Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1514 ggr
Matea666
2008-06-29 11:45
0

Blå Delfin?

Nu måste jag ställa mig frågande till vad som egentligen eftersöks och uppskattas här…. jag menar när det tråd på tråd ska säljas diverse och nu pratar jag inte om "skåp-rens" i bokhyllor för att ge andra möjlighet att komma över böcker dom kanske tycker är intressanta istället för att bara låta böcker bli stående och samla damm, Just den biten finner jag mycket givande eftersom böcker är till för att läsas. Utan snarare alla trådar där det ska säljas diverse "häxrelaterade" saker. och just sådana trådar putas på titt som tätt för att hållas "aktuella". personligen ser jag inte varför det är ok med allt det? tom, här pushas det med den påträngande inställningen "köp dina magiska saker så slipper du anstränga dig med att göra dom själv" precis som tyvärr det mesta idag vad det gäller "häxkraft" och annat hedniskt runtom i världen. bara här i Sverige har vi ju dom 2 stora siterna Tradera och Blocket + en massa lokala annonssidor varför inte hålla sig till att sälja sina saker där? och som sagt alla "Häxbay"-trådar är tydligen ok.

Men trådar där det börjar att diskuteras/debateras saker som kanske inte faller alla i smaken, dom övergår ganska fort till personangrepp och blir låsta direkt… varför inte låta dom fortgå och kanske lära folk (även om det nu måste tjatas och tjatas innan det verkar sjunka in hos många) hur och varför man ska se och förstå skillnaden på att diskutera saker som man kanske inte håller med om. Och inte ge sig till personangrepp om saker man inte håller med om? om man inte håller med tala om varför och låt andra se vart du står och varför, INTE ge sig på den som skrivit det du inte tycker om. Tyvärr så löser man inget med att låsa "obekväma" trådar (även känt som censur), om det hade handlat om barn inte går ni och låser dörren till köket bara för att det finns en spis där som man kan bränna och göra illa sig på? nej så klart inte man talar med barnet och förklarar varför man måste vara försiktig och tänka sig för när man är i köket. samma gäller här hoppas jag? om det dyker upp saker jag inte håller med om så hoppas jag verkligen att jag kommer ha möjligheten att kunna tala om det och varför?? eller är den generella iden här att vi ska endast kunna fråga/prata/klaga på trådar som passar alla? som det är just nu så ska man tydligen hålla sig till att sälja sina saker, fråga om enklare saker som vem som helst skulle kunna googlat fram, visa bilder på sina saker, "diskutera" djupare saker som "häxiga" filmer(vilket knappt innehåller filmer och serier som har med ens den enklaste sagostundsmagi) och Menskoppar?:S bara som exempel. men trådar där det faktiskt kommer igång en diskussion mellan oss medlemmar även om visa gånger det kan stundvis övergå i personangrepp så fortsätter iafl,  diskussionen och med lite tur tillslut mynnar i att man har lärt sig något? dom stängs ner snarast möjligt för att inte göra folk upprörda? när jag hittade hit i början så tyckte jag att det var ganska trevligt här men vet inte vad som hänt på senare tid? Iram du gör ett bra jobb men varför tar du ifrån oss möjligheten att prata och diskutera om saker som kanske stundvis kan och blir lite inflammerade men fortfarande är det en öppen diskussion?

som vi säger om och om igen lär er att förstå och se skillnaden i diskussion/debatt om än kanske ibland med hårda ord och personangrepp (vilket vanligtvis händer när folk får slut på argument och inte kan "ge igen" på postade svar) det gäller alla här!!! som jag påtalat förut allt det här klappa varandra på ryggen trådar räker inte för att ha ett levande forum, det måste finnas plats för frågor/diskutioner ect som ikanske nte faller alla i smaken. hr ska vi annars kunna lära oss och gå framåt? titta på historien och hur bra censur och tekniken "stoppa huvudet i sanden" har fungerat?  platser som inte är villiga och starka nog att acceptera ALLA dom överlever inte så enkelt är det.

näpp nu får det vara slut med all den här fluff fluff lullull blå delfin inställningen! allt är inte gulligt i denna värld och vi här om några borde veta det vid det här laget el, hur? se världen och människan för vad det är och vandra framåt därifrån.

Stay safe //Matea

PS; den här tråden är inte skriven mot någon el, några speciella utan rent allmänt, så om någon tar illa vid sig då kanske ni skulle ta och läsa igenom den en extra gång och fundera över vad det är jag försöker få fram. för då kanske just ni är en del i just det som jag ifrågasätter el,??

Waara
2008-06-29 12:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laddat en kvart nu, men jag går hit/för jag håller med Matea.

