Menskoppsforum
jag vill tipsa om den nya sidan om menskoppar och alla diskussioner som rör våra intima delar.
Ta och kika in på Menskoppforumet!
Det kostar inget, och tar bara nån minut att regga sig :)
Alla varaianterna av menskoppar finns med verkar det som!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Menskoppsforum…… där har vi ett namn som säljer sig själv må jag säga!
:)

hmmm….onekligen ett forum som är väldigt enkelspårigt…..
vad skulle vi ha för forum som inte har månblod…
Mänssnoppsforum kanske…eller kanske ett rakhyvelsforum…
Skratt….obs ett lamt försök till humor
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Mänssnoppsforum!! LOL, ja det har man ju drabbats av mer än en gång.
Annars är det ju plug-n-play som gäller i liknande situationer :D

Mänskroppsforum… Kanske…?
Plug-n-play…! *asg* ja, det är ju riktigt!
Deerheart

ja vi kvinnor har ju ägglossning…tänk om ni män hade haft skägglossning en gång per månad…
praktiskt för dem som tycker det är tråkigt med rakning..men för dem som ville behålla skägget lite värre..nej nu spårar jag ur kram på er tindra
#6 Jag skulle gärna haft BÄTTRE skäggväxt faktiskt, kan du fixa en SÅN månad!? :D
Jag har liksom två fläckar på var sin sida munnen där det int väx nånting!? Hur skumt som helst.

#2 Fast hm, "enkelspårigt"? Det riktar sig till 50% av befolkningen, halva mänskligheten. ;) Tycker inte att det är så enkelspårigt. Dessutom är det ett bra sätt att få ut information, frågor osv, runt kvinnofrågor, som inte är omdiskuterat i andra sammanhang. :D Det är faktiskt så, att om man nämner en fråga om kvinnokroppen i många sammanhang blir ämnet ofta bespottat och ignorerat, har varit med om det för många gånger… och det är få som kan det man vill och behöver veta.
Så, go forumet!=) Jättebra initiativ!=)
kram/Ingrid
Tycker det är kanon med ett sånt forum.
Vi kvinnor behöver mer alternativa metoder istället för syntetiska tamponger och plastbindor.
Jag använder själv tygbindor och nartursvamptamponger så kopp känns inte som något för mig just nu men jag ska ABSOLUT besöka forumet och få mer information om mens-kopparna.
Jag gillar dock era andras tänk när det gäller menssnoppsforum osv. varför inte starta ett forum om det? hehehehe
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

#8 enkelspårigt såtillvida att det handlar om En sak…litegrann som ett forum enbart om stortånaglar….
#10 Du är ju knappast kvinna så varför bry sig??

#11 om du läst mitt första inlägg så såg du nog oxå att det var ment som humor…..nästa svar var en kommentar till #8…..
#12 Jodå, nog läste jag. Jag tror också att jag kunde ha sett humorn eller bortsett från vad jag läste fall det inte vore så att jag tycker det är lite väl mycket sådana kommentarer nu. Jag blir bara så trött på det. Klart att man ska kunna skämta och ha kul, hur skulle det annars se ut? Rätt tråkigt om man frågar mig. Är bara trött på kommentarer och åsikter om precis allt. Jag antar att du fick hela portionen, det ber jag om ursäkt för. Ändå säger jag fortfarande samma sak - varför bry sig?
#9, du får jättegärna dela med dig av dina erfarenheter med natursvampar!
Tror att flera säkerligen har intresse av det, iaf jag och Sveadmin. ^^ Vi är nyfikna strutar :D

ja just ja! ja köpte ju en.
Jag kan rekomendera den, den kan vara lite krånglig att få ut i början, men när man får in snittsen så går de jättebra^^
Prova den vettja!!
Blesses and kisses

Kan, som svartmask, också verkligen rek. den! Hade inga problem alls med att få in eller ut den, och det känns så skönt att slippa slänga massa bindor och tamponger.
Jag har gått med i forumet, kan starta en tråd där om ni vill.
BBo kram
Mvh
Marika "Ioma"

Det absolut i särklass dummaste jäkla forumet jag sett i hela mitt liv. Det är ju nån som kommit på en ny grej som dom försöker lansera på detta sätt.
Menskopp, portabel massagestav, mobila njutningar. Jäkla rappakalja, detta hör DEFINITIVT inte hemma här. Min åsikt alltså
SEV 
Menskopp är en mycket gammal produkt så det är ingen rappakalja alls faktiskt.
Min MAMMA använda menskopp innan jag föddes och jag är då 31 år nu…
Så det kan jag inte hålla med om SEViking
Mvh
Marika "Ioma"
# 60 år gammal produkt är det för att vara exakt.
Mvh
Marika "Ioma"

jo menskopp i all ära. Jag köpte en för ett tag sedan och den funkade bra i början. Men sedan skulle man koka den och jag gjorde det efter alla konstens regler men då funkade den inte längre. Började läcka och sedan dess har jag lagt den på hyllan. Tanken är väldigt god men den fungerar inte så bra, i alla fall inte för mig kram tindra

