulent, på detta ställe.

Enbär kan man använda för att rena. En växt som det finns mycket av här i norden. Vandlig "svensk" salvia går också bra om man inte får tag på den populära vita salvian.
Är inte också tall renande? Har jag fått för mig i alla fall. :-)

Tack, skogsgubben, har själv renat mitt hem med sk, svensk salvia, och vid det tillfället så hade jag en sk. öppen port i min hall, där besökare hoppade fram hela tiden. Böcker seglade genom luften, andar knuffade på en, och mycket mer. Det funkade utomordentligt. Men vet ju inte hurpass välkänt det är, att det duger med vår egen salvia. (eller rättare sagt, tvivlar fortfarande på det som jag ser, hör och är med om)
Enbär var mycket intressant Men du hur gör man då? Skall man tända på dom s.a.s.
Det är ett stort hus, många rum och två våningar, så skall man gå omkring och kasta enbär, så blir det nog litet svårstädat efteråt. Hade också tänkt att passa på till halloween, är det någon här som vet, vilken dag, runtomkring, i den veckan, som lämpar sig bättre för reningar. Kanhända när det är fullmåne, då?

Nejlikrot, kvanne och vanliga nässlor kan du använda.

Tack för alla tips och råd.
Blessed be
Gaia

intressant ämne
MVH Isnornin
Torrgräs, rönn, småsten, svalbon, stackbarr, barkskrap från al, toppkrona på nygran (max 5 år), torkade musöron (ungbjörksblad), "Bommulen" i rallarros… osv osv.
Mvh, T
Vad är det för ört som kallas svensk salvia? Är det balsamblad, kryddsalvia eller ängssalvia? Tidigare har ju alla tre nämnda örter kallats salvia, ibland med tillägget svensk.