Vad ska ni göra i Midsommar?
Själv ska jag nog inviga mina 6- uddiga pentagram, välkommna älvorna, baka bröd att offra, och ha kul!
Pentagram ska ju normalt sätt ha 5 uddar/spetsar, men jag tyckte det saknades en spets för elementet LIV. Ja det finns ju "spetsar" för Jord Vatten Luft Eld och Anden, då måste det ju finnas en för liv också, ellerhur?
Ha en bra Missommar!

Blir det inte en Davidsstjärna då?? Den Judiska symbolen. Undarar//Wynja
Dessutom är inte "liv" ett element… men visst… visst kör på, allt ryms i Gott & Blandat-påsen.
Jag kommer fira långt ut i skogen i ett torp med min far, fru och 2 barn. Det lär bli traditionsenlig mat, resande av stor, lövklädd fallos rätt ner i Moderjordens sköte och Små Grodorna, snaps till sillen, runläggning för framtiden för varje familjemedlem (ny trad jag kom på nu att jag skulle göra!) och lite annat smått och gott.
Sen, senare på kvällen tar jag med farfarstrumman och torkad flugsvamp som legat sen förra midsommar, upp i skogen, till min kraftplats för att samtala och inleda nästårs pakter. Kanske får jag också uppgifter! Vad som sedan händer där vet jag inte - det får makterna bestämma.
Mvh, T

Jag skall fira Litha me nära och kära ute vi mitt landställe nära skog och hav.Vi kommer att äta gott samt dricka gott och div olika mindre familje ritualler Vi 13tiden så kommer en lövad vagn för de små som plockas upp till Majstångens dans och gemenskap/sedan åter äta lite gott och lämmna gåvor till moder jord och små väsen och må oss få en skördefull höst.Framåt kvällen och nattens månsken så skall olika magiska verk ställas iordning …../BB Hias
Jag och min man ska på det årliga midsommarfirandet som musiker från Göteborg har uppe i Bohuslän.
Det kommer bli livat värre med livemusik och dans som det bara kan bli med musiker som träffar varandra.
Mycket god mat och dryc kommer det vara oxå.
Ni alla får ha en underbar midsommar och det ska jag ha själv oxå.
Kram o BB
Jag firar mindsommar med min familj och det kommer vara det speciella firandet med dans , mat och mys :)
Och Litha den 21.a då sommarsolstådet står :) firar jag med mina vänner som står mig nära :)

Mäh #2! Måste man äta flugsvamp och andra konstiga svampar för att vara shaman? Är så trött på att höra om shamaner och häxor som måste ta till droger för att utföra sina ritualer.
#6 Skymning * ler * inte behöver man ta några droger eller käka svamp inte :)
hehe VARFÖR SKULLE MAN !!???!
Trumman menar nog bara att det ska "offras" till dem som visar han vägen för det nya som ska komma :)
* tror jag ialf *
Man brukar ju offra olika "saker " till sina vägledare , gudar mm för att tacka dem för att dem visat den väg som finns för just sig själv osv :) han ska ju ut i skogen och trumma för att få en bättre väg visad för sig mm . Om jag nu uppfattat allt rätt ;)
Jag ska ju med fira Litha osv , då ger jag mina vägvisare , gudar offergåvor av ( blommor , örter , mat ect )
#6 Nej det måste man självklart inte. Vilken dum fråga.
#7 Precis som du säger, som offer-rökelse faktiskt. Alla vet att flugsvamp skall förtäras färsk för att ge bra effekt som plantlärtare - mwhuhahaha ;)
Mvh, T

Ja, såklart
. Förlåt mig för mitt "påhopp" trumman! Blev bara så upprörd för jag har hört att det förekommer.
Glad midsommar alla!

Jag ska med min sambo till hans familj i småland över hela helgen. På själva midsommar kommer vi fira traditionellt med vänner. :)
#9 Du behöver inte be om förlåtelse, men du skulle tjäna på att läsa på ;)
Jag vet ju varför du blir upprörd; du tror att det är drogerna som är av ondo. Punkt. Du tror det handlar om missbruk och att det är farligt.
Bruket av enteogener (heliga plantlärare - de tre stora: peyote, ayahuasca, psilocybin) ligger så långt från drogmissbruk du kan komma. Man måste minnas att plantan är en ANDE, en stark, urande som genom att man intar den öppnar upp sig och tillåter kommunikation - en kommunikation som vida överskrider den du kan få bara genom att resa (med trumma eller annat) till den.
Enteogenerna är ngt som många andliga grupper använt genom årtusendena, och eftersom shamanismen är alla andliga riktningarns grundmylla, är självklart de shamanska traditionerna överrepresenterade i litteraturen då det gäller bruk av plantlärare.
Man måste minnas att det handlar om ett heligt bruk, och inte ett missbruk.
Mycket kan sägas om detta, för det är, tycker jag, ett extremt viktigt och intressant ämne. Men detta är en midsommartråd, i vars tradition vi hittar helt andra droger .- faktiskt två av de absolut farligaste vi har i världen: alkohol och tobak.
Mvh, T
Ja du. Vi funderar på att åka ut i vår natur med husvagnen och bara mysa med varandra och naturen.
Vi tycker inte om att fira typiskt svenskt utan vi firar med att njuta av varandra och det som är naturligt.
Vi firar lite på eget vis så att säga.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Jag kan ärligt säga att jag inte har den blekaste aning om vad jag ska göra på midsommar. Det är lika varenda år, tänker inte på det öht så bara PANG, så är det dags att dansa smågrodorna och dricka snaps. Nu i år är det nog nytt rekord på planeringen, för vi har faktiskt funderat ända sen i fredags på vad vi ska göra. Vi dansar dit dansen för oss helt enkelt.
Mvh Sebastian
Jag ska ut på en gård utan för Bjärred som ligger en liten bit utanför Malmö och ha de mysigt med några få vänner. Ser Verkligen fram emot att få lämna staden för en stund.
Sen får vi se vad det blir för nåt på Litha, har inte bestämt mig riktigt ännu var och hur jag ska göra.

Sommarsolståndet kommer för mig att vara en på flera sätt avgörande händelse detta år… Firas skall det med allt som hör till. Jag/vi skall sammanstråla med våra vänner på ön och vi har inbjudits att fira med dem.
Sedan skall asparna få sig ytterligare ett besök av mig och min syster. De fnissade lite senast, men denna gången kommer de nog att känna igen oss och välkomna oss annorlunda. De var trots allt ganska trevliga.
Å min sida kommer detta sommarsolstånd innebära att jag möter denna hösten med lite nyare klarare synsätt. Å andras sida kommer den att visa till att ett nytt liv skall komma med denna hösten.
Fira i frid, alla de mina och nära… även de kära skall få ha en fin dag.

Jag ska fira min dottersons 1-årsdag, dan efter, så man blir väl full morfar dan innan på nån camping i Jämtland nån stans.
För nog fasiken ska det ner en sill å nån nubbe eller två innanför den här västen. ha ha ha
SEV 

#11 Jag kunde inte ha sagt detta bättre själv. 

Firar långt inne i skogen tillsammans med min "syster".
Vi äter lite midsommarmat. Sen går vi ut i skogen tillsammans med hennes underbara hundar o lyssnar på tystnaden.
Marsvin 4-ever
.
Midsommaren tillbringar jag i min ensamhet med djuren. Käkar sill o potatis och jordgubbar och kör förmodligen ut till torpet och filosoferar. Blir nog hur bra som helst…*L

ja hm… jag jobbar på midsommarafton
har ingenting planerat för helgen förutom att gratta mamma på födelsedagen. Kommer förmodligen att rymma tll stockholm alt. betala för att min panka bästa väninna ska kunna komma hit. Isåfall blir det systemabsinthe, skogspromenad mitt i natten med offer och sång, picnic på anundshög vid sol, bra musik och hångel i buskarna. Eller ja iallafall ngt av det hela 