Då har jag fel i åldern på denna produkt, men hur gulligt låter det att samla upp mensblodet å återanvända det?
Skulle det ses med blida ögon om ja ville samla upp det vi män producerar i en kopp för att sedan återanvända det???
Nä, för mig är det rappakalja, men ja e ju inte tjej, så måhända är det nåt för er. lycka till, gör va ni vill med ert avträde.
SEV 
Återanvända????
Ööööö näää… koppen återanvänds.. blodet inte… koppen minskar sopberget med åtskilliga kilon per kvinna.. en bra ide.. tror faktiskt jag ska testa…. kanske…
Å SEV.. näää du är faktiskt inte tjej. ;)
Förr i tiden använde man faktiskt menstruationsblod i olika ritualer o så men nja, jag använder inte min mensblod till något mer än att spola ner det och jag tycker det låter kanon med menskoppen där bakterier osv även hindras från att komma in i livmodern tack vare att koppen håller tätt oxå.
Jag kan tänka mig att de som inte är tjejjer kan förstå det hela. Ni karlar tycker väl bara det är äckligt o så men ja jag tycker inte det är så äckligt längre. Förr gjorde jag det men inte nu längre.
Ser det som en lycka att se att en kvinna är en kvinna och kan få barn (om man inte har sån otur som jag i ofs )
:-(
Mvh
Marika "Ioma"

ha ha ha, ja så det kan bli
Ha de gott me era koppar, men har nån hört talas om tvättbara bindor?, slipper ni ju stoppa in nå silokonskit i hugget.
SEV 
Jag använder tvättbara bindor. har faktiskt sålt sådana. HAHAH
Tygbindor.
Funkar kanon!
Mvh
Marika "Ioma"

Undrar hur stort sopberg det blir av dom? Mindren defekta menskoppar kan ja tänka. ha ha ha
SEV 

# 12 Okej, håller med dig, är inte så bra vän med det svenska språket, krånglar ihop orden titt om tätt.
Men jag förstår inte varför något som är enkelspårigt är likamed dåligt? Vi som använder/vill använda menskopp har ett förträffligt forum att diskutera allt som egentligen har med menstruationen att göra. Det är jätteintressant och häftigt, och bra att veta hur man kan underlätta för sig under dagarna.
# 18 Att det sedan skulle vara reklam, är ju ganska hm, det kan ju vara så. Men isåfall, menskoppen är 1. miljövänlig 2. billig 3. praktiskt.. det känns som något som är bra att göra reklam för i dagens samhälle när bindorna läggs på sopberget och blir giftiga avfall… =)
Sedan ser jag en tydlig männen är emot detta forum, medan kvinnorna generellt sett är för. Hm?:P
Hehe jag har bara 4 dagbindor och två nattbindor plis 3 natursvampar som tamponger och detta har jag klarat mig på i ungefär 2 år nu så det är määäängder av sopor jag sparat vår vackra natur från
Mvh
Marika "Ioma"

# 29 gött!=) jag får inte så mkt mens och använder därför inte så många heller.. =) men det hade ju varit härligt att testa miljövänligare alternativ, är en liten bov, av min användning. Vad är natursvamp?:) eller är det OT kanske.. hehe:)
Jo natursvamp är en mycket mjuk svamp som plockas i havet som man för in som en tampong. När man ska ta ur den så sköljer man ur den och tvättar den med vanlig tvål och sätter in igen. Använder två under hela mensveckan.
Mvh
Marika "Ioma"

# 31, låter ju hur bra som helst. Naturligt och så. :)
Ja det är kanon. Har skrivit om mina erfarenheter av natirsvampar på menskoppsforumet nu ;-)
Mvh
Marika "Ioma"

#33 *kilar iväg och kollar* :D
Bra med menskopp om man ska färga sina runor :)

35:an.
;) ska man använda koppen som färghållare eller använda sitt mensblod som färg? Har aldrig testat; men färgen blir väl snarare brun än röd?:)
SEV, det finns patentansökningar på menskopps-varianter sedan 1860-talet… så i över hundra år har "iden" funnits.
jag använder menskopp, o det fungerar suveränt, och det är kinget nytt sätt att tjäna pengar på….
Du köper EN menskopp för cirkum 300kr, och den har 10 års garanti på hållbarheten (den nyare tillverkad i silikon, även om min gamle i naturgummi även lovade 10 år) Då betalar man 30kr per år för sin mens….
annars så kostar mensen åtskilliga hjundralappar, om inte tusenlappar om året… beroende på hurmycket man blöder och vad man köper för märke osv….

#28 Jag har inte sagt att det är dåligt, enkelspårigt ja….men inte dåligt…
"Sedan ser jag en tydlig männen är emot detta forum, medan kvinnorna generellt sett är för. Hm?:P"
Är inte heller emot menskoppsforumet …inte ett dugg….däremot kan jag ju kliva in i brasklappsmodus och säga som SEV sa : det hör inte hemma här…och då med tanke på att det är ett öppet forum där ett ganska stort antal barn läser….och TMI procenten i vissa inlägg är tämligen hög… (TMI = Too Much Information)…..;-)