För mej handlar det inte om att stryka någon medhårs eller vända kappan efter vinden, jag vet vem jag är och jag står för mitt jag.

Har öppet deklarerat för dom jag känner här att jag deltar inte i lag bildning eller liknande, jag respekterar alla för den dom är.

Men kan vi inte disskutera, så känns något fel.

Däremot person angrepp eller elakheter, det tackar jag bestämt nej till.

En sluten coven, det var inte mitt syfte med förfrågan över personuppgifter i tråden "vars" utan enbart en undran, från mej, om det fanns möjlighet att säkerhets ställa att folk inte kan luras, inget annat, men jag skulle givetvis ha tänkt mej för innan jag la ut det in Public, jag ber om ursäkt, men det var väl ment.

Slutligen så har vi alla en val möjlighet att välja de trådar vi vill besöka, men det vore skönt med ökad respekt.. inför varandra, samt acceptans om våra olikheter.

Väl mött//W

Matea666
2008-06-29 12:25
0

Hhehehe på tal om att välja vilka trådar man läser och vill skriv i…jag hade inte ens öppnat (den nu låsta efter 3 inlägg" tråden "Vars"… och jag håller med Iram ingen mening att låta saker flamma upp MEN vad jag inte förstår är varför just den tråden blev låst innan det ens hade hunnit starta en diskussion? och varför kände du dig tvungen att börja dra upp specifika saker med namn och allt Iram? tråden gällde helt enkelt samma som denna… vart har allas vår tolerans tagit vägen på slutet? vi som egna varelser med en naturlig nyfikenhet måste alla ta och rannsaka oss själva och se känna efter " hur passar jag in i allt det här? är jag så öppen och motaglig som jag kunde vara?". och varför känns det som att man måste gå till våra värdar här på forumet om saker börjar bli obehagliga och stundvis kan klassas som mobbing och personangrepp? vart är alla vi andra? vart är vi vuxna som ska säga ifrån och tydligt förklara att vi accepterar inte sånt här? som dom säger det behövs en hel by att fostra ett barn! sluta va så svenska och kliv fram och visa att vi inte accepterar vad som helst oavsett vem som skrivit det.

May you be blessed

Hias
2008-06-29 13:03
0

Ja du har ungefär samma tänkande som jag haft en längre tid . Men står fast vid  att vi väljer våra egna vägar att gå och skapar oss den frid och harmoni vi själva vill leva i och samma sak må gälla här man öppnar och talar utefter de man själv känner för.

Jag har oxå sedan en längre tid tillbaka märkt av att de funnits kyla,avund och div OT i många trådar men för den skull så ger jag mig inte in i en kamp som kan dra över mig de negativa utan drar mig tillbaka och gör det som för mig känns ljust.

Man ger sig ju in i sina kämpeslag av egen fri vilja och måste själv finna sina vägar ur slagen med.

Vi är så många med så olika syn kring området HÄXA och vi kommer alltid tycka olika i saker kring detta område. Jag är en självlärd Frihäxa och levt som detta sedan barnsben och inte skolad till häxa på någe vis men inget ont till dem som behöver den hjälpen för de finns en mening med det oxå , helt enkelt de behöver hjälp på sin vandring.

Man ger och tar hela livet men man kan sätta sina gränser när de är övermäktigt och inte tolerant längre och de är något som man kanske inte alla gånger känner att man kan klara av .

Men jag tycker att för mig så skall man göra sina slag me RESPEKT,VÄRME OCH HARMONI…

Må nu detta leda till en god relation på detta forum och se de som varit som en prövning och leta reda på den ljussa sidan igen/BB Hias

night-bliss
2008-06-29 13:24
0

Jag tycker också att det har blivit lägre tak på forumet (har påtalat detta i andra trådar en tid), men jag tycker inte det har att göra med Iram, utan vissa andra medlemmar på forumet som är mkt dömmande och som inte accepterar att man har en annan åsikt utan ser det som sin plikt att trycka ner de som har/framför en annan åsikt…kan förklara varför många har flytt forumet. Sedan tyckte jag att det var konstigt att Vars tråden skapades, om ni undrar varför jag tyckte det gå och kolla under"Gudinnor och Gudar", bara ett litet tips…

Ha en trevlig dag!

[trumman]
2008-06-29 13:28
0

Nu är ni på gång och vattnar ogräs igen - bara så det är sagt ;)

Hias
2008-06-29 13:33
0

#5 Broder precis man skall inte ge sig på någon utan se det rent allmänt för ingen av oss är perfekt utan alla har vi fel och brister .

