Tjoho!!!!
Vilken glädje det är idag!!!!
Äntligen kom mitt efterlängtade paket…. med trumman som jag köpt. (Inte Trumman utan en trumma, haha)
Har väntat och väntat, så idag kom den hem till mig.
Så nu blir det till att lära känna varandra. *L*
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Grattulerar till din stora glädje!!:)
MVH Isnornin

Va gott må den vara me dig i dagen/BBHias

Väl gott, hoppas ljudet klär din själ väl.
//M
Grattis…jättespännande för dej. BB/B
Oh la la! BILD BILD BILD! Helst på trummans sanna framsida - baksidan!
Är det en Kluvetrumma?
Mvh, T

Snygg! du får göra ett ljudklipp oxå!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Tack! Tycker den är snygg själv :D
Ljudklipp vet jag inte om jag fixar…. får väl försöka :( :)
#3 Det hoppas jag med…. det känns i hela mitt inre när den ljuder :)
Vi ska nock komma överens om vi bara lär känna varandra :D
Får den bara plats i bilen så kommer den med på träffen….
#11 VAFALLS!? "Får den bara plats i bilen" - vart FAN ligger dina prioriteringar människa!?! :D
Den ska med. Basta! Får den int plats så slänger du ut mat, sovsäck, tält, barn etc först - då fåren plats!
Mvh, ;)
Snacka med BD… det är med honom jag ska åka :D Så det blir till att slåss om utrymmet haha.
LOL! Ja men du, jag tror nog broder BD alltid har plats för en trumma. vettu.
Mvh, T
Den var riktigt fin Anco! Grattis kram//W

Mmm vilken fin trumma! Förstår att du är glad! :D
Det fanns ju både dragkrok och takbox …trumman i bilen kastrullerna på taket.
Anco, du vet väl vilka som är avbildade på trumman?
Nej…. speak to me brother!!!
Vet att trumman heter GOAVDDIS.
#18 Jo, han har döpt trumman lite fel för han visste nog int bättre ;)
Han har döpt trumman till det samiska namnet för SKÅLtrumma, men det du har är en RAMtrumma, som heter gievre. Det var sydsamerna som använde ramtrummor. Nordsamerna använde skåltrummor.
Symbolerna är samiska gudar.
De är härmade/inspirerade från trad. nåjdtrummor, men placerade helt på eget bevåg. Trad. står de placerade i mitten på Solens strålar, eller högst upp i Saivo-delen av trumman. Saivo är himelriket, lyckoriket. "Där är gott att vara" -Ernst Manker, Nåjdkonst
De är, vad jag kan se:
Kl. 22 - Jaktens gud, Liejbbeålmáj, almannen, rådare över skogens vilda djur. Till honom offrade man för att få jaktlycka.
Kl. 14 - Bieggaolmmái, vindarnas gud. Han håller två skovlar i händerna med vilka han kan frammana kraftiga stormar.
Kl. 18 - är såklart nåjden, shamanen, med sin trumma.
Kl. 20 - Thoragalles, åskans gud - samernas egen Tor. Ovanför honom har man ritat in en variant på ett "trollkors".
Kl. 00 - Känner igen men kan inte placera.
Det böjda strecket med småstreck igenom har jag aldrig sett på en samisk trumma (vad jag kan minnas).
Den ovanför Bieggaolmmái är, tror jag, en boning av ngt slag. kanske ett förråd för mat, eller en offerplats. Kan int minnas och inte hitta den på nätet heller just nu.
www.utexas.edu/courses/sami/images/drum-face-eg.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />
I HAVE SPOKEN! :D
Mvh, T
Tack, du är som alltid en källa till glädje och upplysning. Det var något sånt jag trodde…. nu vet jag. Än en gång tack !!!

Prickarna ska enligt en gammal lapp jag hittat (en skriven sådan inte same). Står för djurets eller människans farlighet, vet inte om prickarna du hade betyder nått sånt kanske. Den klockan 00 är Leibolmai, Jaktguden. Han kan oxå symboliseras med enbart ett träd.
Sebastian