# 38, beror på vad som definieras "barn" också:) en del unga kvinnor behöver ju info om sånt här, och inte ignorans om att det är "äckligt", eftersom det är något väldigt naturligt hos dem.. :) men ok, inte bra om barn läser för mycket, men tror inte att "för små" barn sitter här, men jag vet inte, jag är ny ;) jag bara gissar…
#38 Så du säger alltså att vi ska säga åt våra barn att menstruationen är något som det är hysch hysch om?
Att den mest naturliga kvinnliga funktionen är något som man ska tala tyst om innanför lyckta dörrar?
De minderåriga barn eller snart att bli tonåringar har RÄTT till att veta att det finns alternativ att benytta sig av vid sidan av de konventionella bindorna och tampongerna.
När jag fick "mensturationsupplysning" i tredje klass i skolan av skolsköterskan så var det bara bindor och tamponger som var alternativen….
Så BD och SEV hör inte detta till häxor? att på ett bättre sätt ta hand om sin kropp och miljö på samma gång? Det är tamigtusan så häxigt det kan bli, sen att använda det uppsamlade blodet till blot, måla runor, använda i kakor eler vadfasiken som helst eller bara hälla ut det i toastolen och spola ner det, det är väl upp till var coh en.
Menstruationen är något som är 100% kvinnligt, och det kan ni tycka hur ni vill om, men det finns kvinnor därute som vill lära mer om menstruationerna och de lösnignar som finns.
Så snälla, ta era brasklappar och vad det nu är ni släpar fram och ge fasiken i att läsa tråden om den nu är upprörande/obehaglig eller vad ni nu har för känsla för det.
Låt oss menskoppsbärare vara ifred med våra koppar och vårt kvinnoavfall som påvisar att vi är fruktsamma och kan bära fram barn… Låt våra unga se att det finns alternativ till det konventionella…
Att man kan ha menstruationer utan att riskera svamp i underlivet pga att bindor inte andas tillräckligt, och att man inte riskerar att få "tampongsjukan" om man glömmer tampongen inne förlänge….. och framförallt, att det är så mcket mer ekonomiskt.
låt oss vara nu…. nuff said.
För övrigt…. TMI-satsen i detta forumet är ju en sak när man talar om mens, men helt uppenbarligen kan man lägg aut recept på alkoholhaltiga drycker som Sima…. (inget ont om den trådskaparen) men det är ju en sjujäkla dubbelmoral, alkohol ska inte barn syssla med, men det ger vi gladeligen ut recept för o tillverka! MEn om man pratar mens ja då är det förmycket info för de små.

#40: Tack, du räddade min dag!!! All godhet till dig:D du sa vad jag ville men inte riktigt vågade klämma fram, och här sitter jag, en fullt frisk kvinna med mens, och inte vågar säga att det är viktigt (förutom i inlägg 39, som var en liten fis jämfört med ditt.. ;) :D
Menar, tråden heter ju menskoppsforum, så ja, då kan väl kvinnorna få prata fritt utan att få kritik här, eftersom ämnet är såpass viktigt för oss. En ska inte behöva vara rädd för att prata om något som är så naturlgit för halva mänskligheten och en vecka i månaden… =)
Jag vill inte heller att mina framtida barn ska få tampongsjukan eller ha svår mens tack vare okunskap och rädsla/äckeltankar om mensen. Den är faktiskt fin och otroligt bra. Rytmisk, lugnande, andlig upplevelse.
Enligt en folkgrupp nu för tiden anser de att "ingen kan få en mer andlig upplevelse än en menstruerande kvinna". Det är alltså en helig period i livet, inte en äcklig.
Mer menssnack åt folket!
=)
#41 ;)
Mensen är inget smutsigt eller fult, det är en bekräftelse på att man är kvinna, att man fungerar och mår bra.
Mensen och blodet har i många kulturer stark magisk kraft, det är en tid för självrening både fysiskt och psykiskt.
Men det är en förmåga som männen saknar, precis som förmågan att amma och föda barnet (som det hjälper till med sin säd att sätta till världen) Och rent GENERELLT för män i ALLMÄNHET så är det de inte förstår ofta något som skrämmer dem. OCh MÅNGA kvinnor är också sådana….
De står där vid sin mens och rynkar äcklat på näsan, knaprar panodil och önskar åt helvete med blödningen…. För att det har fått lära sig av kyrka, samhälle, män, och andra kvinnor omkring dem att mesntruationsblodet är något som är kanske syndigt, men det är i varje fall smutsigt och fult….
Varför i hela fridens skull säljs bindor med parfym? Varför säljs bindor med extra vågiga vingar, eller med olika former fram och bak? Jo för att tjäna massor av pengar….. DÄR kan vi prata om jippon för att tjäna pengar…..
Nej, mensen är kvinnans och ingen annans :D

/De små barnen kan läsa om precis vad som helst på hela internet om inte deras vårdnadshavare begränsat åtkomsten./
(#44 nej jag syftar på att det knappast finns någon anledning att bekymra sig om vad som skrivs i själva ämnet. Det gäller även recept på mat och dryck)

#43 och ja, det finns mycket skit på internet. Men är mens skit och äckligt? Tycker vi drar lite långa paralleller här… =)
(läste din vidare-skrivning:)
Okej, jag förstår :) tog det lite fel eftersom ämnet är känsligt..
Det skrivs väl om trumresor och annat som inte barn bör pröva på förrän de nått äldre ålder, t.ex. och mat och dryck, ja, precis =)

God morgon gott folk
Nu har det kommit till min kännedom att min åsikt gjort skribenter stötta. Det var inte min mening att röra upp i någons känslor. Å jag hade FEL i mitt påstående, eller min tanke att detta var en nyhet som lanserades här i profitsyfte.
Jag ber ödmjukt om ursäkt för detta.
För mig är detta ännu ett bevis på att man ska inte lufta sina egna tankar å tycken utan att först göra en noga efterforskning.
SEV 

Har inte för avsikt att be om ursäkt för något alls….mina inlägg läses tydligen med föresatsen att jag skulle vara negativ eller tycka det är fult….så är icke fallet, mina inlägg började med ett skämt…om forumet i rubriken inte annat…att sedan några väljer att läsa mina inlägg som fan läser bibeln…det är deras problem ..inte mitt!
Och vad gäller TMI, så avser det enskildas beskrivning av riklighet och insättning….kanske torde dessa inlägg hänvisas till det berörda forumet. IMHO…

(lite OT) #26 Har du tips på ställen där man kan köpa tygbindor måhända? :)
Jag vill inte använda menskopp, känner mig extremt tveksam till mensskydd som ska stoppas in, det känns mycket onaturligt och inte alls rätt för mig. Men tygbindor kanske kan vara något, både av miljöskäl och kostnadsskäl.
Jag har kvar nya…
Mvh
Marika "Ioma"
#48 http://www.amandasintima.se/
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm
http://www.tygblojor.nu/tygbindor.htm
Funkar inte google för dig idag? ;)
#48 jag har en länk nånstans till en sida som säljer både tygbindor coh tygblöjor….. ska se om jag akn gräva fram den.
och det här med att stoppa in mensskydd i kroppen och att det är onaturlig… kanske, men samtidigt så stoppar man ju in en snopp nångång då och då, antignen för nöjes skull eller barnatillverkning ^^ (om man nu inte är homosexuell eller har andra sexuella läggningar ;P) men det är ju upp till var och en hur man ser på saken och hur man vill göra :D
Jag älskar mitt trosskydd som jag har, det är inte lika stort som bindorna men är mjukt o fluffigt, helt underbart o ha på sig kalla vinterdagar när det kan bli kallt om muffen. ;)
#51 Å andra sidan är ju en snopp där uti helt naturligt, medan en liten plastbytta INTE är det. Så ditt exempel haltar lite ;)
Det mest naturliga är väl att bygga sig en mens-hydda! :)
Varför skulle barn må dåligt av att läsa om mens? Hälften av barnen kommer att få mens!
Mens är naturligt. Världen vi lever i verkar ha panisk skräck för allt som är naturligt! Vem är det som har bestämt att mens är äckligt och jobbigt och att man inte ska prata om det? Sen behöver man ju inte gå till överdrift åt andra hållet heller, men jag tycker det finns för många tabun.
*POFF*
äsch jag kom på att… nääää..
#40 Så jäkla bra sagt! Håller fullkomligt med dig i alla dina ord. Finns ingenting mer att tillägga. You go!!
Hur pass bra sitter kopparna? Menar kan man skutta runder och tja yoga lite om man vill det? Eller det vanliga vardagsrörelser (sitta och gå ;)) som gäller?
Känner att jag är lite rädd för att dom skulle ha lättare att läcka än en tampong.

skrev ett inlägg här, simsalabim, så finns det inte här, instämmer med att #40, har spikat det.
#56 JAG rider med min menskopp i, jag har vart o simmat i badhus och i havet. Jag har vart på skolidrotten med menskopp i mm.
Sätter man i den rätt ska det inte vara någon risk för läckage, Det brukar ta en mens-omgång för att man ska lära sig hur du sätter i den rätt och var i ditt underliv den ska sitta.
Tex. min mor sätter i sin längre ner närmare muff-mynningen än vad jag gör, för min sitter bättre om den sitter litet längre upp. Men inte lika lång tupp som med en tampong.
Yoga har jag inte gjort med koppen ännu, men tror inte att jag när jag Yogar att jag gör mer "konstigheter" än när jag rider, för vid ridningen så är j uhela bäckenbottensmuskulaturen inblandad i träningen.
Och OM den skulle börja läcka brukar ma nallt som oftast känna att det liksom bubblar till i underlivet, detta har hänt mig två gånger och det har vart när jag haft riklig blödning och koppen suttit inne över 12 timmar, men det blir ignen störtflod utan man kna lugnt o sansat söka sig till närmsta badrum. ;)
Fy, inget för mig och jag skulle inte i daxläget ens fundera på att prova nej inget för mig men man vet ju aldrig man kan ju ändra sig längre fram men inte nu.
Jag har stora problen som det är just då och köra upp en sådan sak då nej tack,
Men detta står för mig så använd ni det ;-)
Kram kram o BB
#58 Låter ju riktigt bra. =) E allt lite nyfiken på att prova. Hade varit så skönt att inte behöva springa och köpa sådant varje månad, och sluta bidra till den delen av sopberget.
Finns olika sorter, någon som kan rekommendera någon?
Gå in på forumet o prata där finns det info om flera olikasorter från runtenom i världen.
Jag föredrar den finska Lunette eftersom den är tillverkad enligt finlands rigorösa kontroller på produkter, samt att den tillverkas så nära hemma så blir det itne långa transportsträckor som det blir vid andra märkens tillverkning och transport hit (finns flera tillverkare i USA och kanada bla.)

