Bästa sättet att lära
Hej Allesamman;
Anledningen till denna tråden är en fundering. Hur lär man sig bäst??
Jag har sedan nyligen varit intresserad av magi och ockulta ting, och mitt nyfikna och öppna medvetande vill lära sig så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Men det visar sig att det inte var riktigt så lätt som jag trodde…
Visst, man kan sitta framför google i timmar och söka på wicca och terrakinesi, och få tusentals informativa sidor, men till slut får man (eller i alla fall jag) hjärnflimmer och orkar inte fokusera längre.
Massvis med böcker har jag, om allt från elementmagi till woodo och shamanism. Jätteintressant läsning, men är det värt något att sitta och läsa i timmar? Beskaffa sig med kunskap på kunskap men noll erfarenhet?
Olika människor lär sig på olika sätt, men jag har fastnat. Jag har läst mig till så mycket att kunskaps-vågskålen vägt över så pass mycket att erfarenhets-vågskålen snart är "out of reach".
Så; vad tror ni? Hur lär ni er bäst, hur lever ni bäst med magin? Rädd att mitt intresse kan avta och slockna, och det är det inte värt bara på grund av felaktiga inlärningsmetoder. (nu låter det som om jag ser magin som nåt slags kompendium man måste banka in i skallen. Det är inte meningen, men jag tror ni förstår vad jag menar)
Tacksam för alla råd och svar :)

Jag förstår absolut hur du menar. Och det är en bra plats du har nått till.
Ja vi börjar med det enkla.. Börja. Börja arbeta.
nu har du skaffat dig så pass mycket information att du är redo att börja arbeta aktivt med. Mitt förslag för att komma in i det lite lagom är att mjukstarta. Knåpla ihop en besvärjelse som du kan lära dig utantill om du vill.. Men använd den var dag är tanken.
Gör det enkelt för dig.. Knåpla ihop en besvärjelse och en tanke på en brygd.. så gör du det. Du kan ju göra lite olika recept på olika brygder som du använder olika dagar..
Exempelvis.. Du vaknar upp en dag och känner dig trött.. Ja men då har du en bessvärjelse och en brygd som skall pigga upp dig.
Eller så vaknar du och känner dig inspirationsfattig. Då har du för det att starta dagen med. Ser du min idé?
Ha det eller någontign liknande som en slags startplats och utöka sedan ditt magiska arbete med tiden som du mognar.
Glöm bara inte bort faserna.
Genomfört-besvikelse-frustration-hopp-tro
Du genomför en tid.. sedan kan du börja känna dig besviken för att ingenting verkar ske. Särskilt om det kickade igång starkt till en början. Där kommer sedan frustrationen in när du kanske vill söka tillbaka till som det började. Efter det kan hoppet väckas och därmed tron på ditt arbete. Dessa faser är nödvändiga för ditt arbete skall kunna mogna.
Var väl mött och lyckad på din väg min vän
Hej! Lorelai sa det bra.Ibland kan det vara lätt att rusa fram o man bara vill veta mer o mer,kunna mer o mer,lite korvstoppning så att säga..då brukar det fungera för mej att återvända till nuet,vara i skogen o naturen o låta allt sakta sjunka in. Skynda långsamt…Glöm inte att bara vara oxå och att detta nuet är så viktigt.. Lycka till :) BB//W P.s För mej har det varit stor hjälp med min WG oxå,att råda med D.s

ja svårt att säga jag har inte direkt läst mig till något utan varit medveten om min Häxiga sida sedan barnsben och vi 12års ålder möte jag min första Häxa Irl förutom min mormor som va en samisk trollkvinna (Nåjd) jag har bara följt min kropp och mevetenhet om mitt inre jaget och utvecklat det vart eftersom .
Jag har visseligen haft min Witch guide vi sidan om men har litat till mig själv och de som kommit mig idagen gått mina egna vägar och inte låtit någon eller något annat styra mina sinnen.
Jag lever nu till fullo som frihäxa och söker dagligen efter mera.
Mitt råd är lita till ditt inre och följ den väg din själ säger dig så kommer du finna de rätta svaren.

