Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1479 ggr
Iram
0

Häxor - pedanter eller bohemer?

Jag har en känsla av att vi häxor är lite bohemiska av oss, och jag undrar om det stämmer. Jag menar inte att vi är lortaktigare eller slarvigare än andra människor men…. Jag kan liksom inte få ihop en häxas hem med pedantisk minimalism eller gräsmattor kantklippta med nagelsax. Så… vad är du? Jag har med vilje utelämnat ett medelalternativ för annars väljer folk bara det. Vad lutar du mest åt att vara; pedant eller bohem?

Iram
0

Själv är jag ganska bohemisk. Gillar att ha mycket saker omkring mig, och ganska rörigt blir det ofta. Trädgården är ganska vildvuxen också.

BiGavia
0

**Har varit pedant och är delvis fortfarande, vill ha det vilsamt inte för mycket som stör. men det gäller bara hemma hos mej själv konstigt nog, nå skumt är det.
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
0

Jag har alldeles för mycket ting och trädgården säger jag att den är "romantisk" så lite "ogräs" tycker jag är vackert…men ordning strävar jag hela tiden efter annars blir det så rörigt…men pedant kan jag nog aldrig bli eftersom jag menar att vissa saker att göra finns kvar att göra…varför jag nästan aldrig väljer bort en spontan fisketur för att det finns tvätt att tvätta tex.

Lorelai
0

Ja jisses.. här är det svårt att komma in flera gånger per dag. Vi städar jämt känns det som, men ingenting händer egentligen. Så fort man diskar är det dags för en måltid.. att städa bort en ettårings måltid tre gånger per dygn bara tar för mycket. jag orkar inte vara i köket 7 timmar var dag bara för detta.

30min laga mat, 30 min äta mat, 30 diska undan, det är lågt räknat. Så har vi mellanmålen med som skall förberedas, tillbredas osv. Det blir 7 timmar i köket att bara hålla reda på mat och städa. Sedan blir det omedelbart dags att städa upp efter barnen med barnen, eftersom jag har varit i köket har de rotat ner massivt överallt annars. Utöver dessa två återkommande sakerna så dyker dem andra sakerna upp som badrumsstädning, reda på små olyckor osv..
jag vägrar detta.. mitt liv skall vara mer än att städa, laga mat och reda upp i andras olyckor. Så det blir bohemiskt. :D

Ett annata bra ord är katastrof. :D

Blodeuwedd
0

Om jag hälsar på hos nån som är pedant så måste jag hem å städa.. hemma hos mej är det rörigt och stökigt och ibland även skitigt men det är trivsamt stökigt och rörigt.. det duger inte med vilken röra som helst inte.. Å städar gör jag oxå. fast inte kammar jag mattfransarna med kam å i trädgården är det vild kalabalik.. det växer där det växer. När jag berättade för min chef på jobbet hur det går till när jag klipper gräset höll han på att sätta i halsen.. å där är en gullviva..sväng.. å där är en prästkrage.. sväng.. å där är det en blå blomma.. sväng.. värsta gocartbanan i min trädgård.. hehe.. men jag trivs!

Coturnix
0

#5 Ja men hur skulle man annars göra!? Man kan ju inte klippa bort blommorna eller vackra grästuvor heller!!!

Blodeuwedd
0

#6 enligt experterna så ska man ha gödning på gräsmattan å helst gödning med ogräsmedel mot blommor å så ska man klippa gräset flera gånger i veckan för att det ska vara golbaneliknande.. Gråter

Coturnix
0

Jag har ett område med fin mossa på också!!!;) Jag spelar inte golf.;)

Blodeuwedd
0

jag har mycket mossa i min trädgård å det är mjukt att gå på minsann

SEVikinq
0

Oj va ni va pedantiska allihopa. Konstigt att det är mest röster på Bohem.

Om nån kommer hem till mig å det är stökigt, så kan väl dom städa då?