Vattna inte ogräs utan se till att ta veck det …./Hias

Anco
2008-06-29 13:34
0

Låt regnet vattna ogräs, låt oss vattna de vackra växterna istället Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

night-bliss
2008-06-29 13:45
0

problem försvinner inte bara för att man tiger….

WRRRÅÅÅÅÅÅLLLL  ;)

(jepp I know)

_RS_
2008-06-29 14:19
0

Jag upplever inte att taket blivit lägre… bara att fler missbrukar volymen i rummet.

Mirlinda
2008-06-29 14:32
0

Vad sägs om syret i rummet?

Endroppeihavet
2008-06-29 14:52
0

Jag=skyldig. Ibland frågar jag saker här som jag säkert skulle kunna googla mig till, men vet ni, jag tycker om att höra er åsikter, jag tycker och att höra om personliga erfarenheter och kunskaper från er.

För ni är för mig på riktigt. En människa på andra sidan bredbandet, det blir ju nästan som att umgås ;) Vi bor ju ganska utspritt över landet så det är trevligt att kunna höra från er här. Från alla olika åldrar och inriktningar eftersom jag förmodligen aldrig skulle tala med er annars då vi inte skulle stöta på varandra.

Och jag älskar häxfilmstråden :) Jag hittade en intressant film där jag inte sett, som jag aldrig skulle sökt efter annars och nu fanns den bara där. poff, magi.

Men visst *fniss* vi kan ju skapa en "Dammiga böcker i hyllan" tråden eller nåt. Så kan vi lägga in alla böcker där eller så. Då blir d lättare att söka oxå :) Det vore ju ganska myspysdelfinblått sådär.

PUSS PUSS

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

_RS_
2008-06-29 15:05
0

Det, kära syster, verkar i sanning vara på väg att ta slut… Lågan flackar och veken har börjat glöda… För många högljudda röster kväver även de största eldarna…

isnornin
2008-06-29 15:07
0

#11 skyldig?? Det är väl meningen att man ska kunna fråga varandra om tips och idéer och att man kan slippa googla!;) Tycker jag

Att få tips om lite av varje, filmer, böcker, örter mm har inte varit något problem förut.

MVH Isnornin

Jodrena
2008-06-29 15:16
0

#0 menar du att du inte tycker att det är okej med "värdsliga" ämnen i det här forumet, så som att visa vad man skapat, film och musiktips m.m. ? I sådana fall är jag inte beredd att hålla med dig. Det är inget fel i att även dela med sig av det värdsliga, mindre filosofiska ur sitt liv - kanske för att inspirera, kanske för att få sig en ego-kick, syftet kan ju variera. Men de inläggen är ändå välkomna för min del. Vill jag inte ta del i dem så låter jag bli att läsa dem.

Däremot saknar jag diskussioner med mer djup än bara "vad fint"-kommentarer om och om igen. Men det är ingenting jag kan styra över, detta är ett öppet forum och folk skriver det de vill skriva helt enkelt.

Jag förstår också hur du menar i #2 angående att vi är vuxna människor som borde kunna ta ansvar och säga stopp själva. (alla här är förresten inte vuxna) men ja, du har rätt i det, delvis. Men samtidigt är det enligt mig bättre att kontakta sajtvärden när det kommer till personangrepp innan man börjar skriva om det i trådar. Sajtvärdarna har trots allt en sorts funktion här. I BranDuirs fall kan jag ändå förstå att han skrev om det, som förklaring till hans tillbakadragande.

Allt måste givetvis inte alltid tillföra fluffluff och enbart glädje och solstrålar. Att diskutera är bra, men när det uppstår trådar där samma personer säger samma saker till varandra om och om igen, då ser jag inte det som någon givande diskussion längre och jag förstår varför Iram väljer att låsa vissa trådar.

Matea666
2008-06-29 16:30
0

hmm denna tråd har blivit läst +220 gånger och fortfarande verkar dom flesta som faktiskt tagit sig tid att svara inte ha brytt sig om att läsa hela inlägget? självklart ska vi ha film/menskopp/häxbay/yay för mig ect trådar åter igen det är inte det jag frågar om…. utan varför det verkar BARA vara den typen av trådar som får fortsätta utan att bli låsta el, urartar sig till skrik&skäll gropar??? jag efterfrågar resten, dom trådar som ställer en fråga och istltf, svar urartar dom sig ganska omgående?? vad hände med just toleransnivån här? DET är det jag frågar med denna tråd… det är väldigt svårt att diskutera och svara på trådar om dom stängs ner/urartar sig till angrepp/förlöjligas/föringas ect ect se bara här det dröjde "hela" 4 svar innan vi fick in någon som slänger ur sig saker som inte har med frågan att göra, utan bara kastar ur sig saker för sakens skull… #5 nej vi vattnar inte ogräs, vi letar och frågar efter information och svar till hur ska vi kunna göra för att slippa få tillbaks det mesta av "ogräset"… jag väntar fortfarande på en förklaring för ditt påhopp på mig EFTER det klart och tydligt var sagt att just den händelsen var över och färdig med, så valde du att tillgripa barnsliga personangrepp trumman?? så innan du kan ge en förklaring som faktiskt förklarar ditt agerande så föreslår jag att du håller dig ifrån att lämna kommentarer som inte har någon annan anledning mer än att hetsa och röra om…