Tack alla!
Jag har nog alltid försökt skjuta upp det.. Ska jag försöka mig på en besvärjelse ikväll? nää, jag läser lite till, och så kanske, kanske imorgon. jag måste ta tag i det praktiska, jag förstår det, och det är det som varit svårt och motigt.
Ni nämner mentorer, guider. Jag inbillar mig att det vore mycket lättare med en sådan till hjälp vid sitt arbete och sin utveckling än att genomföra allt ensam. i slutändan är allt ändå upp till en själv, men det kanske fungerar som motivation och inspiration med en kunnig "lärare", som man då också kan rådfråga och be om hjälp om man kör fast… Allt arbete är som sagt ändå upp till en själv att utföra, men att ha en hjälpande hand, någon som manade på en lite grand, motiverade, skulle nog kännas väldigt bra.
Hur har ni kommit i kontakt med dessa människor som hjälpt er genom eran utveckling? Och hur mycket har de egentligen betytt för er?

Jag fick tips om min guide av en slump genom en annan som är häxa oxå idagen/arbetar själv som WG idag och har en del som rådfrågar och lutar sig åter på mig om de är osäkra i sitt arbete.
Och du skall grunda dig själv innan du börjar ge dig på de praktiska för du skall ha den givna känslan om välgång innan du ge dig på olika cermonier och besvärjelser../Hias

Vägen till kunskap och upplysning är mycket, mycket lång… Faktiskt livslång och evig… Kantad av hårt arbete, sjukdom, överarbetande, studier, sorg och glädje.
Att lära sig utan någon lärare är faktiskt ganska svårt, det är en anledning till att traditionen lärare-elev eller mästare-lärling fortfarande lever kvar inom många yrken. Även detta som du talar om är en form av yrkesutövande.
Visst står mycket i böcker och på internet, vilket är nödvändigt att studera. Men att ha turen att träffa visa män, få äran leva med dem och att gå i lära hos någon är något alldeles extra. Där observerar man och ser även det lilla.. kanske till och med saker de glömmer att de lär ut… eller kanske inte ens lär ut medvetet.
Man glömmer ofta att se magin i allt runt om… Att man utför magi i enkla saker… som att laga mat, till exempel. I att gå i skogen.. lyssna till tre aspar vid vattnet som ger råd och skrattar med dig när du tänker på dagen… Fåglarna som flyger så nära för att se lite extra… Känslan av att gå barfota i skogen… Ligga på ängen… se ut över fjällen… Känna värmen slå när solen går upp… En smekning av vinden kan förklara mycket och sedan seendet… att man ser, hör, känner och registrerar med bröstet och pannan…
Att vara kopplad till naturen är ett plus och man har även glädje av ett gott immunförsvar och en god fysik.
Visst kan man utföra ritualer och ceremonier efter bok och med annans kunnande.. men det är så mycket bättre om man känner varför man gör det… Eller ännu bättre… inte använda krafterna för att utföra sitt arbete utan lyssna till och arbeta MED krafterna. Det är förunderligt och konstigt för vissa kanske… Jag ser många exempel på detta ute i världen.
Jag önskar dig lycka till i ditt sökande och jag hoppas din stig blir ljus och jämn… Ta till dig det min hustru säger, hon är mycket vis… Ta bara sakerna i rätt ordning och stressa inte.. tiden är evig…
//_RS_

Mitt liv började sin riktiga och stora resa efter att jag fött barn - jag tvingades in i en ödmjukhet och mogenhet jag aldrig skulle fått på egen hand, och jag insåg på sätt och vis livets lur och förgänglighet. Mina vägar hade alltid funnits, men med hjälp av moderskapet inuti mig så lärde jag mig att göra tanke till handling, att se saker och ting ordentligt.
Nu menar jag ju inte att du borde springa iväg och skaffa ett barn..
Men nyckeln till framgång, för mig iaf, är banden mellan kunskap - tanke och insikt - och sedan handling. Skapandet, att genomföra något. Det kan vara ett skapande som är rent fysiskt - en amulett eller en egensnickrad pall, eller det kan vara ett skapande som är ett magiskt arbete.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Nu har du fått många kloka råd, Florian. Jag tror du har hamnat på rätt ställe med dina frågor. :-)
Lycka till!
#1 Precis samma sak med mej, utan erfarenhet är kunskapen "inte mycket att ha"! De enda sättet för mej är praktik, inte teori =)

Såhär har jag gjort och gör förtfarande. Släng dina böcker och börja arbeta med det du vill lära dig. Finns ingenting som heter bokshaman eller webbhäxa, strunta i vad andra säger åt dig är rätt eller fel. Så länge det inte är någon du vrkligen litar på. Gör det som fungerar för dig oavsett vilket fack du hamnar i. Kort sagt jobba med det som ges dig, och ge inte upp när resan börjar bli skrämmande.
Lycka till/ Sebastian