Jag ska i goda vänners lag äta god mat, intaga åtminstone en av de farligaste drogerna i världen och ha det mys :)

Älska på en äng. Bygga fruktbarhetsstång. Vandra till vattenkällan.

kan bara säga….underbart!
#23 Säger bara -Fästingar..mygg&knott….en KARL…UNDERBART!! 
Nu är det bestämt hur vår midsommarafton kommer att bli! En vän med eget litet sportplan kommer förbi flygande och hälsar på. Så det blir till att upp o flyga på midsommarafton, målet är bestämt till Bornholm. Så nu hoppas jag att vädret står oss bi.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Midsommarafton ska jag fira i Moskojärvi med kusiner och släkt på mors sida, midsommarsolståndet firar jag mer på andlig nivå.
Vandra i Ljus å Skönhet

Själv ska jag jobba eftermiddag, både fredag och lördag. På söndag jobbar jag 6-18, så jag vet vad jag ska göra.. Helst hade jag velat vara på en äng lördagnatt men det kan bli lite svårt så jag satsar på tidig gryning och förmiddag istället. Hur det än må bli så kommer det bli helt magiskt vilket som - jag är ju i naturen. :)
Hej igen förresten! Ändra ae i mitt namn till in så kanske det ger vissa en ledtråd. :)
#28 Välkommen tillbaka kära syster.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#28 Ding dong the witch is back, the witch is back, who's back? THE WITCH! :D

Wich Witch had a hunch back at what house?
All I know for certain is that the knowledge is mine, and so is the mine. In the mine we find our well, and how well is not that, that in the well, life it dwells.
Fira i vänners lag och summersolstice så ska vi sjösätta ett vikingaskepp så hon blir sjöduglig inom en snar framtid. sen blir det kanske lite skön segling senare i sommar.
#31 !!! :D

Vi är bjudna på två fester, men jag tror vi hoppar över båda två. Det blir nog att löva farstukvisten, öppna nån sillburk och koka lite potatis. På sin höjd.
skööönt
D blir fest hos familjen. tjocka släkten. det e ett väldigt ståhej varenda år. I lööööv It! D e sill o potatis, smörgåstårta och nubbe. Töntigt grodhoppande och jag som vill kräkas efter någon snurrlek (ni vet sätta pannan mot en pinne och snurra fem varv sen ska man springa i mål.. ) Förra året trillade jag i ett dike. *asg* Hm. kanske hoppar över just den leken. Fast hoppa säck och springa me sked med ägg i munnen - lätt! Undan kids, charlotte krossar motståndet!
Lotterigrejs. D e sjukt, jag vinner alltid på lotterier, litet, stort.
Och så lite vin.. o lite cider.. tvinga min iranska pojkvän äta sill och sjunga heeeelan gåååårr..
Sedan går jag o brorsan o mitt bihang (sambon) som av någon anledning inte vill bli lämnad ensam med min druckna släkt. haha!
ut i trädgården och diskuterar nya rabbater, dikesgrävning, dammbyggen och till slut glider vi in på datorer som vanligt och i vanlig ny tradition sen ett par år tillbaka sitter jag halvfull framför lillebrors dator och spelar dataspel - wow eller något liknande.
Om det e varmt hinns d me bad oxå.
Dagen efter. Ja d e ju dagen efter. Kaffe. Och möjligtvis somnar jag i solen och blir röd i halva fejset som sticker upp i solen.

