De, Dem eller Dom
Så, nu blir gammdruiden språkpolis, inte för att vara elak men för att hjälpa dem som har problem med detta!
Ett av de vanligaste och mest irriterande språkfelen i det svenska språket är de, dem och dom, tre ord som ofta förväxlas. Dem orkar inte läsa längre, för dem får ont i ögonen. Ja, det gör ont att se sådana konstruktioner i annars välskrivna texter - närapå så ont att det talspråkliga dom är att föredra. Men vad är det då för skillnad mellan de, dem och dom? Och när ska man använda vad?
De är ett pronomen i tredje person plural, grundform.
De såg mig.
Talspråk: Dom såg mig (mej).
Det vill säga, de fungerar som subjekt i meningen; det är de som gör något i meningen, som agerar i meningen.
Dem är ett pronomen i tredje person plural, objektsform.
Jag såg dem.
Talspråk: Jag såg dom.
Det vill säga, dem fungerar som objekt i meningen; det är dem som utsätts för subjektets agerande, dem är passivt i meningen.
Alltså: Jag såg dem och de såg mig.
Inte: Jag såg dem och dem såg mig.
Inte: Jag såg de och de såg mig.
Möjligen (endast talspråk): Jag såg dom och dom såg mig.
Dom är alltså endast talspråk (även om en del använder det även i skrift), och kan användas istället för både de och dem. Är man osäker kan man alltså ta det säkra före det osäkra och använda (dock helst inte i skrift) det talspråkliga dom, visserligen på bekostnad av stil men åtminstone hyfsat grammatiskt korrekt. Men snälla,försök i alla fall inse att det är en skillnad mellan subjektet och objektet i en mening, och anpassa pronomina därefter.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Bra!! Ibland tror jag att folk bara slarvar, eller skriver "sms-språk". Men det finns många som faktiskt känner sig osäkra på om de ska använda de eller dem.
Mycket bra inlägg tycker jag!

Jag har tidigare blandat ihop det, men fick tips om att tänka på engelskans they och them. Tror det är just ordet "dom" som gjort att många blivit förvirrade och inte lärt sig från början.
Å gissa om det där lättar på en sten från mitt bröst. ;) Jag försöker att inte reagera men hur som helst så gör jag det. Det är så illa att jag nästan bara ser ordet "dem" om jag ser det skrivet fel i en text och det stör mej. Det kan tyckas som en petitess men.. ja ja.. Tack i alla fall. :)
Tackar!
Ja,visst det är en del att tänka på för att göra sig väl förstådd,
så tillika sin text lättläst.
De,dom och dem kan nog vara lätt att blanda ihop,så det var bra att vi fick detta belyst.
Det är också bra att använda sej av punkt, mellanslag osv.
Så att texten blir lättläst och överskådligt. ( Fick själv en mycket bra tillrätta visning på detta nyligen, vilket jag är tacksam över)
Bra! Kram//W
#2 Outrageous vilket bra tips att jämföra med they och them. Varför sitter engelskan inpräntad i skallen, men inte svenskan?

#5 för att det är något ni lärt er i efterhand enligt grammatikens alla konster medan svenskan är något som kommer från uppväxten, som något inlärt. Något som jag som icke-svensk blivit medveten om när jag undrat varför jag ofta har mycket bättre språkkunskaper i svenska än svenskarna själva hehehe…

#6 *S*
Sen finns det personer likt mig som aldrig lärt sig grammatiken riktigt och då blir det som det blir. Kan även tänka mig att personer med dyslexi kan ha problem, likaså invandrare.

#8 om du läser inledningen på mitt inlägg så ser du att detta är en hjälp…
Jag ÄR invandrare liksom Jodrena och kunde inte ett ord svenska när jag började skolan, men gav mig f*n på att jag skulle behärska språket!
Vad gäller dyslektiker så har de ju snarare problem med allmän stavning och faktiskt ofta inte alls med grammatiken.
Och har man problem med att skilja på DEM och DE så ett mycket enkelt sätt är att börja säga till exempel "DEM bananerna" så hör man rätt snabbt hur fel det låter.

#5 För att engelskan inte har ett ord för "dom", så då lär man sig de rätta orden från början. ;)
Hade vi inte haft ordet dom så tror jag inte att vi hade haft problem. Vi har ju liksom inte problem med vi och oss, för det finns inget ord som används för båda.
En teori jag har.

