Ädelstenar.

oj, det skulle kunna bli en hel bok … finns så många ädelstenar och halvädelstenar.. samt olika områden att använda sig av dem. andligt, fysiskt m.m.
Opal som du har i bilden kan t.ex hjälpa dig att bli harmonisk med din känsla just nu. Den styrker alltså känslan du har.
Är det någon speciell sten eller egenskap som intresserar dig?

Jag kan alltså inte allt om alla stenar, men en del. Opalen tittade jag snabbt upp i en bok jag har. :)
Men om man säger så här då. Vet ni någon bra bok som man kan köpa om det?
Sen undrar jag mer saker ang stenarna. Om man gör en magistav. Vad för sten är bra att använda då?
Och då menar jag om vi hade obegränsat med pengar. Men skriv gärna ekonomiska varianter om ni kan några.;)
Hoppas att det minskade urvalet lite iaf.

Jette Holm har skrivit bra böcker i ämnet. Hon har också skrivit en bok som heter Kristallnyckeln som har ganska mycket information om många stenar.
Men man ska inte helt och hållet förlita sig på böckerna, gå mest på egen känsla. ungefär som med tarot-kort om du är bekant med dem, det är bra att känna till grunden men känn efter själv också.
Ametist tycker jag är bra för andligt arbete. Och bergkristall. Ja, det beror litet på vad man vill ha för energier i staven. Ametisten skyddar mot negativa energier och renar och lugnar. Bergkristallen funkar nästan till allt. Den innehåller alla färger, skapar balans.
Priset på stenarna skiftar en del beroende på form och storlek, men det finns många bra stenar att hitta billigt. Vissa stenar hittas bara på ett fåtal ställen i världen och det bidrar ju till kostnaden.
Tack. Ska kolla upp boken;)

#5 jag har bergskristall i toppen samt på sidorna av min stav samt ett tigeröga me trippelmoon inristat och en av mina bergskristaller har även ett pentagram inristat staven finns på bild i mitt album.
Bergskristall:den rymmer alltings sanning och visdom,och ger oss en känsla av gudanärvaro.Den förstärker energiernas i och omkring ossoch fokuserar samt överför energi,en mycket bra healingsten..
TIGERÖGA
Tigeröga är en kvartsvariant med kraftig silkesglans. Färgen är brun, gul och gyllene. Den gyllene färgen hänger samman med kronchakrat, den gula med solar plexus och den bruna med rotchakrat. Tigeröga integrerar kronchakrats energi med rotchakrats, det vill säga att den ger jordförbindelse på ett högre plan.
Tigeröga ger skarpsinne, överblick och klara tankar. Detta öga ser in bakom ytan, iakttar och studerar och hittar fram till kärnan. Liksom citrinen kan tigeröga hjälpa dig att få din solar plexus-energi i balans, så att du bara drar till dig det som är bra för dig. Tigeröga ger mod att gå vidare, även om allt ser dystert ut. Den överblick man uppnår med den gör det möjligt att gå bortom trivialiteter och begränsningar
Kanske detta kan hjälpa dig BB Hias

En worrystone som du kan hålla i handen och låta all irritation, sorg, ilska, oro och stress flöda in i stenen där det sedan omvandlas till positiv energi. Ett bra verktyg för att hantera stress och andra negativa känslor. Den är dekorerad med symbolen för Gudinnan - nymåne, fullmåne och avtagande måne.
Om kristallen tigeröga: Tigeröga glimrar med en inre eld som lyser upp mörkret och hjälper oss att se klart. Den inspirerar mod och självinsikt, och ger klara tankar. Stenens energier stimulerar intellektet och förmågan till koncentration. Den hjälper oss att få överblick, skärper sinnena och att höja oss från detaljnivå till helhetssyn. Den kan väcka insikter om vår egen sanning, hjälpa oss att förstå våra fel och skänka mod och styrka att bearbeta dem. Tigeröga bars förr för beskydd i strid, idag kan vi bära den vid tentamenstillfällen, viktiga möten eller andra prövningar. Den drar till sig pengar och välstånd.