Jag tänkte vara med familj och eventuellt invänta brorsbarn.. väldigt lungt, vad jag vet..

jag ska vara själv hela midsommar, inte en jävla människa har på något sätt hört av sig eller bjudit in mig när dom pratar med mig. Just nu kunde jag inte vara mer bitter…hela männskligheten kan dra åt fanders… Trots konkreta frågor så nej…schysta vänner man har..
#38 Verkar inte vara så mycket till vänner det där nej… :(
alla verkar ha så mycket inplanerat… Får ju lite ångest här=)
Jag ska vara hemma hos mamma, hela tjocka släkten kommer… Hm sen ska jag (tydligen) inte göra ngt mer!
Kram på er alla o ha en underbar midsommar=)
Japp nu har vi nog bestämt oss vad vi ska göra.
Vi ska försöka få med lillsyster och åka till västervik i husvagnen och bara njuta av vädret som vi hoppas är fint. hehe
Ta en promenad på stan kanske.
Kanske t o m ta ett dopp?
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ja, det verkar i sanning inte muntert det där :(

Ja, det verkar i sanning inte muntert det där :(

Klart ingen bjuder dig om du ska ha den attityden. Det kan ju åxå vara så att man får komma med egna förslag, men en person med attityden att andra ska erbjuda hela tiden, å sen då dom inte gör det blir status din reaktion, skulle nog inte jag heller bjuda över.
Jag hoppas du får en trevlig midsommar trots allt.
SEV 

Det blir sill med tillbehör på min förhoppningsvis soliga balkong, tillsammans med exet. Eventuellt middag hos yngsta dottern och hennes familj. Stången och lekarna hoppar jag över.

Vi (min familj) brukar ha picknick i Boulognerskogen här i Gävle varje midsommar, se på när folkdanslaget reser midsommarstången och mumsa på jordgubbar. :)
Sill och potatis hör till tycker jag, så det får bli en god måltid lite senare på dagen, tillsammans med dotra och make.
På kvällen sitter jag helst omslingrad med älsklingen och ser film eller pratar. :)
Ingen aning! Men jag har iallafall bakat min älsklings-kaka, så jag får väl äta upp den…

Jag skall göra en utiseta.Ute-sittning.Det är meganatten för sånt.Inga sill å potäter här inte.Fasta gäller!Sprickan mellan världarna är vidast nu och man behöver inte sitta så länge för att ta sig igenom skymmning och gryning.

44# tycker det var oschyst av dig att säga då du inte har en aning vad jag planerat och pratat om med mina vänner… Det är lätt att dömma utan att veta vad man pratar om tydligen. Men du har inte gått i mina skor och vet antagligen inte hela historien…

Imorgon åker jag ut till landet hem till min barndomsvän. Hon och hennes lilla familj ska ge sonen sitt livs första midsommar i en svensktraditionell anda med potatis, gräddfil och sill, midsommarstång på granngården över en liten grusväg, och vi är en del gäster som blivit bjudna, varav jag inte känner någon. Så ohedniskt och helt svenskt kommer det bli, men med hedniska ögon ser jag ju på all symbolik ändå. På Midsommardagen, som är den egentliga dagen för firandet i tvemening (nytt ord? hehe) kommer jag nog att blicka ganska mycket inåt, lyssna och känna på förändringarna i jorden, berättelserna som sommarsolståndet kommer med. Jag behöver inhämta krafter från den längsta av årets dagars ljus, för att orka med hösten. Jag är inte kry och det kommer bli en svår höst om jag inte gör detta. Och det kom jag på i skrivande stund, så nu har jag plötsligt mycket att fundera över.
vänner, vin, knyt och knott

Ja det blev ett firande i år också:D Ska få besök av min sambos syster med barn och vi ska äta midsommarmat och mysa. ska klämma in en lite skogstur där på kvällen också. Från inga planer till fullspäckat på mindre än ett dygn. Som vanligt… klistrade in en bild på vad midsommar är för mig.
Glad midsommar på er. Mvh Sebastian
Nå….. blev det som ni trodde/hade planerat??
Mvh, T

Nepp. Det vart mkt bättre!

HOST….. Host….. snörvel………Prosit….ja ..men det var kallt,vått .smådjur och stoora djur.Men jag fick min upplevelse