SEV Oskyldig

blodtopp
0

Jag prickade i bohem, för jag är mer sån än en pedant. Men jag måste ha ordning omkring mig för att må bra. Men att kamma mattfransar mnjeä, inget för mig.
 Men jag har ändå fått tvinga mig att vara mindre ordningsam på ett sätt, för det var mitt ständiga städande och plockande när jag egentligen var ledig från jobbet som var en av orsakerna till att jag brakade in i väggen. Tog mig aldrig ledigt. Så numera kan det, trots 5 katter i hushållet, faktiskt gå två veckor mellan dammsugningarna…Generad Men i övrigt håller vi/jag ordning på resten. Eller ja. Försöker i alla fall Räcka ut tungan

spindelfot
0

jag är mer pedant än bohem, att ha rent hemma är viktigt, tunga och elaka energier ansamlas kring fett och smuts, att städa är viktigt för att alla ska må bra. Jag rensar ständigt ut böcker och saker som vi inte använder så att vi inte ska få en massa lumphögar överallt. Nu är det ju inte jättefint hemma hos oss, jag har ju en son som är ett och ett halvt och drar runt som en tornado och river och sliter och sprider leksaker överallt, men att städa är meditation för mig, rensa upp i livet.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Eiyra
0

Här är det kaos för jämnan. Städning är det tråkigaste som finns! Jag önskar dock att jag var lite mer ordningsam. Jag försöker att fixa och dona men orken och viljan bara försvinner när den andra parten i hushållet aldrig hjälper till.

[Lady-Oona]
0

Här är det kaos mer eller mindre, pedantisk har jag aldrig varit….förstår inte vitsen med det….mitt hem lever man i bland böcker, kvastar, häxor, rökelsekar, stenar, skor, tidningar, ljusstakar, mm mm i en salig röra…så va de me de…titta in vetja om du har vägarna förbi.Skrattande

Bybo
0

#14 Låter hemtrevligt :-)

Hias
0

Mitt hem är min borg och de är en slig röra me blandningar efter gammalt och nytt jag skulle aldrig klara av ett pedantiskt hem mitt ex har ett så himmla stilrenthem me  värsta Plasma tv och senaste tekniker hit och dit vita möbler osv osv han är pappa till mina tre minsta och dom triv inte hemma hos han för de skall plockas hit och dit och de får fasiken inte ligga nått ivägen.Här är de precis tvärtom här bor vi utefter vem vi är och vill vi ha regnbågs färgade gardiner på tvärsan så har vi det så ja jag är mer Bohem men stolt ändå

isnornin
0

Jag kryssade i bohem…….

MVH Isnornin

Bappho_
0

Jag är en äkta bohem. Bryr mig inte alls om ordning och reda.

Hadina
0

Ja det här var lite svårt och svara på.. beror på vad man anses vara pedant.. jag har ett handikap (förutom fibron).. som gör att jag behöver ha ordning och reda.. var sak måste ha sin plats..

när barnen var små hade jag det ugnefär som Lorelai.. skrattade lite när jag läste vad du hade skrivit gumman.. men kände igen mej så väl *L*.. Men det fick ju gå.. och det gjorde det med.. även om man hade önskat att det var lite bättre ibland..

För övrigt så städar jag när det behövs.. har inga problem med att låta symaskinen stå framme..eller ha lite disk i hon. eller att katterna gör lite som dom vill.. men jag tar golven nån gång i veckan.. gräset klipps när jag har lust.. och det som är ogräs för andra kan jag tycka är jättefint.. och då får det vara kvar! Men NEJ pedantisk vill jag inte kalla mej.. kryssade  i bohem..

blodtopp
0

Orsaken till att jag 'måste' ha ordning omkring mig (dock inte den pedantiska som sagt) har att göra med att det alltid har varit för mycket saker och skräp och oordning hemma hos mina föräldrar, och alltid hört mammas gnäll på det… Detta gnäll, ihop med det hon gnäller på, har gjort mig allergisk mot de tunga energierna som blir av sån röra. Jag mår alltid dåligt när jag hälsar på hemma hos dem. Men numera när jag är medveten om problemet har jag lättare att stänga av mig för det, och mår mycket bättre.
  Skillnaden att komma hem till nån annan som har rörigt/stökigt/rejäl oordning är att det inte sitter fast en massa gnälliga energier från den som bor där, och då har jag inga problem med det.
  Att komma hem till ena syrran som har två barn som gärna lämnar sina saker överallt är tvärtom riktigt trevligt, för den röran är inte stillastående utan levande. Och det är en enorm skillnad.

