Rituell magi
Jag håller fortfarande på att hitta min väg. Min stig, my path, inriktning. Jag har fått flera pusselbitar, men kan ännu inte se hela bilden. När jag diskuterat detta på mitt engelska forum har jag fått signaler om att jag kanske borde kolla upp rituell magi. Mina pusselbitar är tydligen av sådan karaktär att flera olika personer har fått det intrycket. Crowley är en bit, need I say more..?
Jag vet ingenting om rituell magi! Jag är inte medlem av någon coven, har inga wiccaner eller paganer i min bekantskapskrets, vet inte var jag ska vända mig.
Rituell magi låter för mig som… lite… iscensatt, lite spel för gallerierna, lite för mycket "jag-är-wicca-och-ska-kasta-en-förbannelse-över-din-bil" eller nåt. Missförstå mig rätt, men hela newage-grejen är inte jag alls. Jag kan inte se mig i en cirkel iförd badrock, kastande flampulver omkring mig… Så… jag letar efter den gamla, hardcore rituella magin, inte något Charmed- eller Buffy-variant. Finns det? var?
Please, enlighten me! :) Har någon något tips på var jag kan finna kunskap inom området, böcker, personer… vad som helst så är jag mycket tacksam!
Blessings
Deerheart

Hej där !!
Tyvärr har New age då ,, som vi inte ska se ner på utan se som en förlängning av det vi sysslar med , tack vare just det är vi faktiskt "mer rumsrena>" *s*
Det finns tyvärr inte så mycket sådan litteratur, utan att det blir lite "säljande", så jag förstår vad du menar!!
Sök dig en mentor eller som en del väljer att kalla Witches guide eller WG, Det är nog bästa sättet att få kontakt med just den sidan du efterlyser.
I tråden Traditional Witchcraft är det bra beskrivet tror jag vad många här hänger sig åt !
Kramixen //Kristina
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Sysslar inte svenska Dragon Rouge med rituell magi av den sort du verkar söka?
Mvh, T
#3 Och? Är du mörkrädd eller ;) Som tur är, är inte allt ljus och pastelldelfiner här i världen *tar på sig solbrillorna*
Men nej, så mörkt är det inte där. De är esoteriker.
De sysslar iaf med den sorts rituell magi som jag tror deerheart efterlyser eftersom hon nämner Crowley där som en av sina pusselbitar.
De har ju många års erfarenhet med rituell magi och har, vad jag vet, jobbat riktigt hårt med det. Jag tror deerheart kan hitta några svar där.
Mvh, T

hmmm… OTO har ju en hel del… Dragon Rouge med.
Däremot rekommenderar jag faktiskt ingen av dem utan jag anser att man kanske skall börja med att försöka se vad det är för krafter som samverkar i naturen innan man börjar fundera på om det är något man vill ändra i… Det kommer ett stort ansvar i att ha förmågan att ändra vissa utfall i olika saker. Ett ansvar man ibland kan finna mycket tungt att bära. Det som gagnar många lite, kan göra en annan mycket olycklig.

Tack för svar! :)
#2, har kollat Dragon Rouge och det verkar mycket intressant! Blev förvånad när de nämde Kabbala, eftersom en vän intuitivt kände det ihop med mig. Ska läsa, läsa, läsa!
Jag är inte rädd för mörkret, det har jag aldrig varit, inte ens som liten! Mörkret finns som en naturlig del av allting. Jung talar om skuggan, t.ex. Kanske D.R. är något för mig..? I vilket fall finns där information och kunskap att hämta! Tack trumman!
Deerheart

Alltså, nu har jag läst lite mer och det är fascinerande… En av mina pusselbitar är drömmar. Jag minns alltid mina drömmar, reflekterar över dom, vet när det finns viktiga budskap i dom, hjälper vänner med att tolka sina drömmar etc. Kuriosa: Mammas mormor var drömmerska, och hennes förmåga att förusäga händelser med hjälp av drömmarna var välkänd. Hur som helst; drömmar nämns i Dragon Rouge som ett viktigt redskap, man har drömcirklar etc.
Mysteriet tätnar… och jag fortsätter att utforska! :)
Deerheart

#6 Vem vet, D.R. är kanske helrätt! Lycka till och låt oss gärna få veta hur det går!

Hej hej. Har inte varit inne här på ett tag men nu så kanske jag kan komma med lite tips. Jag vet inte om det här riktigt räknas till rituell magi men jag tycker att det i alla fall är åt det hållet och inte fluffigt på något sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_D._Chumbley
http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Osman_Spare
http://www.sacred-texts.com/grim/
Här kommer lite länkar med inriktining på brittisk traditionell häxkonst:
http://www.relijournal.com/Paganism/Drawing-the-Witchs-Ring-of-Art.77886
http://www.crookedpath.org/oldshows.html
Så finns också Robin Artisson som är rätt omtalad för att det finns så mycket olika åsikter om honom som person och om det han har skrivit, enligt min åsikt skriver han väldigt poetiskt och visar på stor kunskap men han tar sig själv på alltför stort allvar:
http://www.robinartisson.com/scarespite/hallpage.htm
http://www.angelfire.com/wy/elfhame/sitemap.html
Glad Midsommar/Litha!
Thistle

jag tyckte det verkade vara ett spännande sällskap, men en hemsida säger inte mycket, man blir ju snarare nyfiken på människorna bakom.. vem vet, de kanske är ena riktiga satanist - besswissers allihop, som samlar på sagan om ringen - dockor. ;)
(och efter att ha skrivit detta, och fra-lagen har sett till att överhuvudet i dr har läst, så kommer jag att förbannas, och förföljas av tjugofem stycken osynliga fladdermöss resten av mitt liv, som bosätter sig i håret och ser till att jag har frissigt hår resten av mitt liv)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

snyggt med frissigt hår, då behöver du aldrig betala för hårvård, ju.