#40 Bra skrivet.
Det pågår just nu en namninsamling för att apoteket ska sälja alternativa mensskydd: http://www.namninsamling.com/alternativa_mensskydd
Ända sen jag blev "häxig" har jag använt mensblodet rituellt. Kraftfullt och magiskt (dessutom behöver man inte sticka eller skära när man behöver lite blod, ytterligare en fördel med att vara kvinna!) på ett helt annat sätt än "vanligt" blod.
I "Det röda tältet" berättas om förkristen kvinnogemenskap i menstruationstältet. Klart läsvärd.

Men hallå!!! Trodde jag var medlem i forumet för Häxor?
Jag har bara skummläst tråden.. och kan inte vara tyst!!
Detta hör väl inte hemma HÄR!!!
Lås denna tråd eller ta bort den.. Den hör inte hemma här!
Här pratar Häxor Shamaner Druider och alla andra Hedningar!
Tack för ordet!!

Är inte mensblod häxigt? Minst lika häxigt om om häxor har gröna ögon (iofs läste jag inte den tråden, det kanske protesterades mot den också…) eller som dagens glädejämne, där har jag aldrig sett några protester. Varför plötsligt protest mot mens och alternativ messkydd? Jag vet att alla häxor inte är intresserade av ekologi men många är det. Jag vet att många häxor inte använder sitt mensblod magiskt, men många gör det. Så vad är det för fel på denna tråd?

Myten om gröna ögon!! var det.. inget annat!!
Det jag reagerar på är diskussionen om ett annat forum på detta forumet..
Jag har lika stor rätt som alla andra och säga vad jag tycker och tänker om olika saker.. och det var det jag gjorde!!
Diskutera ni vidare.. jag ska inte lägga mej i..

Ok, så tänkt jag inte (alltså i detta forum om ett annat forum).
Det är rätt intressant hur pass inskränkta häxor är, den "typ" av folk som borde välkomna dessa alternativ med öppna armar.
#63 Att påpeka att det finns andra forum är ett gott alternativ, det finns inga forum i sverige sen tidigare som enbart handlar om kvinnans menstruation och alternativa mensskydd, därför startade jag detta forum för att man ska kunna prata öppet om något som är så pass påtagligt i den kvinnliga vardagen en gång i månaden.
Inom iFokus tipsas det om andra ifokusforum, jag är själv Medarbetare på några stycken. Bara för att menskopp.nu ligger utanför ifokus-nätvärket så gör det itne att det forumet är mindre värt…. här tipsas ju om onlinebutiker, och andra ställen som har med häxighet och naturlig omvårdnad…. varför inte ett bättre sätt för mesnskydd?
om du intetycker det är något du vil läsa om, läs inte i denna tråden eller på menskopp.nu, du slipper, och alla andra som inte är intresserade av att allmänbilda sigoch ta reda på mer slipper. Tänker inte tvinga någon :D
All kunskap är värt något.

Hur kunde den här tråden bli så känslig, *kliar mig i huvudet…
#68 Bra fråga.
Kram o BB
Läser igenom tråden igen och undrar nu #24 Förr i tiden använde man faktiskt menstruationsblod i olika ritualer o så
Källhänvisning tack, var har du läst det?
Mvh, T
ojojoj det läste jag när jag gick i högstadiet i ett flertal böcker.
Har ingen aning om vilka böcker det var, någon var i alla fall någon av våra läroböcker vi hade då.
Har även läst samma sak på internet några gånger men har inte sparat ner länkarna. läst det i förbifarten när jag magisurfat lite.
Mvh
Marika "Ioma"
#36 Ja på alla frågor där ;)
#71 Undrar bara vad trovärdigheten i det är. Se om du kan luska fram ngra källhänvisningar så vor4e jag tacksam - har googlat men inte hittat ngt hållbart.

Häxor har i alla tider använt sitt mensblod vid ritualer.Att du inte lyckats gogla fram någon källa visar bara att Häxans hemligheter tydligen fortfarande bevaras.Denna tråden är i högsta grad häxsans .De som inte inser det……….vad är ni för häxor?
Jag tycker hela iden med menskopp är konstig.
Inget för mig.
Om man är en fruktansvärt inaktiv och ej rörlig person kanske det kan fungera.
Hur skulle det funka om man som jag är på gymmet varje dag?
När man är ute och dansar, går på konserter och festar?
Det skulle väl skvalpa ur eller över eller? eller skvalpa omkring?
Vad händer när den blir full som man inte kan veta när?
Då skulle man ju bloda ner vart man än går typ.
Dorakt inte miljövänlig i slutänden vad jag tror om det är därför man har kommit på en sådan grej.
Detta är mina personliga funderingar över detta.
Mensblod är väldigtbra till mycket har man hört men att gå omkring med en menskopp för skoj skull, nej tack.
Skulle aldrig passa mig fy.
Kram o BB

