Fästingar
En liten fråga. Fästingar!!! Hur vet man om någon blivit biten av en fästing. Min dotter kom hem en dag här och klagade på värk i handleder och nacke.. Jag masserade och kände av och gav henne Reiki. Jag fick till mej att det kunde vara ett fästingbett. Hon har inte sett något. Men nu har hon haft värk i en och en halv vecka.. Varit till doktorn och tagit prov för borelia..
Har någon några tips och bot för detta?? Någon huskur?

fästingar "bits " inte …der borrar in mundelarna och sitter sedan kvar och suger blod i upp till flera dagar,,,,,,så har du eller hon inte märkt en liten svällande plopp från 2 till 1o mm så är nog risken väldigt liten att det skulle vara en fästing
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Nej inget tips till dottern din.
Min son är en riktig fästingmagnet, å när han var liten så plockade vi mellan 20 och 40 stycken av honom varje sommar. För ett par år sen så tog vi blodprover på vintern som visade att han hade haft borelia men att det var på avtagande… inte undeligt att sonen hade mått halvdåligt under hela hösten.
Hoppas det inte är borelia din dotter fått. Krya på lilltösen!
Borelia kureras med antibiotika…vad jag vet. BB/B
Oftast blir det ett rött märke där fästingen har suttit, om hon nu har lyckats klia bort den utan att märka något. Ofta kliar det också där den suttit( antagligen pga det "gift" den strutar in för att blodet den suger i sig inte ska koagulera.
Hittar du inget rött, lite svullet märke är det förhoppningsvis ingen fästing.
#3 Ja antibiotika tar på borelia om man upptäcker det i tid, upp till ett par veckor efter fästingbettet, har jag för mig. Att kurera mot gamla fästingbett är ingen idé.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Ehrlichia.även kallad Anaplasma är en bakterie som sprids via fästingar.Sex av mina hundar blev drabbade för fyra är sedan.De haltade,blev stela och vingliga och miste aptiten.Efter antibiotikabehandling blev de friska igen.Jag själv blev lika dålig som hundarna men när jag kom till läkare visste de inget om ehrlicheos,sa att det inte angriper människor.Borreliaprovet visade sig vara negativt.
Efter väldans springande hos läkare för mina symtom gissade de på Artros.Fanns inget att göra!
När 1 1/2 år förflutit stapplade jag in till veterinären med mina hundar(nya fästingssjukdomar).Han berättar då att ehrlichios(anaplasma)visst kunde drabba människor.Han ringde då till överläkaren på infektionskliniken och talade om vilka prover de skulle ta på mig.Jag hade anaplasmos i blodet och fick långa antibiotikabehandlingar.Sakta fick jag rörelseförmågan tillbaka.
Detta var fyra år sedan.Hos djur kan ehrlichios trigga igång en Atros och det gjorde det även på mig.Mina fingrar börjar krokna och jag ser allt mer ut som en HÄXA
Hon var till läkaren och tog boreliaprov men det dröjer ett tag innan hon får svar. Värken sitter i och har spridit sej till armbågar och fotleder. Vi får se vad som händer.

I år behandlar jag alla mina hundar med ett kosttillskott som gör pälsen fin och näringsupptaget bättre.Dessutom har det den egenskapen att fästingar skyr de som äter detta.
Innehåll:rörstarrstorv,kaolin,kiseldioxid,torkad jäst,torkad bagerijäst,torkad bryggerijäst.
Har inte fått någon hund fästingprydd ännu.
#7 Men stackars vovvar som får äta sån artvidrig mat - en massa JÄST!? O_O Fiser den int nå grönjävligt av det?

#7.Tja det är ju bara en tesked av det som jag blandar i köttet.Klart att dom fiiser men jag har dresserat dem till att backa in i en behållare och fisa av sig.Sedan använder jag gasen till köksspisen
#6.Min sons kompis blev halvsides förlamad i ansiktet.Det var borrelia.Han blev frisk av antibiotikan.Men han hade inte sett någon fästing på sig.
#9 Min svärmor fick samma symptom efter fästingbett, men det var så pass länge efteråt som dom konstaterade borrelia att antibiotikan inte bet på henne. Tyvärr. Jag petar i min hund en vitölskapsel med jämna mellanrum eller strör vitlökspulver över hennes mat och det hjälper, väkdigt sällan hon får fästingar.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Min äldsta dotter fick borrelia. Det dök upp på sportlovet! i mars alltså! hennes ena knä var plötstligt dubbelt så tjockt som det andre (inte överdrivet). Eftersom de tvar sportlov trodde inte läkarna på att hon inte gjort illa knät på skidor eller nåt och röntgade och allt möjligt (och började medicinera henne mot barnrheumatism! urghh). Några dagar senare visade proverna att det var borrrhelia och hon fick antibiotika (hästmängder för en liten flicka)i 3 veckor, sen vart det borta. Har också hört om såna som gått med ledvärk i ånga år och som bara kanske kan bli bra om de får jättelång antibiotikakur. Läkarna sa att det kunde mycket väl vara från ett fästingbett året innan eller t o m flera år innan. Det är läbbiga djur! På några småöar här i vänerskärgården och även på Bornholm på sina ställen är det så gott om dom att om man går ute i vegetationen (vilket jag gör :-)) då kan man ha 20-30 krypande på byxorna på en o samma gång. Att ta på sig ljusa kläder, så de syns och så kolla sig noga på kvällen!