*skrattar* Ja detta träffade rätt hos mig. Detta med dem, de och dom är något som jag alltid har haft svårt för.
Innan jag slutade skolan så fick jag rådet att helt skippa dom, det skulle bli minst fel då.
Men ja.. nu har jag ju anledning att rätta det felet. ;)
Tror inte att det är något problem för mej. men numera skriver jag mej och dej istället för mig och dig, Hoppas att det inte är någon som hakar upp sig på detta. Jag gör det medvetet. Borde kanske ändra sig till sej också för att vara konsekvent, har inte tänkt på det förrän jag skrev det nu. *småflinar* Reagerar inte så mycket på hur andra skriver bara jag förstår.
Vandra i Ljus å Skönhet
#9 Det brukar alltid finnas knep så man kommer ihåg. När det gäller dyslektiker så kan det vara olika vad man har problem med. Och har man svårt med läsning resp stavning så kan man även ha problem att lära sig grammatiken rätt.
Jag har sett personer sluta skriva på forum tack vare språkpolisers pekpinnar. Först har de/dem/dom dragit ner på skrivandet för att sen totalt sluta skriva och det helt och hållet tack vare pekpinnarna.
Det här är ju ett forum och inte klassrum där det ska skrivas uppsats som ska betygsättas.
Så alla språkpoliser kan ju ställa sig en fråga. Vad är viktigast? Att det är korrekt svenska eller innehållet i inläggen?

#13 Väl talat.

" inte för att vara elak men för att hjälpa dem som har problem med detta!"

Japp! Kul inlägg. Fick lära mig på en kurs att det är OK att skriva dom, mej och dej. Men det ser konstigt ut, eller hur.
Jag irriterar mig på att det skrivs, t.o.m. i böcker, pappren! Det heter papperen!
Och de som säger t.ex. egengkligen när de ska säga egentligen.
Usch, vilken språkpolis jag är 

# 15: Är man dyslektiker, så räcker inte din "hjälp" till om när de, dem ,dom ska användas. När en dyslektiker använder dessa ord fel, så är det frågan om helt andra saker än slarv, det kan vara så att man helt enkelt inte uppfattar ( örat "hör" inte) när vilket av dom där orden egentligen ska användas! // Mor till en dyslektiker
Ps. Jag bävar för den dagen min son kommer att stöta på någon sådan som du på något forum, och därmed inte våga vara med längre. Det fodras nämligen mod att våga skriva fast man vet att man skriver fel, men man vet inte VAD som man skriver fel! Ds.

kan vi inte vårda de gamla värderingarna öppet i dagens samhälle, kan vi åtminstone vårda vårt språk…det kostar inget, gör inte ont och bidrar till att våra barn kan mer än öööh, asså, baaa och liksom typ….

#17Det är inget skamligt i att sprida gott språkbruk eller försöka ta till sig det. En dyslektiker behöver inte ta åt sig. Det är faktist bara pettigt att hålla på så här.

citat" Ps. Jag bävar för den dagen min son kommer att stöta på någon sådan som du" slut citat
det hade kanske hjälpt honom till ett gott språk trots problem med felstavning….att inte kunna skilja på de och dem är inte ett dyslektiskt problem.
Nu måste jag ge mig in i detta….. Har läst vad alla skrivit och kan hålla med "båda" sidor, MEN…. jag håller till fullo med BD i det han skriver.
För den som är dyslektiker behöver INTE känna sig påhoppad, utan det är alla vi andra som slarvar med vårt språkbruk.
Till mommo vill jag bara säga: Hoppas du är en så god mor att du kan förklara för din son att det är INTE hans handikapp som "språkpolisen" Branduir hackar på, utan det är de andra som slarvar med skrivandet som han förklarat skillnaden mellan de, dem och dom för:
Jag kan också bli mäkta irriterad när jag läser texter som det är mycket fel i. Dock kan en hel del skyllas på alla sk. förträffliga stavningskontroller i våra datorer som ställer till en hel del trassel. För att nu inte säga alla avstavningsprogram som avstavar orden precis som dom vill.
Det räcker med att läsa en dagstidning idag så hittar man utan att behöva leta åtskilliga fel.
Därför tycker jag inte det är fel att någon, i detta fallet BD tar på sig rollen som språkpolis och talar om vad som är rätt och fel.
Jag tar tacksamt emot, vet om att jag inte skriver korrekt alla gånger jag heller. Dock tycker jag att det är mera en påminnelse som den svenska grammatiken och språket och INTE en pekpinne.
Jag tror att de flesta faktiskt läser detta och säger : "Jaså, jaha, är det så det ska vara. Då ska jag försöka tänka på det."
Istället för: "Usch nu hackar han på MIG… nu vågar jag inte skriva längre."
De fallen tror jag i min enfald är ganska få här inne.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

# 20: Att inte kunna skilja på de, dem, dom ÄR ett dyslektiskt problem, som dessutom väldigt många dyslektiker måste kämpa med.
Pekpinnar från språkpoliser på forum hjälper inga dyslektiker med rättstavningen och att uttrycka sig rätt!
"23 NEJ!!! Men kanske alla andra.
Observar att denna tråden INTE vänder sig till dyslektiker eller andra med språkhandikapp annat än vi vanliga dödliga som slarvar med vårt språk!!!

Varför ta åt sig personligen? Skilj på sak och person för bövelen!!! Det har ingenting med att vissa inte får skriva på forum för att de inte skriver 'rent'. Det har ingenting med det att göra. Det är enbart en upplysning.
*suckar*
#24 Tack….. en vettig människa till :)
En som förstår det skrivna språket :D

Nej nu låser jag den här tråden!!! (Gissa varför)