Pollen?
Min pojkvän lider av pollenallergi, förra året tog han en allergispruta och tydligen hjälpte det en del. Men detta året kom han inte iväg. Han petar i sig pollenmedicin varje dag men det verkar inte hjälpa nämvärt.
Finns det något bra att tillgå som kan hjälpa allergidrabbade? Någon som sitter inne med fin fina tips? :P

Jag har blivit jättemycket bättre av att sluta äta kolhydrater. Men det är ju tyvärr inte ett tips som vem som helst kan ta till sig ;o) Annars har jag tyvärr inget annat tips.

Jag har fått ny medicin, men inte behövt ta någon än… men om du vill kan du få namnet på den..
MVH Isnornin
#1 oj sluta med kolhydrater, att det kunde hjälpa mot sådant :P Det ska jag tipsa honom om, även om jag inte tror att han är riktigt glad i det förslaget ;)
#2 Ja tack :)

Aerius 5 mg man ska inte bli trött och dåsig av den som man blir av många allergi mediciner.
MVH Isnornin

Näe, det är en rätt stor omställning att plocka bort alla kolhydrater, och man måste vara bestämd också. För det kräver mycket karaktär och självdisciplin. Och man måste verkligen vilja sluta äta. Det var därför jag skrev att det inte passar alla.
Och så var det inte för att bli av med allergin som jag la av med dem, det blev bara en extra bonus bland alla andra fördelar att sluta =)
#4 tack tack, ska upplysa honom om det.
#5 Nej det är klart.
OT är det inte rätt jobbigt att sluta med kolhydrater? Behöver inte kroppen det också? Tänker också på hur mycket det är som innehåller kolhydrater, finns inte mycket kvar att äta känns det som ^^ Vilka andra positiva (o negativa) effekter har du märkt av?

Jag blev av med katterna och samtidigt pollenallergin. Eller, litet allergisk är jag men inte så att jag behövt ta några mediciner i år faktiskt :) (jag var inte allergisk mot katterna på vinterhalvåret)
Men dessutom gjorde jag så att när jag började känna av allergin så vägrade jag ta medicin. (i år alltså) Ett tag blev det rätt illa men jag bara vägrade, och då blev det plötsligt bättre, detta är min bästa sommar på länge pollenmässigt. Jag har nu fått för mig att medicinerna bara förvärrar det - alltså gör det mer långdraget men kanske litet mildare?

Ska försöka göra det lite kort.
Jo, det kan vara apjobbigt att sluta med kolhydrater. Jag var sockerberoende när jag tog tag i det hela, och jag fick en helt vansinnig abstinens i två veckor. Men jag var fast besluten att klara det och det gick. Vissa slipper alla besvär, men det beror helt på hur mycket kolhydrater man ätit innan, om man kör 'cold turkey' eller om man inte har några beroendeproblem. )Ett beroende behöver inte vara tydligt, kroppen kan vara beroende fast man inte känner av nåt i hjärnan).
Ja, hjärnan behöver kolhydrater. MEN! De kolhydrater hjärnan behöver bildar den själv av protein. Och protein måste man äta.
Många tänker som du också, att det inte finns nåt kvar att äta om man tar bort kolhydraterna. Men vad äter man till pastan, riset, potatisen? Vad är det man har på smörgåsen? Jo! Just det man 'ska' äta. Protein och fett.
För att säga en annan sak kort: Man blir lika fet av fett som man blir grön av grönsaker eller söt av socker ;o)
Jag har blivit av med min ibs (irriterad tarm), min migrän kommer ytterst sällan, jag är piggare, jag är mindre stressad överlag. Jag orkar mycket mer, uthålligheten är på topp. Jag behöver inte äta lika ofta då jag håller mig mätt mycket längre på det jag äter. Och så blir det inga blodsockerfall då jag inte tillför några sockerarter över huvudtaget till kroppen. Inget tillfört socker - inget höjt blodsocker = inget blodsockerfall.
Socker är alltså kolhydrater av alla sorter.
Ovanjordsgrönsaker äter jag dock då och då. Just nu nästan inte alls. Ibland mycket. Det beror på om jag är sugen på det eller ej.
Och sockerberoendet? Helt och hållet borta. Inte sötsugen överhuvudtaget längre! Och det är nog nästan bäst av allt, förutom att magen är snäll och fin och inte ställer till med några besvär alls =)
Ja, kort var det ja… *S*
#7 tror inte han skulle kunna göra sig av med sina katter. Men tanken med att medicinen förvärrar saker och ting har slagit mig med, men det är hans kropp och han som väljer.
#8 Oj, ja jösses. Sockret har jagt faktiskt fått bukt med. (med lite hjälp av magi faktiskt :P) Från att käka kakor och godis Var eviga dag till att ha ätit något sött vid 3 tillfällen de senaste 3 veckorna, och då var det inte ens så gott som jag tyckte det var innan. :D
Men kolhydrater… isch… jag älskar potatis, och mums för öl. osv… men sen å andar sidan så tänkte jag likadant om kött för bara några år sedan. ;) Jag känner likadant för kolhydrater nu som jag gjorde för kött då. Kunde känna hur kroppen riktigt skriker och längtar efter de.
#8, blodtopp, men saknar du inte dom då? Kolhydraterna alltså? Det låter ju rent av gôr-äckligt på att äta pålägget utan mackan om man säger så? Eller är det att ni utan kolhydrater mera "står ut" med maten för att ni vill ha resultatet som ni får av kosten?
(Bara nyfiken, den diekten är inget för mej då jag redan är vegetarian /(halvvegan) och glutenallergiker, så det hade ju inte blivit nästan något kvar för mej att äta om jag tog bort kolhydraterna tyvärr… )