Jag har läst att det inte ska vara några problem med rörelse, har läst om människor som badat, ridit, gymmat med den.. Miljövänlig är den ju definitivt, tänk vad många bindor och tamponger den ersätter - de är i sin tur allt annat än miljövänliga, fulla av gifter. Bindan tex - när den förbränns blir den kolmonoxid, när den förmultnar blir den metangas - som är sådär 80(?) procent farligare än kolmonoxid.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ämnen som kan ingå vid tillverkning av silikonprodukter
Kisel - Ett halvmetalliskt grundämne. Det näst största användningsområdet för kisel är i silikon, polymerer av kisel och syre med organiska sidogrupper. Silikon kan användas för att täta fogar och kan också tillämpas inom medicin
Olja - Mineraloljor, som främst utgörs av olika kolväten och utvinns i regel ur petroleum, till exempel smörjolja och dieselolja. Vanligtvis är det ämnen av denna typ som avses då olja används i vardagligt språkbruk. Petroleum, (latin: petrus "klippa" och oleum "olja"), (alternativt mineralolja, bergolja, råolja och ibland även nafta) är en tunnflytande mörk vätska.
Tack vare en process som kallas termisk krackning kan man på bekostnad av de tyngre råoljeprodukterna skapa mer av till exempel den mer efterfrågade produkten bensin.
Krackning är ett samlingsnamn för en rad olika processer som möjliggör mer varierad eller önskad oljeproduktion.
Petroleum eller råolja som det även kallas, är i praktiken oanvändbar i sitt ursprungliga skick. För att få användning av den måste den behandlas i en serie reningsprocesser på oljeraffinaderier.
Ett raffinaderi är en anläggning för att utvinna (raffinera) en produkt från en råvara. Raffinaderiet processar årligen över 11,4 miljoner ton råolja och tillverkar tillsammans med Preemraff Göteborg mer än Sveriges totala behov av drivmedel. En produktion som förbrukar stora mängder energi trots att raffinaderiet tillhör världens tio mest energieffektiva. Energiproduktionen ger upphov till luft utsläpp i form av koldioxid, kväveoxider och svavel.
Källa: Preemraff i Lysekil

Ja, det är väl uppenbart för alla att silikon inte är miljövänligt? Jag tänkte kontra med ett inlägg saxat från typ wikipedia eller liknande, om innehållsförteckningen i bindor och tamponger, men varför ska jag göra det? Vad skulle jag uppnå med det?
Nu handlar det ju snarare om kvantiteten.. ifall man slängde en menskopp i soporna efter varje användning skulle det vara en helt annan sak - men ifall man använde en sådan i tio år istället för 100 hundrapack bindor… så förstår väl alla vad som är mest skonsamt?

ja inga problem att förstå vad som är bäst både för kroppen och miljöm….tygbindor..….*S*
En önskan om att vi kvinnor själva ska få bestämma vad som är bäst för våra kroppar.. Konventionella mensskydd, menskopp eller tygbindor.. att ha friheten att välja det vi tycker känns bäst för oss utan att behöva förklara varför eller försvara oss mot än det ena eller andra.
Är det för mycket begärt? *undrar*
HUR ska en man kunna veta vad som är bäst för mej???
Helt klart tygbindor om man ska vara miljövänlig. Skulle helt klart ta det istället för menskopp ;-) .
Men i denna fråga är det inte det som är det viktigaste för mig utan det som känns bra för mig. Menskopp skulle aldrig funka känns lite fy typ ofräch känsla vill jag inte ha och tänk på menslukten som ska cirkulera runt en hela tiden fy. Har känt en sådan doft från endel undra om det är menskopp dom använder då och svaret var ja när jag frågat. ;-)
Ställer man inga frågor får man inga svar ;-)
Ingen hygienisk känsla för mig.
Om jag ska vara miljövänlig satsar jag på ändra saker än sådant som skulle göra att jag skulle känna mig obekväm.
Som sagt jag tror inte menskopp är miljövänlig.
Svämmar det över får man ju tvätta oxå.
Detta står för mig och det är min privata känsla och funderingar i denna fråga inget annat. Vill man ha en sådan sak kluckandes i sig får man gärna bara ingen prackar på mig någon sådan skit enligt mig.
Kram o BB

jag sa inte att det var bäst för dig…BW…inte alls …men bäst för miljö och bäst för kroppen…..livmoderslemhinnan stöts bort tillsammans med det obefruktade ägget….och orsakar en blödning om totalt ca 1, 5 deciliter per menstruation…..denna vätska som består av livmoderslemhinna och en liten mängd blod är avsedd att lämna kroppen snarast möjligt genom naturliga öppningar …(vagina) och inte hållas kvar i kroppen vare sig med tamponger eller menskoppar….detta kan leda till och leder till s.k. tampongsjuka…..något som är alltför vanligt idag.
Vad gäller menskoppen så finns ingen tillförlitlig statistik (i den mån statistik nu är det) eftersom allt för få kvinnor använder koppen för att ett underlag skall kunna säkerställas…..
Det finns faktiskt små tunna bindor som tar upp allt och tar bort lukt och man känner inte av dom och man känner sig mycket fräck men dom är dyrare än andra. Men man väljer själv vad man vill preoritera.
Jag läger pengar på min känsla så man kan känna sig fräch.
Finns även tamponger som tar bort lukt och är skonsamma men dyra och tamponger ska man byta varannan timme som senast för frächhet och känsla annars är det enligt mig ofrächt.
Men detta är oxå upp till var och en vad man vill använda och göra och vad man preoriterar mm mm.
Personligen går min känsla före annat i denna fråga.
#82 håller med dig.
;-)
Kram o BB

