Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 1649 ggr
Vekka
2008-06-11 01:37
0

Mjödmåne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juni

Månen i juni är Mjödmånen. Mjöd har ansetts ha magiska och livgivande krafter i många av länderna i forntidens Europa. Det var också drycken till många legendariska hjältar.

På natten då Mjödmånen blir full, efter att Cirkeln har kastats och dansen är avslutad, fyll koppen med mjöd (om det är tillgängligt), sött vin eller ett örtte som har sötats med honung. Smutta på drycken och sitt tyst medan du gör dig själv till en behållare som är redo för inspiration från högre sfärer.

Bli en mjödkopp färdig att bli fylld, inte med vardagens brygd, men den klara, skinande vätskan som är illumination. Varje gång denna ritual blir genomförd, även om den inte ger några direkta resultat, blir du en mer perfekt bägare för gudomlig inspiration.

Om Mjödmåne-natten är väldigt nära Sommarsolstånd, kan denna övning ge väldigt kraftfulla resultat. Om den fulla Mjödmånen är på Midsommarnatten, ska prästinnan som Månen dras in i förberedas.

Info Häxboken.

Jodrena
2008-06-11 01:47
0

:D gillar tanken på att göra sig till en mjödkopp, att fyllas med inspiration!

Brokenfether
2008-06-11 01:55
0

Ja det lät väldigt tilltalande och inte så krångligt heller…*L

[trumman]
2008-06-11 09:23
0

Ahhh, inspirerande läsning!

Det är alltid intressant att läsa om rusdryckernas och -växternas inspirerande, urgamla sed. De har rätteligen haft en stor plats bland allt andligt utövande.

Härligt är att själv plocka, eller brygga

Tillåt mig svara med ett inlägg som jag citerat från Mikael Perman om Mjödets gudomliga ursprung och helighet.

Mvh, T

Ianna
2008-06-11 12:07
0

Tack för mjödreceptet, Trumman! Det ska jag prova.

Lästa halva "sagan", ska fortsätta sen. Mycket intressant!

fairytindra
2008-06-11 14:50
0

där ser man …kärt  barn har många namn. Jag läste någonstans att junimånen kallas honungsmåne. kram tindra

[trumman]
2008-06-11 14:52
0

Mjöd = honung :)