Efterlysning:svenska/samiska/keltiska sagor
Hej jag är ute efter sagor,berättelser och legender ifrån Sverige/norge & samiska och keltiska. så om ni råkar ha några liggandes i typ .doc el, .pdf el, vet om bra siter med det så länka gärna;)
Stay safe //Matea

Utbildningsradion har samiska program,
en del går att se i PC´n:
Kolla www.ur.se och sök i mediebiblioteket med bl a sökord "samisk" och "same"
så hittar du nedanstående:
Hundra ord för snö - samiska : Ett litet folk i ett stort land.
Hundra ord för snö - samiska : Kan man joika är man aldrig ensam.
Hundra ord för snö - samiska : Vem är same?
Sagor från Sameland. Aina Nilsson berättar den gamla samiska sagor:
_ "Fiske i Sajvosjön".
"Undervattenslandet"
"Jätten skulle fiska till sitt bröllop"
"Vargen och renen"
__ "När den rike blev fattig och den fattige rik"
"Spindeln var samernas vän"
"Besök i en Sajvogård"
"Jubmel skapade Sameland"
"Om hur myggorna slapp ut i världen"
"Samepojken som gifte sig med Sajvoflickan"
"Hur renen fick blå klövar"
"Solgåvan"
_"När stalon gifte sig med en trästock"
Lyssna på språk-smakprov:
Samisk berättartradition - Bearbetad version
Samiska - Skandinaviens äldsta språk - Bearbetad versionSamiska i skrift och att översätta - Bearbetad version
Sámásta - Lulesamiska
På webbplatsen kan man höra på dialogerna, träna på glosor och göra olika övningar.
www.ur.se/ur/sok/frameset_web.html?/samasta/index.html
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Perfekt precis vad jag helst vill ha tag på samiska sagor/legender, men nu vill jag ha alla skrivna så jag kan läsa dom;)

oh en till sagointresserad :)
Hittar du eller får tag i några sagor får du gärna dela med dig av dom till mig :) Skicka PM eller nått sånt om du har lust.
Isländska sagor skulle jag vilja lära mig ett gäng så om nån har sånna (isnornin??;) ) får ni gärna dela med er!

Det finns lite böcker på biblan med samiska berättelser. Jag använde några av dem under arbetet med mitt ex-jobb. Ska leta rätt på titlarna…

Det tog visst inte så lång tid att hitta mitt ex-jobb. Hade faktiskt koll på vart det var =)
Nåja. Här är några av de böcker jag läste, som jag kommer ihåg säkert har samiska berättelser/myter/sägner:
- Nyberg Daga, 1986. Solskatten-samesagor och samesägner. Carlsson Bokförlag. ISBN 91-7798-098-0
- Stiessel Lena, 1995. Skapelsemyter från hela världen. Almqvist & Wiksell Förlag AB. ISBN 91-21-14467-2
- Birkeland Kirsti, från norskan av Öjevind Lång, 1988. Samiska sagor. Berghs Förlag AB. ISBN 91-502-0913-2
Sen läste jag en del andra böcker om samerna också, men jag har för mig att de bara handlade om själva folket och hur de blivit och blir behandlade. Men säg till om du vill ha de titlarna också.
sweet tack alla ni, det här kommer bli en resa det;)
Ernst Manker - kolla in vad han skrivit på bibblan.