Det som var svårast för mig att hålla mig från och som jag saknat allra allra mest var ändå inte godis och fikabröd, det var smörgås. Jag var en rejäl mackoman. Men nu sen några veckor tillbaka har jag till och med kommit ifrån saknaden av smörgås. Saknar det inte alls, och det är så himla skönt!
Potatis och sånt har jag faktiskt inte saknat alls nångång. Vilket är skönt så man slipper alla nojjor =)
Hmm, låter ju konstigt, ett liv utan mackor… Vad tar du och äter istället för mackor då? (Sorry att jag kapar tråden…förlåt…;D )

#10 Haha! Såg ditt inlägg precis när jag svarat klart på Juvelas, men du får ju lite svar du med i #11.
Men näe, vaddå äckligt med bara pålägget? Gillar du inte ost eller skinka? Varför har du annars det på smörgåsen? ;o)
Nå, såg just att du inte äter kött. Äter du mejeriprodukter? Men äter man inga kolhydrater får man inte heller i sig något gluten. Kolhydrater innebär ju även mjöl då.
Det finns lakto-ovo-vegetarianer som äter så här. Låter vrickat, men kika in på Kolhydrater iFokus vetja! Det kan du också göra, Juvela, där inne finns hur mycket information som helst. Men ni får ju självklart fråga mig istället om ni hellre vill det =)
#11 oooh ja mackor! Jag är också en mackoman. Emellanåt får jag för mig att äta gröt till frukost istället, och det håller i några dagar och jag tycker det är riktigt gott. Men ett tu tre tuggar jag på en macka igen ^^
Härligt… borde kanske överväga det där en extra gång.

#12 HA igen då *S* Vi pratar visst om varandra. Och jo, det är väl kanske lite väl mycket ot nu då… Men men.
Jag äter kött, köttfärs, fläsk/skinka, kyckling, ägg, räkor, smör, bregott, creme fraiche, korv, ost, grädde, fisk, majonnäs, och när jag äter grönsaker äter jag mest bara tomat, gurka, paprika, sallad och lök. Egentligen hör paprika och lök till 'forbidden food' för de strikta, men det bryr jag mig inte om.
Låter det torftigt med det jag skrev att jag äter? TÄnk på att man kan variera sättet att tillaga maten på. Och då blir det inte varken tjatigt eller tråkigt.
313, så kan det gå…Nja, jag får nog läsa mer om detta, kika in på forumet du nämde, det här känns ju skitskumt…Tillhör du dom som dricker vispgrädde till frukost, hu? * ryser i hela kroppen vid blotta tanken…* det krävs nog en hel del mental omställning för något sådant! Imponerad över styrkan !D

Näe, ingen vispgrädde till frukost. Inte heller en tjock skiva smör som andra kan göra. Där går gränsen för mig. Det sistnämnda kan jag nästan säga att jag tycker är vidrigt att ens tänka på. Nog för att smör är gott, men inte SÅ gott… Grädde skulle jag nog kunna dricka om det krisade, men då tar jag hellre en trea mjölk som 'panikmat'. Eller köper ett paket med färdigskivad ost ;o)
Mental omställning? Jodu, det krävs ofta mer än man tror. Vissa har som sagt väldigt lätt för sig, men de allra flesta dras med omställningsbesvär.
Många med mig har också missbruks- och beroendeproblem som ställer till det än mer. Det är ett rent helsicke rent ut sagt, men klarar man av de första 3-7 veckorna så brukar det ge med sig om man inte är riktigt illa däran innan.

Pollenallergi är ju en allergi mot vissa proteiner. Olika kemikalier kan förvärra allergier och även utlösa allergier. Undvik olika kemikalier i form av kemisk/tekniska preparat och olika kemikalier imaten. Ev. samband med kolhydrater känns inte troligt men med kolhydraterna kanske det finns olika färgämnen, smakämnen eller konserveringsmedel. Tvättade kläder bör inte hängas utomhus vid pollenväder. Oftast är vindpollinerande växter som har de minsta och lättaste pollenkornen och som lättast kryper ner i kroppen via näsan eller munnen.
Många gånger kan måttlig användning utlösa allergier och riklig användning oftast ett sätt från att inte bli allergisk.

Sambandet med kolhydraterna har att göra med att om man slutar äta dem så minskar inflammationerna i kroppen. Och om man har en friskare kropp när man stöter på sånt man tidigare inte tålt, då orkar kroppen stå emot det.