Näe.. nu.
Dem påpekade endast att forumet som görs reklam för inte kan vara ett brett forum. Ingen man här har vad jag sett klagat på produkten.
Det finns inte 50/50 män och kvinnor på jorden. Det är inte korrekt att det är hälften av människorna som har blödningar. Tvärtom.. kvinnor är i underläge. Det föds fler pojkar än vad det föds flickor. Därav växer det sedan upp fler pojkar än flickor. Så att påstå att kvinnor utgör hälften av befolkningen är ganska inkorrekt.
Var nu hyggliga och sluta anklaga männen här för att ha klankat på produkten. Då det var forumets bredd de först reagerade på.
Dem enda här som har snackat om kvinnans blödning som en förbjuden sak är ni kvinnor.
Nu ber jag att Iram låser denna tråden. Eller någon av medarbetarna. Detta är inte bra för stämningen här. Men en ny tråd om kvinnans blödning kan vara intressant. Så mycket ont blod på samma ställe? Jisses.
Var väl mött
Håller med dig och att klaga på männen är inte snällt.
En sådan tråd skulle vara mycket intressant tycker jag.
Kram o BB
Är det inte härligt att det finns alternativ för dom som inte gillar bindor eller tamponger eller svampar eller menskoppar? Alla har ju chansen att finna sin mensgrej utan att för den skull behöva klanka ner på alternativen… Varför måste ni så ofta försöka att omvända dom som har en annan åsikt här? Att vi alla tycker olika är väl skönt, och om man stör sej på en tråd eller innehållet är man ju faktiskt fri att sluta läsa när som helst? Fram för mera valfrihet i livet och mera ödmjukhet för andras åsikter…
Allt gott/BB/Lotta

Jag kan tänka mig att menskopparna är gjorda i silikon för att alla inte tål gummi. Silikon är ett säkrare material ur ren allergisynvinkel. I övrigt får folk använda vilket mensskydd de vill, det gör jag ;o)

Som jag ser det så gjorde grabbarna sig lite roliga över det hela.Tre män i en menskoppstråd är väl skojigt det med.
men att ropa om att stänga tråden………å anse att kvinnorna anklagar………….??????????????????????
Jag håller med om valfrihet, det är därför jag sägen min mening som står endast för min att jag inte gillar menskopp och att det står enbart för mig och alla andra gör som don vill.
Håller med helt och fullt alltså.
#87 Silikon är lika mycket allergiframkallande. Vet många med denna allergi så i allergisynpungt tycker jag inte man ska argumentera denna grej i.
#88 Jag tyckte grabbarna gjorde helt rätt när dom gjorde sig lite roligare, det ligger ju faktiskt lite bakom det dom skriver. Personligen håller jag med.
Jag tycker det är härligt att man har ett forum och diskuterar en grej och att man tycker olika för då kan man få upp ögonen och kanske ändra uppfattning typ jag eller dom som är för.
Det är väl lite det det går ut på att höra vad alla tycker om nu i detta fall menskopp utan att pracka på sitt eget tyckande utan bara tala om vad man tycker och respektera vad andra tycker och att andra respekterar det man själv tycker utan att man tycker att personen som tycker motsatt är konstig och att den skulle försöka pracka på sina uppfattningar.
Inget är rätt och inget är fel men är man föreller emot spelar ingen roll ju alla ska vara med och diskutera då blir det mer intreassant.
Är jag för eller intresserad av en sak skulle jag gärna vilja veta hur dom som inte gillar den saken tänker och resunnerar. Mäns tankar och funderingar om detta är av yttersta värde tycker jag och så har vi tillfälle att förklara om dom tycker helt åt pipsvängen och har missuppfattat allt helt. Då var det ju jättebra för att man får tillfälle att berätta lite.
Jag tycker menskopp verkas skit och äcklig blä.
Men som sagt det står för mig. Man ska säga vad man tycker hällre än arr vara tyst tycker jag.
Allt detta är mitt personliga tyckande och jag säger inte att någon annan ska tycka lika dant men såhär tycker jag.
Kram o BB
Jag tycker inte om bindor för att jag vet vad som är i dem och har jobbat med tillverkning av blöjor/bindor mm och vet att det är vääääldigt farliga ämnen som används.
Jag tycker inte om tamponger för att de är torra när man sätter in dem, de suger åt sig ALL fukt i underlivet, även nyttig och naturlig fukt som ska vara slemhinna och irriterar och gör små sår.
Jag älskar natursvamp som är fuktig när man sätter in den, suger inte åt sig mer än nödvändigt, är otroligt mjuk genom hela användningen, håller i flera år även vid daglig användning då man även kan använda den för flytningar eller behandling av svamp i underlivet. HAHAHA Lät motsägelsefullt va?
Mycket bra även att de inte förstör naturen lika mycket som vanliga skydd.
Jag har inte använt menskopp ännu men jag ska absolut testa det. Gillar iden för att det är snällare mot naturen än vanliga skydd och verkar snällt mot underlivet.
Sen får alla andra tycka som de vill helt och hållet. Vill karlar blanda sig i diskussionen tycker jag de man berätta när de ska operera bort sin tingeling och testa menskoppen eller annat istället för att göra sig lustiga bara för att diskussionen innehåller sådant som de inte förstår sig på.
*suckar*
Jag tycker detta är en perfekt tråd för de som är nyfikna på menskoppar. Här finns massa info
Mvh
Marika "Ioma"
#90 Det där med natursvamp tycker jag verkar intressant, det får du gärna berätta mer om ;-)
Har du någon bild på svampen?
Håller med, en perfekt tråd som det finns mycket info i.
Kram o BB
Ja natursvamparna kan ha olika storlek, form och färg men man ska se till så att de man köper från inte plockar svampar under en viss storlek för att det lätt ska växa till sig mer svampar plus att de INTE ska vara blekta eller behandlade med syra osv.
Man får istället koka dem när de kommer hem i 1 minut och känna igenom dem själv så det inte är sand osv i dem.
Jag har inte råkat ut för sand eller liknande alls. Fick hem 3 nya svampar förra veckan som jag ska gå igenom.
Svampen kan man klippa till den storleken man vill ha den efter kokning, man får testa sig fram där när det gäller storleken.
Jag mätte att en av mina svampar håller 30 milliliter vatten utan att läcka. Vatten är då oxå mer lättrinnande än blod;-)
Här kommer en bild på hur de kan se ut
Mvh
Marika "Ioma"
Jag har förresten skrivit lite om dem på menskoppsforumet…
Mvh
Marika "Ioma"
#92 Tack så jätte mycket, mycket intressant.
Ska undersöka detta.
Återkommer till dig om och när jag hittat och provat.
Ska även gå in och läsa det du skriver i forumet.
Tack igen.
Kran o BB
Eventuellt så kan jag fortfarande ta hem och sälja om du vill.
Bara tjoa till iså fall
Mvh
Marika "Ioma"
Jajje men, det ska jag göra. Ska bara läsa mer.
Kram o BB

