Midsommar/Litha
Hej allesammans!
Skriver en tråd idag till er alla, då man inte har så mycket tid att spendera här på HIF när vädret och annat kallar..
Men ni finns i mina tankar!
Vill önska alla en härlig och givande Midsommar/Litha
Själv ska jag och min dotter till mina föräldrar idag!
Mina grabbar firar med sin pappa.. (saknar dom)
Det blir sill, potatis och nubbe, jordgubbar och grillning..
Brightest of Blessings to all of you!!

Önskar detsamma!
Och glöm inte att rulla er i nakna i gräset inatt. Midsommarnattens dagg är mycket välgörande och håller er friska resten av året!
Kram Iram
Önskar även man detsamma.
Kram BB och allt annat ;-)
Ioma
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Önskar dig #0 kära syster en underbar dag.
En underbar dag till alla er andra här också!!!
Kram BB :)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Hoppas alla får en underbar midsommar/ Litha!!!
MVH Isnornin

Ha en underbar magisk midsommar alla!
Trevlig midsommar allihop! BB/B

Trevlig helg på er alla!

Önskar er alla en glad Litha jag med eftersom jag snart försvinner från den virtuella världen ;)
#1 uhh, skulle det göra en pollenallergiker frisk? wähh, jag tror jag låter bli annars kommer jag nog att dö ;)

Tihi! Jag mailade just till P4 Extra för att göra ett förtydligande. De hade med en kvinna på telefon som skulle svara på varför man firar midsommar, och människan svarade att det är en kristen högtid där man firar Johannes Döpare….
Men som den häxa jag är (*S*) så kunde jag ju inte låta bli att maila in en rättelse om detta, där jag beskrev att det från början är en hednisk högtid där man firar sommarsolståndet. Och så tog jag med det om julen och påsken också…. Nu får vi se om han tar upp det i radion eller ej. Programmet slutar 15 i alla fall.
Ha en underbar Litha alla!
Jag har plockat mig en bukett blommor och en hög rölleka som nu ligger i en burk med olja =)

…han sa inget om det i radion… Synd

En vacker & Magisk Midsommar / Litha till er alla
Trevlig midsommar önskar jag er alla! 

#11 det var synd att de inte tog upp det.
Kul att du sa det där om Johannes Döpare ändå, jag undrade just igår varför man firar midsommar ur ohednisk synvinkel. Sen undrar jag vad det är som bestämmer när midsommaren infaller? Är det alltid samma datum eller hur kommer det sig att den inte alltid är just som i år, vid sommarsolståndet?

Klippit från Wiki ;o) -
"Midsommardagen, som är allmän flaggdag, infaller i Sverige sedan 1953 alltid en lördag 20 juni–26 juni. Tidigare inföll midsommardagen alltid den 24 juni, på Johannes döparens dag. Före 1925 kallades midsommardagen bara för Johannes döparen dag."
Och eftersom midsommardagen kräver en afton innan, så blir det midsommarafton fredagen innan. Och sommarsolståndet ligger alltid runt den 21 juni +/- 1 dag.

Tillägg: "Den kristna kyrkan knöt på 300-talet tidpunkten för midsommarfesten till den helige Johannes döparens dag den 24 juni (Johannes föddes enligt Lukasevangeliet sex månader före Jesus och firas därför sex månader innan jul)."
För att förtydliga varför det just är Johannes Döpare de firar.

bra blodtopp :) då vet man litet mer igen, nästa år vet jag vad jag ska svara om någon ställer om min egen fråga ;)

som vanligt, så tog de dom gamla hedniska högtiderna och gjorde om dem till egna. och det funkar ju bra.
fast själv tycker jag det känns mycket trevligare med sommarsolstånd än johannes döpare.
och föressten. hur är det tänkt att man ska uttala litha. har lite svårt för dom där namnen. som beltane, samhain och litha och alla. sällan dom uttalas som dom stavas verkar det som… jäkla engelska. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan