Köpa runor?
Bra om du köper dom av mig, annars HEMSKT HEMSKT dåligt och väldigt oheligt! ;)
Allvarligt talat så är det väl inget fel med det. Jag har köpt mina.
Mvh, T

Hur är det med er, har ni köpt eller tillverkat era?
MVH Isnornin
Jag har gjort mina. Jag vet ju att dom helst ska ristas i trä, men om man nu är keramiker så är man ju redan bunden till leran så…;D

Jag har också i keramik, men jag vill göra nya, funderar på att svartbränna dem, men de kanske blir för ömtåliga?
MVH Isnornin
Nej, ska du vara så våldsam med dom då, Isnornin? Eller kastar du dom väldigt kraftfullt?

nej då;) jag tar det lugnt jag;) Jag måste bara köpa charmott (ojoj, vet inte hur det stavas;)
MVH Isnornin

:( såhär går det när man inte använder (Ctrl + A) + (Ctrl + C) nåja, bara att skriva om det då.
Jag tycker inte att det är fel att köpa sina grejer. Däremot tycker jag att det är väldigt roligt och givande att göra sina egna redskap m.m. Dessutom har jag upplevt att mycket visdom kommer till mig just vid tillverkningsstadiet, så det är ju ett ypperligt sätt att lära känna sina runor, om man ska ha några. Men som sagt, jag tror ju knappast det är något ont eller "oheligt" i att köpa färdiga.
Tja, chamotte stavas det väl. Krossat finkorning tegel är det väl, det är ju bra för det ökar tåligheten i bränningen mot ex temperaturchocker.. Jag kan ta med mej lite till völvaträffen om du vill så behöver du inte köpa, om du inte ska ha det innan dess? Vilken färg vill du ha?, har extra finkorningt bara i vitt, annars grov chamotte i rött, vitt och svart…
Sitter alla med privata keramikugnar eller vad är det frågan om? ^^ jag vill osså jöö
Hehe, om man inte är så lyckligt lottad att man har en egen en så på många ställen finns det ju möjlighet att bränna sin keramik mot betalning. I Sthlm bland annat på Seemanns AB vet jag sedan innan.
Såna lyxfisar ^^ en vacker dags så. Får kolla upp hur det ser ut på den biten i Malmö.
Vilket material är annars att föredra när det kommer till att tillverka egna runor?
Jag började en gång med att såga små "träpoletter", men det lät förfärligt i min lägenhet (tror inte grannarna uppskattade det) och dessutom tog den en evinnerlig tid :/
"Vilket material är annars att föredra när det kommer till att tillverka egna runor?"
Runorna har sin historia i trä, de är gjorda för trä och lever i trä.
Fruktbärande träd, sägs det, är bäst.
Mvh, T
men trumman om det dög att göra stora feta runSTENAR historiskt sett borde det inte fungera alldeles utmärkt att göra sina egna smårunor i sten?

Jag har köpt mina runor (som är ristade i trä) men skulle gärna göra egna.
Jag är verkligen urusel på alla typer av hantverk och passar därför på att fråga lite om att rista egna runor… I mina gömmor hemma har jag en påse med färdiga små träskivor som jag köpte från Slöjddetaljer för länge sen. De är väl 5-6 cm i diameter, små träplattor som är utsågade ur en gren.
Grejen är det att jag inte får till ristningen…! De är inte särskilt släta, då de är tvärsnitt ur en gren och har ringar m.m. Vilken sorts verktyg ska man använda? Jag har provat med kniv för att skära ut runorna och det blev ur-fult. Jag har provat att fuska lite och försökt bränna in runorna men det blev hackigt och fult det med, och helst vill jag ju rista.
Jag tar tacksamt emot alla tips. =)
#13 Runstenar ja, jag trodde vi talade spårunor här :)
#14 Vass täljkniv från Claes Ohlsson funkar fint. TRYCK ner kniven och skär snitten i ett V. Jobba smått först och öka sedan och gör homogent.
Försök inte dra kniven för att rista, då kan det gå illa, och ämnet (trät) kan förstöras lätt i ett enda felskär.
Annars kan du bli modern och använda en dremel-liknande sak och fräsa ut runorna.
Ska du bränna ska du ha en speciell brännspets som SKÄR fibrerna samtidigt som den bränner - som en slags glödhet knivspets - då blir det inte hackigt. Eller så SKÄR du först med kniv / dremel, och sen bränner.
Man kan använda skruvmejsel och hammare också, banka in mönstren. Det gjorde jag i norge, och det funkade fint, men det gick åt en hel del ämne eftersom jag ibland tog i för hårt så det sa knäck!
Mvh, T

#15 Ahaaa, felet jag gjorde var att dra kniven! Tack för tipset! Det får bli en tur till Claes Ohlsson i veckan. Jag vill ju rista runorna, inte bränna in dem. Tänkte att jag skulle öva mig lite med runorna innan jag ristar galdern som jag fick av dig. :)
Ja, runor ska ristas. Jag har testat att bränna dom men näää.. det funkar inte för mig egentligen.
Mvh, T

Tack Lotta2:) Vad kul det ska bli!!
MVH Isnornin
Jag har gjort mina i lera. Har inte haft möjlighet att bränna dom, men de blev bra ändå (tycker jag) :)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#20 Jupp. Enig! (även om jag köpt mina)
Sorry ;) inga bilder på kraft-saker. Träffas vi så får du se.
Mvh, T