Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 1941 ggr
noth
2008-06-17 22:38
0

Midsommartips?

Hej,

Min favorithögtid är äntligen här och jag sitter och funderar över något speciellt som jag kan bjuda på till midsommar. Mat, mode, lekar, vad som helst uppskattas. Det bör vara förtrollande och underbart, det är det enda "kravet". Har ni några tips för midsommar som "gör er kväll"?

_RS_
2008-06-17 23:31
0

Träffa en del viktiga personer, sitta på altanen vid stugan och se ut över bergen… grilla… meditera. 

Gå omkring med syster i natten och bara känna in allt.
Att sitta och skratta tillsammans med träden. Aspar har bra skaplig humor… fnissar och tisslar mest hela tiden.

Ibland bjuder skogen till och med upp till dans och en eller annan resa till någon fin plats som de vill visa. Vad de har för planer ser vi på lördag.

//

Hennum
2008-06-18 01:50
0

jag ska ha en stor fin pion i håret :P det är det enda jag har bestämt. jo, en sak till. jag ska äta halloumi :D MUMS!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[trumman]
2008-06-18 09:29
0

Blomsterkransar på huvudet är ett måste!! Sen ska såklart Frejs lövade kuk ner djupt i Moderjorden och ungarna hoppa groda runt till farfars dragspelsmusik.

Mvh, T

NaniLjus
2008-06-18 22:27
0

Jag och min vän brukar som man gjorde när man var yngre.

Vid midnatt så smyger vi oss ut i klänningar och blomsterkransar, barfota och plockar blommor, att klättra över gärdsgårdar gör vi bara om vi hittar några.

Innan detta händer så äter vi och har sällskapligt med nära vänner och en del familj. Ofta så är vi ute och rider en sväng i skymningen också.. Men det är sant, jag är ju i Jämtland så vi har det aldrig mörkt på midsommarnatten.

lightseeker
2008-06-19 00:46
0

jag skall härma några här inne: inviga nya traditioner (privat), göra en midsommarstång med enbart en påle och ring, offra till energierna runt omkring oss, äta gott, umgås med mina barn och drömma om en framtida partner, med sju blomster under kudden, kanske

[trumman]
2008-06-19 09:44
0

#5 TVÅ ringar, annars fattas det en pungkula ju! :D

|
O-+-O
    |
    |
    |
    |
`´`´´`´

ljung
2008-06-19 11:05
0

Ha ha ha, ja annars kan han ju bli halt stackarn. ho ho ho!!!

Du e ju för härlig!

blodtopp
2008-06-19 12:32
0

Nu kommer jag och är messerschmittig ;o)

Är det en stång med en ring trädd över symboliserar den ju en penis som penetrerar den kvinnliga öppningen. Så det blir ju lika rätt ändå jö *S*

Coturnix
2008-06-19 12:39
0

Det blir ju mindre enkel symbolik. :D Eller mera dubbel, hur man nu ser det.

[trumman]
2008-06-19 12:40
0

Jaha?! Är det så, det visste jag inte. Har aldrig ens SETT en sån med en ring *googlar*

Jag har alltid sett det som att Frejpålen med sina två "kulor" körs ned i Moderjordens varma sköte jag…

Men ok, kanske dags att göra en en-ringsstång i år!

Mvh, T

blodtopp
2008-06-19 12:45
0

Då kan jag ju fortsätta och upplysa dig då trumman, för jag trodde faktiskt att du visste det =)

Orsaken till den 'vanliga' midsommarstången med tvärslå och två ringar kommer sig av kristendomen. Igen. De tycke ju att den enkla stången med ring över var fruktansvärt hädisk. Sex, gud bevars!

Så för att få bort det hedniska och snuskiga satte de en tväslå över för att får stången till ett kristet kors.
  Men då hängde hedningarna på en ring på vardera sidan för att få det till rätt symbolik igen, just som du menade. En penis med pungkulor. Så de kristna har 'misslyckats' ändå liksom *S*

Den enkla stången med en ring är alltså den ursprungliga symbolen för guden och gudinnan.

[trumman]
2008-06-19 14:32
0

NU har jag sett! Vackra saker.

Men jag är traditionalist, min påle ska ha kulor! :D

BranDuir
2008-06-19 14:37
0

#12  enringspålen är ju lite omvänd…med ringen symboliserande skötet/gudinnan….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

blodtopp
2008-06-19 15:12
0

#12 Låt din ha kulor du =) Huvudsaken är ju att den som gör den känner vad den står för. Och jag gillar din tanke, med Frej och Modern *mi lajk ölått*

spindelfot
2008-06-19 17:23
0

firar midsommar här i lägenheten, kan ju tillverka en liten stång av pinnar och sånt att ha på bordet ;) blir ingen häxig midsommar för mig, blir väl det vanliga familjefrosseriet, då vi äter och äter och älskar varandra, som vanligt. Jag älskar avdramatiserade högtider med min lilla familj - när det bara är vi tre, så slipper vi dramatik och min egens familj skelett-garderob.. vi älskar fina middagar, att lägga dyra pengar på bra ost och kött, duka upp med fina skålar.

en perfekt avrundning på kvällen skulle vara vattenpipa och ett parti drakborgen, när barnet somnat ;)

visst kan vi offra lite av maten till förfäder och hälsa.. det är mycket glädje hemma hos oss, goda andar lär trivas och äta av maten.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
2008-06-19 19:16
0

mmm, spindelfots midsommar låter väl avvägd, liksom flera andras här, jag önskar alla en trevlig sommarsolstånds-helg.

spindelfot
2008-06-20 01:11
0

Jag har börjat pyssla en mini-midsommarstång nu, en 30 cm fin pinne som står stadigt på en 10x5 cm ryggkota (tror jag det är iallafall.. fin är den, funnen av en av mina bästa vänner på en strand, som hon sparade och gav till mig i största välmening) den är fantastiskt tuff och jag ämnar låta den bli arvegods men tyvär har ju min son förstört kameran så jag kan inte visa er någon bild på mitt MÄSTERVERK!

Coturnix
2008-06-20 01:32
0

Nämen kan vi inte starta en insamling…1025 medlemmar två kronor var….`?

spindelfot
2008-06-20 03:56
0

två spänn har jag råd med, till mig själv ;)