Maskrossirap
Använd endast blomdelen, inget grönt från maskrosen
Lägg i en gryta..täck maskrosens gula delar med vatten,
Koka upp, låt koka 10-20 minuter, sila, upprepa vid behov,
Väg vätskan, sätt till samma mängd socker, och koka det hela i några timmar under omrörning, tills du har en sirapslik konsistens.
Verkar lite tidskrävande!
Funkar det inte att göra som med granskott???
Kram!..BB

Tack det ska jag testa!!:)
Kram BB
MVH Isnornin

Det står att sirapen får en smak av vanilj!
God på pannkakor och plättar, och i te
Låter lovande :))
Låter ju jättegott, men det där med några timmars kokning m omrörning fixar jag nog inte om man ska röra hela tiden? Eller kan man bara röra då och då tro?
Men det vore ju väldigt trevligt att få lite nytta av maskrosorna också, så ett försök får jag nog göra iaf.
Tack för tipset!!

Åkern är full av maskrosor här ute nu!! Det låter jättegott:)
MVH Isnornin

Jag tror inte det går att göra som med granskotten. maskrosorna verkar nämligen ha en ganska god förmåga att mögla och ruttna om de står för länge har jag märkt ;)
(och det vet jag att jag inte är ensam om då vi var ett gäng blivande völvor som fick samma problem hehe. Då var det i samband med vatten men kan tro att det är samma sak i sirapen kanske.)

Man kan säkert röra om då och då… Det måste ju ska kokas på låg värme så risken att det bränner fast är nog ganska liten.
Låter gott! :-)
Pyton, jag var för sent ute ,allt verkar ju ha blommat över. Får väl hoppas på dom i gräsmattan, dom kommer ju löpande under året iaf..

Iram!.. det stämmer!
jag har dock inte gjort något försök än. men har gjort annat som ska koka på detta viset..

#8 vad har du gjort då??
MVH Isnornin

Det där kanske jag provar på.. : DJag såg att dte var fullt av maskrosor på gården härnu och körde igång att plocka.. innan de klipps. Men så kom vi på att daggkåpan frodas och vi vill inte heller missa den..
Skördar idag alltså. :D

Marmelad! Koker jag på detta viset med :))
Låter kanongott ;-)
Kram o BB

nu puttrar maskrosvatten o socker på spisen;)
MVH Isnornin
mmmmm.
;-)
Kram o BB

varför kristaliserar det sig i flaskan, har jag gjort något fel?
MVH Isnornin
Det kan kristallisera sig om man rör för mycket i sirapen under kokningen.

Är den helt paj sen då eller? går det kanske att rädda?
Hummm undrar vad mer man kan göra sådan sirap med?
Någon som har fler förslag på växt/ört/frukt o dyl?
johannesört? Funkar det tro?
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Kransborre är ju en välkänd ört som lindrar effektivt när man är förkyld. Den är vansinnit bitter men man kan ju blanda den med någon mynta eller spansk körvel som förtar en del av den beska smaken. Man får prova sig fram vad som smakmässigt är bäst.
Skulle den kristallisera så koka den lite längre till dess den håller för ett bräckprov. Då kan man hälla upp den, i ett tunt skikt, på en bakplåt, låta den svalna, bryta den i bitar och vips har man lindrande "örtkarameller". det var faktiskt så man vanligast behandlade kransborren.
Timjansirap är det bästa att ge barn.
Läkemalva, salvia och citronmeliss är också bra att koka sirap på.