Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 4082 ggr
Iram
0

Tips på lera?

Kanske ni har något bra tips på någon lera som man kan använda och som är bra att arbeta med? Jag älskar keramik men tyvärr har jag som de flesta andra ingen ugn. Cernit är lite plastigt tycker jag.

Jag skulle vilja göra fler av mina små gudinnor (gjorde en hel bunt på keramikkurs förr) men vet inte riktigt vilken lera jag ska använda till hemmabruk. Tips?

Kram Iram

BranDuir
0

Jag köpte en brun brännfri lera från Panduro för nåt år sedan…lite blankare än riktig lera men alls inte plastig som Cernit!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
0

Det finns en terrakottafärgad lufttorkande hobbylera som har en annan yta och känsla än cernit!?  Slöjddetaljer och/ eller Panduro

Coturnix
0

Tjatig värre…för det första tar det en "kvart" för mig att publicera…sen blir det dubbelt…hahaha;)men jag får vara glad att jag har internet överhuvudtaget…det har ju regnat….

Slöjddetaljer i skara/postorder

Iram
0

Tack kära häxvänner! Nu ska jag köpa lera. :-)

pyromanen
0

Eller "vanlig" lera och bränna i en brasa.  Är det mycket små detaljer på dina gudinnor?  Tycker det blir mycket mer känsla i keramik som bräns med vedeld.  Går att göra i en vanlig brsa ute, eller i en primitiv "ugn" som i rpincip är ett hål  marken.. ja t o m i en braskamin inne om det är småsaker.  Inne på Keramik i fokus kan du hitta mer tips om du vill. Under bränningar….

Coturnix
0

Å vad roligt att du skriver om det #5!;) Det var ju så jag hittade hit till häxor, för att jag funderade på hur man skulle kunna bränna lera med primitiv utrustning. Nu får du mig att ta tag i det här igen!!!:) Så glad!

isnornin
0

Jag har bränt i grop…. Gudinnan jag gjorde fick Hias av mig:) Jag tycker att det är svårt med detaljer pgv sharmott (hur stavas det nu då;),  men vi skröjbrännde inne sen gjorde vi andra bränningen ute, vi hade två gropar en för keramik den andra med mat;) Kan man köra bara en bränning i grop tex?…Har för mig att det spricker lätt då?….

MVH Isnornin

Iram
0

Nu har jag skickat in en fråga på Keramik så får vi se om jag får nåt bra svar! :-)

pyromanen
0

#6, vad glad jag blir att nån annan blivit glad :-) 

#7 Det finns finmald chamotte, som inte känns så mycket, fast den finns där änddå…  bra om man har små detaljer. 

Störst chans att det går bra (inte spricker) är om man har chamotte i leran, inte för tjockt gods (gröpa ut inuti figurer så väggen är ca 1 cm tjock bara), saken ska vara snustorr innan bränning och om man börjar elda lugnt så tempen går up lite långsamare.  Jag har gjort saker som jag ställd på marken under en upponervänd kastrull (kasserat sån som ändå skulle slängas) och ovanpå var sen majbrasan efter en städning av uthuset… blev jättefint och inget gick sönder.  Om det är lufttätt blir grejerna kolsvarta pga brist på syre. Om det kommer in luft träder lerans färg fram.  (Det blir inte starkt så att man kan ha det som bruksgods, köra i diskmaskin o så dock)

I många länder i världen bränns keramiken med öppen eld, och för länge sedan var det så här också.

lotta2
0

Just som Pyromanen säger är det bra med finmald chamotte (tegelmjöl) i om man vill bränna i bål eller i en plåttunna ( eller i en vedpanna ex ), det ökar temperaturchocken i så snabba temperaturökningar som det handlar om så spricker det inte lika lätt.  Jag tycker också det är mycket snyggare med en vanlig lera, det ger ju en helt annan känsla som inte jag tycker finns med dom lufttorkande lerorna eller cernitlerorna. Finns ju i hobbyaffärer även vanlig blålera som ska funka bra.

isnornin
0

då är det bara att fixa chamotte!!:) Tack;)

MVH Isnornin

pyromanen
0

idag har A.M.L. inne på keramik i fokus lagt in bilder i sitt fotoalbum från en nyss genomfört gropbränning med fårskit + sågspån…  lite ologiskt finns hennes berättelse i tråden som heter "vad tyste ni är" eller nåt sånt :-)

isnornin
0

ok tack!

MVH Isnornin

Jodrena
0

:D när jag såg denna tråden tänkte jag direkt på dina lergudinnor Iram. Hoppas jag kan byta till mig en för en sån har jag velat ha ända sedan … ja så länge jag kan minnas. Och dina är vackra, åtminstone de jag sett bild på.

svartmask
0

blev inspirerad^^ när studiebidraget tickat in nästa gång blir de nog att beställa lite sånt.

Blessed be

Iram
0

Tack Jodrena… Nja, de är ju amatörmässiga men iallafall roliga att göra.

Ska köpa lite keramik så snart jag hinner och testa att göra några små gudinnor och bränna i vedpannan. Borde gå bra att  lägga dem under själva gallret som veden ligger på, alltså där askan rasar ner. Ska bli spännande!! Ska också prova att göra några pyttesmå, ca 2 cm långa, som man kan fästa i remmarna till t ex amulettpåsar mm.

Skrattande

Jodrena
0

#16 de ska vara amatörmässiga :) det är just det jag söker. Låter spännande med de små också, hoppas det går bra för dig kära Iram!

isnornin
0

Hur går det med gudinnorna??

MVH Isnornin