#11 ja.. kanske, jag har ju väldigt tunt hår och skulle gärna ha tjockare, lite frissighet skulle kanske piffa upp…
men till TS… något intressant som DR verkar vara inne på är ju gnosticismen, som är jätteintressant! Vår inre helighet, fulländning, att varje människa är allt och ingenting - att vi alla är jämlika, och att vi alla är jesus, predikanter..
jag ska nog höra av mig till dem och se ifall man kan få gå på någon föreläsning eller liknande, kolla lite vad de har för sig och se om man kan lära sig något nytt och spännande.. att tänka vidare på, ska bli härligt att fortsätta forska i jesussekterna, det var länge sedan men jag brann verkligen för det förut.. skrev kursivt för att det blev lite väl ego nu. låt mig gärna veta ifall du hör av dig till dem och vad du tycker!

Hoppsan då har jag nog kraschat helt fel med kvasten här.
Har aldrig känt samhörighet med någon form av predikanter eller sökande av detta slag.
Visst är vi ett forskande släkte men det är väl i allafall innom helt andra områden el element?
Marsvin 4-ever
.

nej - gnoctisismen syftar på individens sökande, och på att vi alla är gud, att vi alla är predikanter - inte att vi ska ha tilltro till någon särskild predikant eller någon särskild gud.
Och jag visste inte att häxor var sådana, att de begränsade sig? Är inte det just det som är häxkonst, att inte låta sig hindras av fördomar om vad som ska vara tillåtet, intressant, vackert, fult. På samma sätt som en tarotlek är fult för en kristen, skall kristen mytologi vara fult för en häxa? Vet vi inte bättre än så?

#4Kära du …*ler* jag är inte ett spår rädd för mörkret!!
Ljuset kan inte existera utan att det finns mörker…så det så !
Jag har oxå varit i 20 års åldern omän det var längesedan *s*
Undviker all sån form av egoism att bara luta sig åt ett håll!
Men ….jag håller med RS där …att den egna okunskapen om allts sammanhang kan verkligen locka in de yngre på styggvägar som kan vara svårt att ta sig ur !
Been there , done that !
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

#14 Absolut att vi går samtliga vägar som känns rätt för var o en av oss.
Jag fick uppfattningen efter att läst för fort att gnoctisismen var en slags religös sekt. Som det kan bli.
Får emellanåt i denna sajt uppfattningen att en del söker lite andra saker i livet än vad denna sajt står för.
Marsvin 4-ever
.

#16 Men vad står denna sajt för? Det är en sajt, vad jag vet med mycket högt tak - som handlar om häxkonst, häxor och häxors liv -
och häxkonsten är ett evigt forskande och sökande, men framför allt är det en utforskande frihet, som tar av både ljus och mörker. Idag har vi en religionsfrihet, som tillåter oss att tro vad vi vill och göra vad vi vill - därför bör vi forska på egen hand, och finna kunskapen bakom fördomarna. Gnosticismen VAR, vad jag vet, en religiös sekt som uppstod efter Jesus död, som blev jagad och stämplad som kättersk av kyrkan. Inom gnoctisismen finner vi även den inom new age kända kundalinidraken - gnosis som bor i slutet av ryggraden. (ja jag vet, kraftigt förenklat men..)
Vi får inte begränsa oss när det gäller kunskap, stämpla något som rätt och fel - för det här med rätt och fel är det inte bara kyrkan som gör, utan även häxor, newage typer, arga gubbar, snälla tanter, och du och jag. all religionshistoria bör ju läsas med förnuft och salt (historien skrivs ju som alla vet, av den som vinner) Men all religion är magi, det gäller bara att läsa mellan raderna, hitta sambanden.
I mitt eget utövande av häxkonst, så läser jag såväl bibeln som asatro, för att jag kan och vill. Förlåt för att jag blev ot… jag ska sluta nu.. (då jag gillar gnosticismen så är jag en riktig predikant.. hih)

#16 Bara en liten nyfiken fråga då: Vad är det som gör det 'fel' att folk här inne söker lite andra saker i livet än just häxkonsten? Detta är kanske en del av den väg de personerna går, och passar på att lära sig under tiden de vandrar vidare.
Det kan väl aldrig vara fel att lära sig om andra saker än man tänkt från början? =)
Och varför haka upp sig på de som inte kallar sig häxor/wiccaner här inne. De får vara här de också, så länge de är intresserade och inte hackar på oss ;o)
#17 Suveränt skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv =)
Jag är jätteintresserad av andra religioner för att själv kunna förstå hur andra tänker. Inte för att jag kanske alltid förstår det ändå'rå, men jag hajjar liksom varför de gör som de gör. Att jag sen blir förbannad ibland när jag ser hur de gör, det är en helt annan femma *S*

#17 #18 Helt rätt som ni skriver vilket jag också skrivit i #13 #16.
Och precis som Blodtopp skriver så läser man för att försöka förstå. Som jag ju skrev i #16 så var ju detta en feltolkning pgr av för snabb läsning.Och man reagerar rött när man anar fanatiska religösa sekter vilket jag i min okunskap trodde gnoctisismen var.
Sen var det ingen kritik att vissa här söker andra vägar. Bara ett konstaterande. Och det är självfallet upp till var och en vilka vägar man väljer.
Marsvin 4-ever
.