Recept på salvor.
Hej, tänkte prova göra lite salvor och skulle behöva ett recept att gå efter. Är det nån vänlig själ där ute som har på säg ringblomsalva? Har sånna i rabatten

Jag skulle också vilja ha sådana recept. :) så hoppas någon vill dela med sig.
Jag hittade ett recept på shenet.se: http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html
Och där finns tips på alla möjliga olika salvor, krämer, lotioner och annat. :)
Lycka Till! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
kan man använda torkad ringblomma eller måste det vara nyplockad?
När jag tittade lite noggrannare på recepten såg jag att det stod färska blommor eller ringblommsolja.
Men finns det något recept där man kan använda sig av torkade ringblommor?

På Crearome finns receptsidor. Här är deras recept på Ringblomssalva. Om man använder ringblomsblad istället för extrakt, så värm dem i oljan och sila ifrån.
_Mjukgörande, vårdande salva för känslig hud.
_
_Följande ingredienser behöver du:
20 g bivax
40 ml olivolja
37 ml sheasmörolja
2 ml E-vitamin
0,3 g ringblom CO2-extrakt
1 ml (25 dr) lavendelolja
Gör så här:
Smält bivax tillsammans med oliv- och sheasmörsolja i vattenbad på spisen. När bivaxet helt har smält, tar du kärlet ur kastrullen. Avkyl under omrörning. Vid ca 40°C har du i E-vitamin och ringblomsextrakt. Droppa i den eteriska oljan innan du fyller upp på burkar.
_
Rapsolja - 80 ml Bivax - 20 gram (24 ml) Ringblomsextrakt - 0,3 gram Lavendelolja - 20 droppar (ca 1 ml)
Smält olja och bivax på vattenbad; ta från värmen när vaxet smält. Vispa tills temperaturen sjunkit till 40-45°. Vispa därefter ner ringblomsextraktet och vid 25° lavendeloljan.
Recept 2. Färska, hackade ringblommor, ev. med blad och stjälkar - 500-700 ml
Värm oljan till högst 150°. Lägg i blommorna och låt allt sjuda några minuter. Ta av från värmen och låt stå och dra ett dygn. Värm igen nästa dag och pressa genom en silduk. Värm sedan den silade oljan med lite bivax tills vaxet smälter vid ca 70°. Rör tills salvan tjocknar.Bra på brännsår, solsveda och bensår.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Oh. Någon som vet hur man gör lavendelolja? Har en enorm lavendelplanta här som jag vill göra något med i år.

Borde vara så enkelt som att lägga lavendel i en burk och hälla olivolja på och låta det stå i solen i 2-3 veckor. Eterisk olja kräver dock lite mer jobb och helst en destilleringsapparat misstänker jag. Kolla/fråga här vet'ja =) Om inte Wargmane hittar hit först ;o)

#8 Hm. Färsk lavendel då? Jag har tänkt ge mig in i den där tråden, men det händer så mycket i den så fort att jag inte hänger med. :D Får ta mig tid till det snart.

Outrageous, var det inte din lavendel som inte vill blomma?

#10 Det har faktiskt kommit små knoppar på den nu :) Så bara att vänta på att den ska slå ut. Men då är fortfarande frågan om man kan använda hela växten eller bara blommorna?

E-vitamin som det står i Crearomes recept är totalt värdelöst…huden tar inte upp vitaminer… inte hår eller naglar heller…

#12 jasså? För det finns ju hur mycket krämer och annat som helst som innehåller det. :S

MM men det är bara bluff och båg..(tänker speciellt på schampoo som fruktis som sägs innehålla olika vitaminer…)..sen hindrar det salvan från att härskna men för huden spelar det ingen roll. Det yttersta lagret på huden (det som vi kan ta på,) samt hår och naglar är dött material, det sker inget i det…alltså kan det inte ta upp eller transportera vitaminer…

E-vitaminet som är med i de recepten är inte för att huden ska få tillskott, utan det är en antioxidant som bevarar produkten. Ett konserveringsmedel alltså.
#8 Det var färsk lavendel jag menade, att lägga i olja alltså =)
Den andra tråden är kalasbra, och den lär inte försvinna heller så läs du när du känner att du har tid.

#15 Okej bra :) Men som jag skrev, vet du om man ska använda bara blommorna? Eller bladen också ?

Alltihop =) Bladen innehåller lika mycket oljor de också. Och plocka blommorna innan de slår ut, eller precis när de börjar öppna sig. Då är de som bäst =)

#17 Oh okej! :) Man bör ta rätt mycket va?

Det beror på hur stor burk du tar ;o) Oavsett hur mycket du tar så ska oljan täcka allt i alla fall, annars kan det mögla. Ställ i solen i 2-3 veckor och skaka runt varje dag =)

#19 Okej! Låter ju inte så krångligt! :D Ska man klippa av växten nere vid rötterna typ eller bara gallra?

Många frågor från en nybörjare. hehe

Någon som vet hur man tillverkar Vinägersalva? Eller om den går att köpa i äffären?
Var på ett föredrag om läkande örter i veckan. Testade en salva som hette detta, mot exem, insektsbett mm.
Den hjälpte direkt!

#22 Har jag aldrig hört talas om, men det låter intressant!

#20 Gallra ut skulle jag göra. Jag skulle spara för att kunna gå och gnugga vidare på bladen bara för att det doftar så underbart =) Kapa så mycket du känner för alltså ;o)

#24 Okej! :D Dags att införskaffa olja sålänge nu då.