#89 "Silikon är lika mycket allergiframkallande. Vet många med denna allergi så i allergisynpunkt tycker jag inte man ska argumentera denna grej i."
Ur allergisynpunkt är det så att silikon inte är lika allergiframkallande som gummi är. Jag har kollat runt lite överallt för att sa om jag hittade något om silikonallergi och överallt där det står om silikon står det att det är ovanligt. Och då menar jag att det fortfarande är MER ovanligt med allergi mot silikon än vad det är med gummi.
Därmed inte sagt att man inte kan få allergi även mot silikon, man kan bli allergisk mot allt om man har otur.

Vet ni vad? igårkväll prövade jag att sy egna bindor och de blev sjukt snygga.. ska kanske slå mig på en karriär som bindmakare, häftigt alltså!
ska man ta med sig några på träffen och visa upp kanske.. oanvända nysydda förstås;)
Jag har inga historiska källor på att mensblod har använts i rituella syften men mensblodsmagi omnämns ju i flera nyhedniska/wiccanska böcker som t ex A Witch's Bible av paret Farrar, Häxans handbok av Dannie Druehyld, så att det kommer upp på det här stället tycker jag inte är så märkligt.
Sedan en helt OT-fråga: Är det bara jag som inte känner någon större lukt av mensblod? Visst, blod är inte helt luktlöst (det är å andra sidan inte sperma eller "vanliga" underlivsflytningar heller), men så länge man tvättar sig och byter mensskydd regelbundet så fattar jag liksom inte hur lukten kan vara så besvärande som många verkar tycka.
99, jag tror att det beror på olika personers känslighet i näsan. För ett par år sedan kunde jag direkt på lukten känna vem i en folksamling som hade mens oavsett vilket mensskydd osm användes. Underligt nog har jag inte längre lika stakt luktsinne ( ganska skönt faktiskt!). Ingen av mina bekanta kunde upprepa det, och ofta lyckades jag känna på doften att vänninor i min omgivning var gravida innan dom berättade det också, så vi doftar nog mycket mer som vi inte alltid lägger märke till normalt?
Jo tack! Jag kan verkligen känna lukten på kvinnor som har mens eller är gravida.. Fast det senare luktar gott tycker jag. Allmäntoaletter är ju egentligen inte att tänka på med sina sanitetslådor.. hua!
Fast å andra sidan kan man ju lukta till sig trevligare saker som blomster och väder.
Jeez, hade jag ingen aning om. 
Jag har ett relativt känsligt luktsinne när det gäller t ex mat, kryddor, blommor men jag har aldrig kunnat lukta mig till att en kvinna har mens.
Var glad för det…:D Det luktar ju lite mustigt i brist på ett bättre ord…Jag är tacksam att det försämrats mitt luktsinnet, för så mycket äckliga lukter det finns. Ibland nära tortyr att åka spårvagn mm om man har kraftigt förhöjt luktsinne..kväva sin ulkningar hela tiden, blä..