Så det är skillnad på röra och röra =)

Alvljus
0

Jag trivs inte med att ha det rörigt omkring mig men ändå blir det himla stökigt och prylar överallt. Vet inte varför. Jag är väl varken bohem eller pedant utan helt enkelt bara slarvig?

fairytindra
0

jag trivs väl oxå bäst med lite ordning…men pedant är jag absolut inte. Det blir lite stökigt emellanåt men sedan städar man upp igen. Det är välidg skillnad på att ha lite stökigt och att ha det skitigt …så jag prickade bohem kram tindra

lightseeker
0

bohem, som söker ordning och städar pedantiskt när det behövs. Tusen projekt på gång, ideligen, försöker minimera mitt materiella behov, men har mycket material för fritt skapande.

Fanns ingen sådan valmöjlighet, ju!?

spindelfot
0

20#

Ja.. 'levande' röra är det stor skillnad på, där satte du huvudet på spiken! Det är klart att det blir lite röra där människor lever, sådant som man städar undan och plockar fram varje dag.

Men 'död röra' - kan man säga är människors skräp som de samlar på sig men inte slänger. 'mormors malätna billiga ikeasoffa som stått i förrådet i tjugo år' sådant avskyr jag. Garderober fulla med kläder man inte passar i och inte använder..alltså - det står stilla bland skräpet.

Hexentans
0

Bohemisk.. i min lägenhet är det växter,rökelser och allt möjligt..

[Lady-Oona]
0

#24 vilken bra det där med död och levande röra…blev full i skratt för min röra rör sig hela tiden är i rörelse, från ett rum till ett annat, från ett skåp/hylla till någon annan stans….men jag vet alltid vart det finns… och jag städar inte undan varje dag för att ta fram det ingen nästa dag förståss…ibland står det en vecka eller så tills DET har bestämt sig vart det vill vara….så är det.

Lorelai
0

#19 Ja skrattet är det sista som får överge en. :D Jag har ingen aning om hur andra gör för att få till ett städat hem under småbarnsåren. Har resignerat inför att det är överlevnads mode som gäller i något år till eller så. ;P

Coturnix
0

…allting flyter…

Jag tycker också om det, att det är skillnad röra i rörelse och stagnerad röra. Men då gäller det också att ha röran i rörelse och inte låta den stelna fast i rörigheten.

Sedan kan man ju ha det rent även om det är stökigt:!:) Men det är svårare och mer arbetskrävande att städa om det är mycket ting att flytta på och ställa tillbaks eller någon annanstans.

Och barnen, de älskade kaosskaparna, men det är verkligen en röra i levande rörelse.;)

Vekka
0

Ordet "Pedant" har jag förbannat för mig själv, har en mamma som har full kontroll på ordningen, en syster som försöker ha 200% kontroll o bror som har varit extrem pedant! (har dock ändrat livssyn sen han fick barn o blev svårt sjuk.)men fortfarande väldigt mkt pedant i mina ögon. min andra syster har ordnat det så att hon har nästan inga grejer alls, så slipper hon det problemet.

Sen kommer vi till mig!!! har varit "där" som jag kallar det, men har återgått att vara den jag är sen några år, och lyssnar inte längre på familjens prediktningar. Hos mig är det nästan alltid kaos, 6 hundar o 2 katter o alla andra djur som tillfälligt kommer till mig, gör det mkt svårt att ha ett pedanthem. + alla barn o ungdomar som bokstavligen innvaderat mitt hem under många år. Hos mig ska man känna sig välkommen,trivas o umgås, det är första reglen! Här är lite rörigt o mkt "grejer" o någon liten dammboll skadar inte någon, men här är inte skitigt eller otrevligt.