På kristallrummet.se står det en hel del om egenskaperna hos stenar/kristaller. (Under Magiska egenskaper)
Det finns en uppsjö sådana hemsidor på nätet men de tar väl upp sisådär 20 stensorter/sida. Så man får verkligen leta ett bra tag.
Jag har gjort en hemsida om stenar också, har en jäkla massa hemma.
Tror det är bäst att själv känna in stenarna. Har hört att butiker brukar hyra in "inkännare" som mal igenom deras sortiment, sedan skriver affären lappar om stenarnas egenskaper.
Har även hört att vissa böcker ska vara rent påhitt…
Men bergskristall är bra för kontakt med universum. Samt ametist är bra för medialitet/andlig närvaro/lugn.
Bergskristallspetsar kan användas till de båda ändarna av ett trollspö. Gör en urgröpning i de båda ändarna, bind eller limma.
Aventurin, sugelit, ametist, rosenkvarts, topaz - bra stenar för stavar ;-) Enligt mig då.
Kramiz
Tack Hias och Karinf. Väldigt användbar info;)

#8 oj, vad är sugelit för sten? :)

Känner igen namnet men det får inga minnen av den :) ska titta på hur den ser ut också

Den har både namnet sugelit och sugulit. Blev rörigt för mig med men en synnerligen vacker & magisk lilasten.
Bifogar bild på min samt dess egenskaper.
Egenskaper sugelit/sugulit:
Mineral från Syd Afrika - Djupt lila eller svart
Sugulit är en sten för det magiska och mystiska. Den kan inspirera oss att låta vår intution verkligen påverka vårt liv och ge vår vardag ytterligare en dimension av mening och sammanhang. Suguliten är också en bra sten att använda vid skapandet och utförandet av cermonier och riter.
Ger en medveten kontroll över det mentala, och ökar den andliga medvetenheten genom att skänka visdom.
Skyddar Dig från negativa vibrationer, och är speciellt bra om Du är väldigt öppen och känslig.
Tar bort tvivel och osäkerhet, stärker självkänslan och får Dig att tro på Dig själv.
Lär Dig förstå och acceptera saker ur ett annat perspektiv. Hjälper Dig att finna de verkliga orsakerna bakom problemen i Ditt liv. Ingår i ritualen Andekontakt.
Helar och balanserar den fysiska kroppen. Läggs på lymfkörtlarna för att rensa ut gift.
Används vid integrationsproblem mellan de båda hjärnhalvorna, och vid migrän.
Chakra: Bas- & kronchakrat
Tack för det Karinf. Väldigt bra skrivet. Nu fattade till och med jag;)

Åh vad härligt :D tänk att jag aldrig har stött på den tidigare. inte så att den har fastnat åtminstone. Annars känner jag till väldigt många stenar åtminstone till namnet. Jag menar inte att jag kan allt om alla stenar i världen haha, men jag har en känsla av att sugulit ändå är en ganska vanlig sten och så mycket som jag har sprungit i butiker och glott på stenar borde den kännas litet mer bekant ändå tycker jag :) underbart att det alltid finns mer att lära sig!
Jag måste säga att den är väldigt lik någon annan sten. Jag får inte riktigt tag i tanken/minnet, den hoppar undan när jag försöker rikta uppmärksamheten på den.

vilket äckligt namn på en så vacker sten…*S*….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

haha, gott att ha dig tillbaka BranDuir :)

Ja, äckliga namn på så fina saker!!
Hittade en liten grön sten i Kristallummet/Gamla Stan Sthlm.
Den hette "Prasem".
Den har jag aldrig mer sett. Tog med den till en stenaffär här i stan & skulle dubbelkolla att namnet stämde.
Ägarna kände inte till stenen, men lyckligtvis råkade det finnas en geolog i affären by the way som sa att det var rätt namn & att min sten bara var en liten del av ursprungsstenen som brukar vara mycket större.

#18 jag har sett någon liknande sten. Men minns inte namnet på den. Den är väldigt lik grön aventurin på bilden iallafall. Till och med på formen på min första sten som är just grön aventurin :D

Ja de skiljer sig otroligt mycket ,alla dessa stenar/Kristaller jag har dels inhandlat från IsisKammare ,kristallrummet samt Flower of spirit och jag kan säga att de är stor skillnad på dessa fast de står under samma namn beroende på va jag köpt dem.

