Spräng dina spärrar
Vi har alla spärrar inom oss, vissa har många, andra har arbetat med dem och tycks inte ha några spärrar över huvud taget - men jag tror ändå att vi alla har dem.
För att kunna växa som människa behöver vi ibland spränga spärrarna. En liten detalj kan göra stor skillnad för hela ens personlighet.
Vad har du för spärrar, och hur skulle du kunna bli av med dem?
Intressant Jodrena.
Jodå, jag har nyligen "sprängt en spärr" det var förlösande.
Tror som du att ur det ökar möjligheten att växa som människa, så efter det känns det som om hinder är lättare att kliva över..
Hur gör du för att kunna bli av med dem? Som ringar på vattnet, betar av vart efter-ökat mod ökar mina möjligheter att gå vidare.
Väl mött! //W

#1 vore intressant att veta vad det var för spärr, men i vilket fall som helst är det skönt att höra att du lyckats :) bra!
Jag har själv otroligt många spärrar. Jag är en blockerad person, jag tar in, om inte allt så åtminstone mycket, men jag ger inte ut så mycket.
Mitt största problem är att använda min röst. Jag har talat inför flera hundra personer - om häxor faktiskt hehe. Och jag har gått en mini-retorik-kurs. Ändå är jag livrädd för att tala inför grupp. Livrädd!
Ja, jag pratar sällan över huvud taget, ens i mindre grupper. Än mindre sjunger jag…. Ingen har någonsin hört mig sjunga. Okej, kanske som barn då eller när jag nynnar med i låtar och så, men aldrig så att jag sjungit inför någon på riktigt. Och kan hända det är bra så eftersom jag inte behärskar sång heller eftersom jag inte är i kontakt med min egen röst.
Men för att bryta detta, för att våga tala, tänkte jag dela med mig av en sång
Jag begriper inte ens att jag gör detta av egen fri vilja utan någons uppmaning.
Att jag inte är särskilt duktig på gitarr och sång är inga ursäkter - utan ren fakta - så lyssna på egen risk ;) En improvisatorisk sång och med världens sämsta ljudupptagning från igår får jag väl tillägga. (och en ursäkt vill jag också komma med = jag har blivit smittad med hosta så jag fick kämpa mot hostattacker två gånger mitt i sången haha)
Uggla, den visa, sitter i toppen av livets träd. Drar till sig all kännedom genom sina ögon som vida ser genom mörkret med öron som hör vårt innersta.
Hennes ögon tränger genom allt. Hennes blick kan vi aldrig dölja oss för. Och med sin stora kunskap vet hon vad vi behöver.
Så öppna ditt hjärta för hennes syn, och hon kan så hjälpa dig med de råd du söker. Hon vida ser genom mörker, har öron som hör vårt innersta. Uggla, den visa sitter i toppen av livets träd.
(fattar inte att jag gör det här!)

Det viktiga är självklart varken sången eller musiken. Det viktiga är att jag nu har gjort det. Det är så spärrar sprängs. Bara gör!

Glad att du gör det. Tack för en mysig liten stund. Skriver du också?
#2 Det är väl en av mina spärrar då.. *S* att jag är så hemlig ;)
Så gott att även du "sprängt en spärr"..
Storartat Jodrena! o fint!
Är på väg att tassa ut i skogen nu, hoppas det sitter en vänlig uggla där.. :)..

#4 Ja, skriver gör jag. Musicierar gör jag ytterst sällan, skrivandet är min konst :) Fast den här texten kom ju också improvisatoriskt.
#5 hehe ja det är verkligen en spärr.
um. jag börjar må illa. Varför ska man ha sån prestationsångest för? Varför skämmas så oerhört mycket? Jag visste redan hur det lät och jag ville inte förbättra saken, det var just den improvisoriska biten jag ville ge er för att känna att jag vågar göra det oavsett hur det låter.
Jag kan höras och inte dör jag för det.
Självklart finns det ett syfte med att jag lämnat ut mig själv såhär. Det är inte för att få en massa beröm, utan för att förhoppningsvis inspirera. Gör någonting som ni annars inte vågar, det är min uppmaning. Man dör faktiskt inte av att spränga spärrar, jag är ett bevis på det ;)
Starkt gjort Jodrena :)
Jag tyckte faktiskt riktigt bra om sången :D Ser framför mig hur vi sitter ett "häxgäng" samlade i mörkret med bara skenet från brasan som lyser upp våra ansikten, och där sitter du och spelar och sjunger :) Juvligt

#7 haha, ja det skulle nog aldrig hända men en trevlig tanke kanske :) tack!
Det var nog inte bra att öppna den spärren dock. Jag tror att jag har åkt på lunginflammation mycket hastigt. :(
#8 hihihi man ska aldrig säga aldrig ;) en vacker natt så ^^
Ajdå :( Hoppas den försvinner lika fort som den dök upp.

Jag förstår inte helt hur du menar med spärr.. När jag använder ordet spärr så är det vanligen sociala spärrar jag tänker på. Att inte stjäla är ett exempel på en social spärr.
Medan när det kommer till de andliga bitarna är ordet blockad vanligare. Sådana har jag många av.
Men ja.. hur menar du? I vilka sammanhang.. osv.

