De vilda blommornas dag
En ljuvlig morgonstund och dag önskar jag er alla. I dag är det De vilda blommornas dag i Norden. Vi samlas i våra vackra ängar och hagar för att lära oss om vår vilda flora. I vår by brukar vi vara omkring 40 -50 personer som träffas, försedda med kaffekorgar, floror, luppar och praktiska kläder. Min käre leder oss över markerna i en tre timmar lång tur. Underbart!

Vad härligt det låter! Känns som att varje dag är de vilda blommornas dag den här tiden på året då det tittar fram nya små bekantskaper varje dag längst mina promenadstråk. Själv väntar jag till Litha med att fira dem i en ceremoni men jag har någonting särskilt planerat för våra växande vänner i år :)
Hoppas att ni får det trevligt och att solgudinnan ler mot er hela dagen!

#0 låter hur mysigt som helst :D men varför just idag, du säger att det är så i norden, så antar att det är något speciellt med just idag?

Jag tar mig friheten att svara på din fråga Jodrena, eftersom jag misstänker att Isatis är ute nu ;o)
Det är Svenska Botaniska Föreningen som anordnar detta en söndag varje år, i Norden som sagt. Jag har själv varit ledare för det här två somrar, och det är riktigt trevligt =) Varför just idag? Vet inte hur det började, men det brukar vara en söndag runt den 12 juni +/- ett par dagar i alla fall.
Vilda blommornas dag brukar i de allra flesta fall gå ut på att folk samlas vid en i förväg planerad plats, typ som ett naturrestervat med mycket blommor, och sen vandrar man runt. Man kan få guidning och hjälp att lära sig de olika blommorna, man kan få reda på en massa intressant om olika växter, och kanske bli visad rariteter som växer just där =)

Oj, det här har jag helt missat :) låter ju strålande trelvigt. Undrar just om det är någon här uppe som styr upp någon vandring…
Tiilägg: I piteå, kalix och överkalix! Tyvärr var tiderna 9, 10 och 11 och jag har för första gången på aldeles för länge tagit mig en riktigt vansinnig sovmorgon!

Vad mysigt. Har jag aldrig hört talas om.

Tyvärr är det ju så, att det knappt är nån som vet nåt om det. Det är 'bara' de som är inne i biologisvängen (typ) som vet. Det brukar kunna vara en yttepyttenannons om det innan i tidningarna, men den är så liten att ingen ser den ;o) Och jag som har jobbat med det kommer inte heller ihåg det förrän det är för sent oftast =(
Danmark var först att anordna De vilda blommornas dag. De ville visa på den rika och givmilda naturen, få människor att förstå att vi måste skydda Moder jord på bästa sätt. Ju mer kunskap, ju större tacksamhet och djupare vilja att värna den enda jord vi har. En god och vacker tanke. Sedan sju år deltar Sverige, Norge och Finland. Nu även Island och Färöarna.
I vårt län (Jönköping), är man flitig med att annonsera och skriva om denna dag. Vi har inget naturreservat att ta till utan tycker att växterna i vardagen (ängar, hagar, vägkanter, stränder och skogar) är viktigast att möta. Inte alltid rariteterna. Fina, visst men hur ofta ser vi eller kan nyttja dem?
I alla händelser, en helt underbar dag med en leende sol, ryttlande fiskgjusar, sjungande sävsångare och en mängd vilda örter. Bland deltagarna hade många nya ansikten tillkommit.

Mycket intressant! Har inte heller hört talas om detta. Tack !