Livet är för kort för att bara städa o diska o göra allt det som man bara "måste" göra!

lousu
0

BOHEM ingentvekan i mitt hjärta..charmigare o mysigare med lite personlig stök…gud va tråkigt o veta vart allt ligger…o ha sådär kliniskt nej tack bohemisk me feng shui…så klappar det :-)

glädje till alla :-)

trampolin
0

Jag valde pedant för jag gillar att ha ordning. Men när jag ser mig omkring nu så tror jag att de tbara är ordning i min skalle och inte på riktigt :P haha.

tillymilly
0

Både och..saker överallt,men med viss struktur.

Gillar vackra saker o vill att dom ska synas,lite rörig känsla kan det dock bli ibland när 18 ljus trängs med vackra änglar…

Rent däremot,jepp…då blir röran mysigare..Tack för roligt inlägg!

Kram//Tm

Astrina
0

Jag är så mycket som en äkta bohem som älskar ordning. Jag är verkligen både och, det genomsyrar hela mig och hur jag är som person. Snacka om kulturkrock. Just därför att jag är så bohemisk i egenskaper och till natur har jag kommit fram till att jag mår bra av fasta rutiner, ordning och reda. Det är som jag är en naturkraft som drar fram. Jag kan skapa oreda fortare än snabbast och dammsugaren får gärna stå tillbaka men det är sällan jag har det lortigt eller ostädat ändå. Kan nog bero på att jag inte har så stor yta att ta mig an ;)

Lorelai
0

Jag har lagt upp en bild nu på en liten bit av vardagsrummet, nystädat. Soffan är en bra representant för hur golvet brukar se ut och inga av smulorna syns på bild.
altaret är dte första man ser när man kommer in till lägenheten och kikar till sin högra sida. :P Man kan även se hur mitt altare liksom kryper upp längsväggarna och inte ligger på ett bord.

Devona
0

bohem deffenitivt, stökigt runt omkring mig, antagligen för att jag inte är särskilt städad inuti :p händer väl att man får ett ryck och "vårstädar" ibland men annars blir det väl mest att man plockar upp från golvet å sopar/dammsuger lite när mamma hotar med soppåsen för allt som ligger kvar på golvet i dagens slut hehe..:p

~blessed be

Hias
0

"putt"

Endroppeihavet
0

Fniss** va många minimalister d fanns här då.. Eller inte.. Näh jag behöver stök o prylar o smått.. det är min inspiration.. jag blir jätteglad av att se allt krimskrams hemma.. Fast jag försöker nog hålla det så rent som möjligt…

I kök o badrum är jag nog väldigt pedant.. Där blir det städat varje dag eller oftare.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

_RS_
0

Vi kan ju säga som så… att ju bättre jag mår, desto mindre behöver jag kontrollera omgivningen, men det kan vara svårt att veta, ibland är jag bara för fokuserad för att se eller för trött för att bry mig, så jag faller nog under bohem-kategorin. Men mår jag skit finns det inte en fläck.

marinelady
0

pedant vill ha min ordning i mitt hem…städning blir en terapi att göra när man kommer hem,jag sorterar upp mitt liv och mina känslor när jag städar…

Outrageous
0

Jag har aldrig varit ordningssam men jag har börjat bli bättre och bättre. Jag är trots allt som mest harmonisk när det är nystädat och fint. :) Jag är absolut inte pedantisk men vill helst hålla den värsta disken borta från bänken. Och badrummet vill jag ha fräscht.

Brokenfether
0

Definitivt bohem..*L Städar gör jag men är ingen pedant. Har en förmåga att samla på pappershögar här och där….Oskyldig

Hennum
0

är nog mer bohem än pedant jag :) när det gäller att göra/skapa saker så är jag pedantisk. men när det gäller allt annat så är jag långt ifrån pedant. inte ordningssam alls. försöker ibland men det går inte så bra ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Darkmoonia
0

Här är det en rätt trivsam röra, med försök till lite ordning fast jag har ju så många saker på gång att det blir högar av böcker och papper lite här och var.

