När slutade häxor brännas på bol?
Jag är ganska ung och vet faktiskt inte när man slutade med att bränna häxor på bol. Jag undrar också vem det var som gjorde så att det slutade. Hursomhelst så var det bra att man slutade (pjuu)

Det enda jag vet är att det var någon gång på 1700-talet som häxbränningarna slutade. Eller va?

Jag råkade skriva fel på bol det stavas ju med å (bål) Tänkte inte på det.
Tack för svaret Iram =)

Jaa du. Dem upphörde i början utav 1700 talet det är så sant så. I sverige tändes det sista bålet året 1704 men straffet avskaffades året 1779. Tills dess var det ännu lagligt att utmäta dödsstraffet på trolldomsuthövarna.
Sverige var ganska sena med att börja bränna, året 1674 började det här. Medan i europa började det 300år tidigare.
Var väl mött, bär din brandsläckare tät runt armen. *s*

Trolldomsprocesser kan följas bakåt till medeltiden och trolldom är straffbara enligt landskapslagarna. De stora trolldomsprocesserna infaller under perioden 1668-1676. Sista trolldomsprocesserna pågick under 1800-talet i Nås.

med andra ord.. mina källor kanske inte stämmer?

Har man verkligen slutat med det?
Att bränna häxor.. alltså??

viste inte så mycket om detta kollade därför själv lite på wikipedia det är skrivet av privat personen men kan någ ligga väldigt mycket sanning i det.

Tydligen inte i alla länder, men förhoppningsvis här i Svedala iallafall. Åtminstone fysisk bränning.

Gustav III tog väl bort lagen om förbund med ondskan 1779, eller missminner jag mig.
1704 sista avrättningen och de processer som kom till stånd på 1800-talet ledde inte till några domar. De flesta avrättningar skedde medelst halshuggning i Sverige, men bränningar förekom undantagsvis.
Så mjo.. det stämmer nog gott :D
//

Har läst lite här och där.. men har fått uppfattningen att det förekommer än idag.. Men som du skriver Iram.. inte i vårt land.. men att det förekommer i andra länder..
Det är vedevärdigt!
Den sista häxan att dömmas till döden kallades sotpackan men hette egentligen Anna Ersdotter och bodde i Lista mellan Eskilstuna och Kungsör och avrättades som flera skrivit innan 1704.
Detta var alltså sista avrättningen som ägde rum med rättegång och domstol men mycket efterråt tyder på att människor tog lagen i egna händer även efter år 1704 då ingen domstol ville ta upp häxfallen längre.
I England däremot finns det dokumenterade häxavrättningar ända in på 1800-talet där häxkonstförbudet inte upphävdes förrän 1951.

I Sverige var det bara två stycken som brändes levande i alla fall. Resten brändes när de redan var dödade.

Jag känner bara till ett fall där en levande människa brändes och det var en lapp. Han brändes mera av shamanistiska skäl (själ).

1704 nu vet jag det och att det var Gustav den 3 som avskaffade lagen =D jag trodde att det var fler som brändes på bål. Inte bara en!!?? Är det någon som kan berätta lite om häxprov om den vet något? Jag vet ett häxprov. Då så band man den misstänkte i händer och fötter, och sen slängde man den i vattnet. Om hon kunde flyta så var hon en häxa men om hon sjönk så var hon oskyldig. Men när hon sjönk så ville ingen ta upp henne. SÅÅ dumt!

I Sverige var de så pass 'humana' mitt i all tragik. Men i resten av Europa var de inte lika snälla…
1724 dömdes flera kvinnor från Södra Ny på Värmlandsnäs för häxeri, det ska vara sista gången nån dömdes för häxeri i Sverige. Det blev dock inte dödsdomar utan straffen bestod i piskning, förvisning med mera samt att tortyr ingick i "rättsprocessen". Södra Ny är grannsocknen.. så det känns inte så långt borta.

# 14 Brändes gjorde dom men som redan sagts, nästan ingen brändes levande i Sverige.
#14 Ja vattenprovet var ju den vanligaste metoden och utfördes ofta genom att man band ihop den anklagades händer och fötter och sedan slängde man dem i vattnet och som du säger så sjönk dem så var de oskyldiga och ifall de flöt så var de häxor. Innan 1600 talet tillämpades även denna metod på andra brottslingar men blev sedan klassificerad som "häxprov" Vattenprovet förbjöds på 1700-talet men så sent som 1895 så dog 2 personer som blivit utsatta för testet.
Ett annat prov var att väga häxorna, man trodde att häxor kunde flyga och därför så borde de också vara onaturligt lätta. testet varierade från stad till stad men man kunde ex. jämföra vikten mellan stans stora bibel och om vågen vägde till personens fördel så förklarades hon eller han oskyldig. Men på vissa platser krävdes de att man skulle väga lika mycket som bibeln och där var man så gott som dömd redan från början
Det fanns dock en stad där ingen dömdes för häxerier och det var i den Holländska staden Oudewater där en häxa skulle väga mindre än en fjäder.
//Infon e tagen från ett arbete jag gjorde om häxor i gymnasiet och just denna källa är från
Gadelius, G (1986) Häxor och häxprocesser
Henningsen, G (1981) Häxornas Advokat

Tack Hias! Vilken info..

Något som aldrig diskuterats är orsaken till att häxprocesserna blossar upp i slutet av 1660-talet. Jag tror att nödåren under 1660-talet är orsaken. Det är välkänt att man använt roten av missne som nödfoder särskilt Jämtland och Härjedalen. Missne är gifftig och kan ge halluciationer. Mjöl gjort av missnerot som blandats med annat mjöl kan ha gett upphov till många märkliga syner och upplevelser. Dessutom försvagade personer av svält. Därför är inte barnens syner så märkliga.
De ännu värre nödåren vid 1590-talets slut verkar också finnas lite trolldom inblandad, men mycket litet konkret. Domarna under den tiden är mycket kortfattade.
Genom att jag har läst tusentals domar från 1500-talet och framåt kan man skönja vissa saker som inte står i klartext. Några tusen sidor har jag skrivit av och då huvudsakligen från 1600-talet. Huvudsakligen är domarna från Svärdsjö som inte drabbades av dödsdomar. En piga från Svärdsjö blev dock dömd till döden i Ockelbo för häxeri. Det är ovisst om den domen blev verkställd. En orsak att Svärdsjö inte drabbades kan vara att Svärdsjöprästen fanns med i häxkomitionen. Det förekommer dock en del häxdomar även i Svärdsjö men endast lindrindriga straff eller frikännande.

Hias 19# det tog långt tid att läsa det men jag gjorde det. Tack! vad mycket jag lärde mig

18# det var nytt för mig. att man skulle vägas. men jag har hört om att man skulle hålla järnstänger som var upphättade
#19 Var klippte du in det där ifrån?
Källhänvisning tack! :D För det var intressant läsning.
Mvh, T

om man följer några pilar i inlägget hamnar man på www.historiesajten.se
Tack!

21# bjornen! tack tack. nu vet jag såå mucket. vad glad jag blev när så mån´ga svarade så klokt! :D