#10 Jag tror det är blockeringar hon menar =)
Jodrena! Helt underbart att du vågade! *hurra för DIG* Jag tyckte det lät fint, texten tycker jag mycket om. Och så vill jag att du släpar med dig gitarren till träffen =) Vill höra dig spela mer jö! Vill du inte sjunga för oss så slipper du.
Min största blockering är att jag, trots att det kanske verkar så, inte ännu riktigt vågar stå för vem jag är och vad jag tror på (eller vet snarare) utåt. Jag är väldigt försiktig med vem som får veta detta om mig. Men samtidigt så börjar jag och jobbar jag med att luckra upp denna spärr.
Jag har börjat våga prata med min familj om det utan att skämmas, till att börja med. Särskilt när jag pratar med min mor som är väldigt anti. Hon vet t ex att jag ska på en forumträff i Mora, och hon frågade själv om det var en häxträff =) Och ja, det är det ju. Men att våga säga det och ändå känna att jag stod för det, det kändes i mig. Ännu en tröskel överstigen.
I övrigt har jag några andra små spärrar, och jag är egentligen rätt blyg av mig. Även om det inte märks här inne direkt…

#10, #11 hm, nja, det måste inte alls vara några andliga blockeringar jag menar. Som mitt talande, det är inte enbart en andlig blockering, faktiskt snarare en social spärr. Men visst finns det spärrar som är bra att ha också.
Men, spärrar, blockeringar, allt som hindrar dig från att leva ut och vara den du är, eller skulle vilja vara, är väl bra att jobba bort.
#11 Gitarren kommer jag inte släpa med mig. Jobbigt som det är att kånka på saker från tåg till tåg i flera timmar hehe. Tyvärr. (och som sagt, jag är inte särskilt bra på att spela heller haha)
Vad fint du berättar om din blockering blodtopp! Alltså, det måste ju heller inte vara så att hela världen ska veta allt om dig. Det beror nog på hur man själv känner. Folk brukar ju inte berätta vilken religion de tillhör bara sådär ute i samhället heller, ens de som tillhör vanliga religioner som kristendom eller islam.
Men jag tror ändå att jag snappade upp det du menade, och det är fint att du arbetar med att komma över trösklar :)

Väl.. det som stoppar mig från att leva ut.. det är rädsla. Rädslan är blockeringen, spärrens eller kallat vad det vill grund. Det är rädslan som ger oss dessa spärrar.
SÅ det är väl min blockad.. att bli stoppad av min egen rädsla. :P
Sedan så finns det väl många olika situationer där det spelas ut. Men jag känner mig i alla fall väldigt ofta begränsad av mina egna rädslor.
I dagarna sitter jag med strulet av att våga öppna och titta in till mitt eget hjärta. Att våga låta hjärtat ha sin berättelse oavhängigt andra.
SEdan självfallet.. det här med att tala upp, tala ut. Bryta ner genansen. För precis som Blodtopp.. ni skulle bara ana hur blyg jag egentligen är. :P Det är sällan jag låter det begränsa mig, men inom mig strider känslorna ofta över vad jag vill göra och vad jag har beslutat mig för att göra.
Så är jag en sådan person som finner njutning i att bli min egen boss. Att inte ge vika för begären. Det är enkla grejer som att vara sugen på godis, då låter jag bli bara på pin ki. För jag har bestämt det. Att försaka dem egna begären för att hamna i kontroll, alltid vara i kontroll.
Men även det kan ju bli en spärr.. inte ovanligt att tvångssyndrom föds så. ;P
Jodrena tack för denna tråd, alla behöver vi bli påminda om att alla har vi hinder i våra liv. och denna tråd och dina svar här visar oss alla hur man själv måste och kan ta tag i sitt eget liv och ändra det som hindrar oss.
*kramar Jodrena och utmanar alla som skulle vilja påstå att denna tråd är ännu en "se vad duktig jag är, klappa mig på ryggen så jag känner mig uppskattad"-tråd!! *

#13 ja, visst handlar både blockeringar och spärrar om rädslor. Det jag har börjat göra är att se vad det är jag är rädd för, förutom själva rädslan. Och på så sätt har jag börjat bryta ner rädslan. Men all rädsla är förvisso inte ont heller.
#14 Vad glad jag blir för att du ser syftet med den här tråden, det känns mycket gott :)
Ja nu här i dagarna skall jag ta itu med min rädsla/spärr/blockering mot en situation som jag undvikit ett längre tag faktiskt. Kom att tänka på det när jag gjorde det där chakratestet som det skrevs om i en annan tråd.
Frågan ifall man undviker människor eller situationer. Jag hade inte sett det ur den vinkeln eller vad man ska säga.
Rädsla är nog min största spärr. Mot många saker.. Att jag skjuter upp oundvikliga saker och bara gör det värre för mig själv. Målar upp fantasibilder av hur det SKULLE kunna gå även fast det inte är speciellt troligt. Något jag verkligen jobbar på hela tiden.
Försöker skriva ner det absolut värsta som kan hända och sen fråga mig själv om det verkligen är så farligt eller går att lösa eller om det helt enkelt är en negativ fantasibild jag skapat åt mig själv.
Mycket trevlig tråd!
Puss på dig Jodrena//Charlotte
En av mina spärrar sitter djupt rotad inom mig. En rädsla jag burit under hela mitt liv, nästan. Att inte passa in, att vara utanför. Under årens lopp har det blivit bättre, men bra är det inte. Jag kämpar ständigt med detta.
Tack Jodrena för att du tog upp denna tråden, det fick mig att stanna upp och leta mig inåt för att kanske en gång för alla kunna ta tag i detta och reda ut det.
Jag vet att jag måste lösa den spärren för att komma vidare i mitt liv. Nu har jag fått en push i rätt riktning, tror jag.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Har nog inga sådana spärrar kvar, de har jag betat av och tagit väck en efter en under åren sen allt "det här" startade.
Numer sliter jag dock med att bota en del beroende och två delar matmissbruk. Åsså stressen och medföljande hjärtsnörp :(
Mvh, T

#18 lustigt att jag tänkte på dig medan jag skrev inledningen till den här tråden.. "undrar om han har några spärrar alls.." (i positiv bemärkelse)