Bybo
0

pedantisk STORBOHEM :-)

Brokenfether
0

#44 FlörtSkrattande

Pyrola
0

Oj, jag verkar vara den enda pedanten här :)

Tyvärr innebär det inte att jag har ett skinande rent, fläckfritt hem. Det innebär istället att jag mår dåligt för att jag inte har det. Jag skulle vilja ha det riktigt rent hemma, men det går inte om man har katt och om man ska leva i hemmet. Lite stök blir det ju alltid. Men jag är rätt bra på att plocka undan efter mig, och diskar gärna  skärbrädor och redskap medan maten står på spisen. 

Dammsuger gör jag rätt ofta. Dammsugaren bor i ett hörn i vardagsrummet. Det känns inte riktigt lönt att stoppa in den i skåpet när den ändå åker fram så snart igen. Jag dammsuger väl en eller ett par gånger i veckan - det är inte bara katten som hårar, jag är långhårig så det räcker själv och jag tappar visserligen färre hårstrån än katten, men mina är över en meter långa…

Rejäl städning med byte av lakan, skurning av badrummet osv gör jag varannan vecka.

Det lustiga är att jag inte har några som helst problem med andras stök och röra, så länge det inte är direkt äckligt (möglande disk, otömd kattlåda osv).

Tuva-Lena
0

#44 Då säger jag bohemisk halvpedant! :) Tycker inte om när det är skitigt - av hundtassar eller matrester o s v.. men att kläder, böcker, tidningar eller fritidsgrejer ligger framme störs jag inte ett dugg av. Dammsugaren står alltid framme, men mest för att lura ev besökare ;) - och för att jag är för lat att ställa in den de gånger jag använt den. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bybo
0

#47 *fniss* Hm..när jag tänker efter så är jag nog bara en minipedantisk STORBOHEM… Jag vill att tavlor ska hänga rakt, att tidningar och annat skräp ligger i högar osv hahaha..

Trollvind
0

Jag har en trivsam röra och även om inte andra kan se det så HAR jag struktur och ordning på saker och ting Flört

_RS_
0

Just nu pedantar vi ordentligt här hemma…

Hias
0

Puttar fram tråden /BB Hias

Anco
0

Här hemma är det en salig röra, men en trivsam sådan. Pedant kan jag inte kalla mig. Har dock full kontroll på  mina grejor :)

Min trädgård går lite i samma anda. Rabatterna får gärna bre ut sig och vara lite vildvuxna, försöker dock hålla borta det mesta av ogräset. Stela rabatter där växterna står på parad är inget för mig. Ordning och reda i kaoset är det jag vill ha :D

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

[trumman]
0

VIVA LA BOHEM!

ANBC
0

Bohem i allra högsta grad är jag..

Jobbar inom musik och är häxa kan man nästan bara vara bohem.

Ordet bohem står ju för: en person, som lever ett oregelbundet och sorglöst liv.

Kram o BB

tantnett
0

Icke disken får gå före en underbar ridtur där jag o hästen studerar fina hjortar samt pratar med vättarna o knytten i skogen.

Nej känner jag för en stund för mig själv o med djuren så får dammtussar m.m vara. Men känner jag att jag inte trivs längre då blir det en supersnabb röjning.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Juvela
0

Bohem! Har alltid varit, kommer alltid vara ^^
Tur (?) pojkvännen är likadan.

Eine
0

Finns det annat än röror? Har man dem inte runt sig så har man dem i sig.jag föredrar att ha rörigt runt mig….Dessutom bor jag ihop med 9 katter, och de vill inte ha en stirrig betjänt som tar bort allt roligt de ställer till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

spindelfot
0

det är stökigt hemma hos mig jämt men det tycker jag inte om alls.. jag älskar när det är rent och fint. Efter att ha städat noggrant någonstans kan jag sitta och bara njuta av ordningen.. jag älskar ordning.. ifall ordningen var en snygg man skulle jag vilja kyssa honom kärleksfullt!