Druidkursen, hur går det?
Hej alla !
Tänkte fråga er som går "Distanskursen med druidförtecken" som annonserades här på sajten hur det går och hur kursen är?
Ni skulle få 2 kursbrev per månad och ni har hållt på ett par månader nu så borde ni väl redan trängt in djupt i den vägens mysterier? Är det intressant, lär ni er mycket, är den prisvärd?
Själv hade jag då inte möjlighet att kunna gå den, men skulle väldigt gärna vilja höra om ni skulle rekommendera den osv?
Är oerhört intresserad av att höra om druidiska vägar till utbildning i Sverige, men hittar ingen info alls om det någonstans, kanske finns det knappt?
Nja, tyvärr kan jag kan inte svara på hur kursen är, för vi har bara fått 2 kursbrev ännu, ett i örtlära samt en uppsats om förhistorisk religion, väldigt intressanta dock. Så det där med 2 kursbrev i månaden var nog ett alldeles för optimistiskt tempo utlovat. Förhoppningsvis kommer den att arta sej längre fram…

lotta2
Varför skriver du inte till BD och ger dina åsikter istället?
SEV 
SEV, att svara på en i forumet ställd fråga kan väl inte anses på något sätt vara negativt mot BD eller mot kursen?
På samma sätt som völvakursen fått förfrågningar om kursen varit bra eller inte offentligt i forumet, kan ju även lillstrumpan som frågar om denna kurs få svar publikt, eller gäller det bara för vissa personer? Allt som skrevs om den andra kursen var ju inte heller bra. Att jag skrev att inte kursbreven var utskickade i så pass snabbt tempo som lillstrumpan trodde dom skulle komma är väl inte så mycket kritik som du tror? Att BD varit sjuk och återhämtar sej efter operationen antar jag är anledningen till det,och därför har jag tålamod och förståelse för det. Därför skrev jag som du ser i mitt inlägg ovan att jag inte kan svara hur kursen är; med det är betydelsen att materialet ännu är för litet för att utvärdera hela kursen ännu.
Jag har den största förhoppning om att kursen kommer att bli bra som du ser av min sista mening i inlägget ovan,( om jag också skrivit till BD privat,), dock kanske jag kan formulera mej annorlunda om det var den sista meningen som du reagerade emot? Jag ändrar till : Min förhoppning är att kursen kommer att uppfylla allt jag hoppades om när jag läste om dess kursplan.
/Allt gott Lotta

Vem har sagt eller påstått att jag reagerade emot någonting? Jag gav dig bara ett tips, och en möjlighet att göra ett större utlägg.
Bra att du har förståelse för att teknikens under ibland hackar sig fram, och att en fysisk operation kan ta musten ur folk. Å jag är fullt övertygad om att kursgivaren kommer att ge valuta för pengarna till kursdeltagarna.
SEV 
SEV, tja eftersom du skrev att jag skulle skriva till BD och lämna mina åsikter ISTÄLLET så kan man ju lätt missförstå dej att jag inte skulle skriva något här… men ditt istället kanske åsyftade något annat ? (sedan är det ju lättare att ha förståelse för saker man är informerad om, men det är ju en annan sak…)
Nu tycker jag vi har rett ut detta nog, om du går kursen själv och känner dej redo att lämna svar på #0 så ger det nog mer än detta…

På det stora hela går det bra med kursen, tyvärr försenades det ju lite pga min sjukhusvistelse och återhämtningen….första delen av tredje kursbrevet sändes ut innan midsommar och andra delen kommer när jag fått in svaren från alla….
easy as that…vi följer planen, om än med fjorton dagars försening av ovan nämnda anledning….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Hmm, jag har bara fått två kursbrev?BD,dissar du mej fniss, fniss?
Vilken tur att du ställde frågan,Lillstrumpan!
Då passar det ju kanske bättre om jag ställer samma fråga om kursen lite längre fram då ni hunnit mer lite mer. Det kanske dessutom kommer en ny kurs till lite senare?
Är det någon som har någon information om druidismen? Finns det något sorts samlat sällskap eller någon info ? Nån som vet nåt? För ärligt talat vet jag inte mycket om dom alls, förutom det man läst om i fiktionbäcker och det är väl inte mycket sant det heller? :=)

Jo visst finns det sällskap här i sverige. Svenska Melinordern Bla.
#8 Här hittade jag en lista på druidorganisationer (eller vad de kallas) genom att använda www.google.com - en rätt ok sökmotor ;)
#9 Eller Svenska Misraimförbundet som de heter nuförtiden.
Mvh, T

#10 Denna lista är ju lite lustig…till allra största del Neopaganska grupper i USA….men visst flera är riktigt bra…
I Sverige finns tre ordnar samt ett antal avlägg från både ADF i USA och från brittiska OBOD, (Order of Bards Ovates and Druids ) som dessutom driver en mycket bra utbildning och sedan finns även en hel del representanter för NOD (New Order of Druids) från Belgien/ Holland.
Ytterligare kan nämnas ett antal Solitära Druider utan ordenstillhörighet.
De Svenska Ordnarna är:
Förenade Gamla Druid Orden (FGDO) som till stor del härstammar från Tyskland och etablerades i Sverige 1905
Rötterna där finns dock hos AOD (Ancient Order of Druids) vilka grundades i England på sent 1700tal. En Orden där inte andligheten är det viktigaste ca 5000 medlemmar
En liten orden i Helsingborg med ca 50 medlemmar, Utbrytare från FGDO på 50 talet…Mer andlig än sitt ursprung!
Och så finns Druid Orden Scandiae (D.O.S.) bildades i Malmö och Köpenhamn 1856, och levde ett stillsamt men frodigt liv fram till 1930 då den var på väg att dö ut, nya krafter togs och idag kan vi räkna 1436 medlemmar i alla Skandinaviska länder, (varav 14 i Storbrittannien, 4 i USA, 2 i HongKong och 1 i Sydafrika)
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

En snabb fråga bara. BD kommer det bli fler druidkurser?
Sebastian.