# för att inte tala om dess sk "magiska egenskaper" ;-)
En av de mest kända böckerna om stenars magiskaegenskaper
har vissa butiksinnehavare klankar ner på. De sa att denna författare har fått lägga ner sin verksamhet kring det ämnet då denne hittat på allt. ;-)
I Kristallrummet kallade de min Prasem för Presam. Tills jag hittade en geolog som berättade skillnaden för mig.
Dessutom fick jag höra att min leopardjaspis hette leopardagat.
Visst, i Danmark heter den leopardagat. Lustigt, då
agat är kristallinkvarts & jaspis ogenomskinlig kvarts.
De båda hamnar dock under gruppen kalcedon så det är väl därför.
Jag älskar stenar. Kanske märks.
Kramiz
Oj! Vilken stendatabas detta blev:D
Har inte mycket att säga mer än att det är väldigt intresant.

Det ÄR skitkul!!! ;-)))

Vad var det för kristallbok?

#20 tack, nu fick jag en bättre uppfattning om parasem, men den här gången får jag kommentera din aventurin, jag tycker den ser ut som en malakit på bilden. men den syns ju inte så bra så det är nog orsaken ;)

oops, skulle ju inte skicka förrän jag läst igenom hela tråden hehe. ser att likheten mellan malakit och aventurin redan tagits upp.

åh men det är ju onyx då :D jag som gått i alla år och trott att den inte är onyx. Jag misstänker att jag då jag köpte den blandade ihop onyx och obsidian. Måste vara så. och sedan har jag inte tänkt vidare på saken. Tack Karin! Du har löst ett minst 8 år gammalt mysterium hihi

vid en närmare titt: Vilken häftig bild. När man ser på bakgrunden. Det ser ut som pyramiden är mitt emellan två skilda världar. :D

Visst är det härligt me alla dessa stenar och kristaller och hur olika de ter sig och alla dessa olika benämningar beroende på va de inskaffas mm jag har oxå en enorm samling av dem och ja jag arbetar me dom /jag har försökt att finna mig en bra kristallbok tycker att de kan skilja otroligt mycket från va de säger i säljarsyfte och va olika böcker förtäljer. BB Hias

Njaä.. snarare min diskbänk & kaffebox avspegling?
Har god kontakt med särskilt en stenbutik i gbg. Den gula boken med stenar i rutor
gav de ingenting för.
De tar snarare in mediala människor som känner av stenarna. Därefter skrivs lappar ang dess magiska egenskaper mm.
Brukar tjata hål i huvudet på dem ett par gånger i veckan så
lite hemlisar har jag lyckats luska fram 

Men systrami#37 varför skall de va 50mil mellan men ioförsig så händer det att jag är i GBG minst se så där ett par gånger om året men han som jag då är hos har inte nämt dessa olika trevliga butiker för mig de skall ha få bet för ..BB Hias

#35 haha, nu förstör du ju magin i hela bilden ;) men stenen har hamnat precis där den kan skapa synvillan hur som helst. Det tyckte jag om.
Topaz och Sapphir stenare då…?

Safir:
"Safir eliminerar frustration, hjälper oss att se livets gåvor och gå igenom de dörrar som redan är öppnade. Den är en sten för rikedom och framgång. Den hjälper oss att fokusera och öppna vårt sinne för det vackra och sköna. Safiren ger oss inre frid och uppfyller vårt medvetandes inre önskningar och begär.
Stjärntecken: Jungfrun, Vågen och Skytten
Chakra: Pannan (eller andra beroende på färg)"
Topaz (s):
"Topas är känd som sten för sann kärlek och framgång i alla åtaganden. Den stimulerar individualitet och kreativitet, stöder din tillit till dina egna beslut. Topas är en sten som transformerar negativitet till kärlek och glädje. Den hjälper oss att se ”den stora bilden” och att lita till universums och den gudomliga kraften.
Stjärntecken: Skytten
Chakra: Hjässa, Panna och Hals."
info.
kristallrummet.se
#41 Tackar!! Skulle kanske behöva en safir eller två…

putt för en intressant tråd!
MVH Isnornin