läs noga för frågan i denna tråd är : vad kan jag/du/vi som medlemmar göra för att gå vidare och bygga en plats där vi alla känner oss välkommna och trivs? men som vanligt ska folk läsa in saker i text som inte finns där.. vid det här laget borde ni alla veta att när jag säger något så är det precis så jag menar , inget av det där vanliga "nu ska jag skriva fyndigt och lägga in den egentliga meningen med allt under en massa annat så får vi se vilka som kan klura ut vad jag menar.." . jag står för vad jag säger och skriver och tar gärna en debatt (märk väl en debatt INTE diskussion för en diskussion kan inte "vinnas" medans en debatt kan avgöras med en "vinnare&förlorare" ) om det när som helst. vad jag däremot inte accepterar är "frispråkiga" människor som kastar ur sig "den nakna kanske obehagliga sanningen"… säg vad ni vill vi är alla fria men var beredd på att få förklara dig, som dom säger på dagis : den som är med i leken, får leken tåla!

tänk så här: om det kommer någon till dig och frågar "vad ska jag göra med det här såret som inte vill läka??" svarar du med " ja om du knåpar på det så där så läker det inte…" el, " ja du kan prova med XXXXX el, så om det inte fungerar kan du …."? så kort och gott: om någon ställer en fråga till dig svarar du på den så gott du kan el, påtalar du bara saker som inte har med frågan att göra förutom att belysa felen som redan gjorts?

Stay safe //Matea

Jodrena
2008-06-29 16:42
0

#15 Då förstod jag dig rätt. Jag ställde enbart frågan till dig, resten var mina egna reflektioner och inte på något sätt bundet till dig. Jag misstänkte nästan att det skulle missuppfattas som att jag inte förstått dig, dumt av mig att inte rätta det i förväg. nåja.

jag förstår hur du tänker. jag förstår dock inte varför ämnet måste tas upp om och om igen. Hur många trådar har vi skapat nu det senaste dygnet om oroligheterna på forumet? Jag orkar inte med dem och efter det här inlägget struntar jag i dem.

Matea666
2008-06-29 16:50
0

#16 ja varför måste ämnet tas upp om och om igen? det är just det jag frågar el, hur? hade vi lyssnat och lärt oss och gått vidare hade jag inte ens tänkt på frågan men som det är nu så visar vi alla bara på att vi tittar men ser inte, lyssnar men hör inte:(

karinf
2008-06-29 17:08
0

Ja, stämningen här är sådär bra. Den självutnämnda? herarkin
råder. Jag var tvungen att läsa "om sajten" gång på gång för att finna svaret på hurvida några här "leder" sajten  tillsammans med Iram genom ett osynligt "avtal" som man som  medlem bara ska fatta. Hittade förstås inget om det.
Tycker det bör belysas.
Om mitt inlägg är OT nu skiter jag i. Man ska väl för fasen inte
behöva köras över /förlöjligas hela tiden av de som "vet bättre?"
- Då lär många medlemmar gå ur sajten. Vilket mina väninnor redan funderar på att göra.

originalasatro
2008-06-30 03:21
0

hej du matea666 har du ingen självdistans???

du uppför dig som en taskigt vaggad tonåring…

och vad är det för fel med en sajt som har svar på "lätta frågor" jag…?????

_RS_
2008-06-30 03:45
0

Jag tror nog att du jobbar ganska hårt på att få hela IP-nummerserier blockerade… Det vore ju synd om andra blev lidande för att du hela tiden skapar nya användare för att bråka, eller?

Lorelai
2008-06-30 03:55
0

#20 Det finns an anledning till varför de snuskiga trollen dyker in på natten. De har ingen självrepsekt nog att tala när andra ser dem.

Mirlinda
2008-06-30 05:28
0

*Skrockar* Jag tror snarare frågan bör ställas till Dig, vad gällande din självrespekt.

Sådant är alltid sorgligt att se. Hoppas du mår bättre snart eller får lite hjälp. //Best of wishes.

Vad gällande det Matea666 skrivit… Så måste jag säga att jag håller med och står vid din sida i detta inlägg. Well Good.

//M